Är jag taskig?

sara_18

Trådstartare
Hejsan, behöver lite råd av er.
Jag har en 6månaders föl hemma med sin mamma och flera andra äldre vänner. Men nu börjar hösten närma sej och vi har inte fått ordning på något stall än då vårat nuvarande gård är till salu och jag är itne så förtjust i hagarna vi har letar vi efter nytt stall och har ett på g men har inte fått klartecken om att flytta in. Nu får jag ständigt höra att det är synd om fölis och visst ja vill ju jätte gärna ha iallfall skydd åt dom på betet när det regnar så fruktansvärt.
Ja har en stallplats åt bara fölis isf så hon får jämnåriga kompisar men hon är ju inte avvand riktigt helt utan gått med sin mamma jämt men är mer självständig nu. Är det taskigt om ja bara tar fölis och åker iväg med henne till nya stället? Kan finnas möjlighet att ta med mamma häst också men vill gärna inte göra det, detta gäller bara någon månad.
Ursäkta lite slarvigt skrivet. men tacksam för svar.

Sv: Är jag taskig?

Varför skulle det vara taskigt att avvänja ett 6 månaders föl från stoet för att placera det i ett stall med jämnåriga kompisar?

Jag tycker personligen att det är för tidigt att skilja av fölen vid 6 månaders ålder men var och en gör som de vill. Du känner väl bäst själv hur pass mogna stoet och fölet är. Gör som du tror är bäst, det är det bästa. Lyssna till dig själv, inte till andra. Om det är bästa sättet för dig och dina hästar, då är det så.

/Isabel

Ja jag tycker inte det är snällt att kasta in fölis i en transport och att avänjningen därmed börjar på det sättet .

Har alltid vant av mina fölisar med antingen med att ta bort mamman och ha kvar kompis eller att de stått i egen box brevid mamman en tid innan själva avänjningen .

Köpte ett stofölis för många år sedan som man kan undra hur hon tagit sin avänjning , den flickan hade det väldigt svårt när man tog ut kompisen sen i stallet , hon blev helt blockerad och sprang hysteriskt in i väggarna och vi fick backa bandet så hon alltid hade någon människa inne i boxen som höll henne lugn och som sedan kunde backa ur boxen och till slut räckte det med några morötter i krubban och sen gjorde hon aldrig mer väsen av sig när hon blev lämnad lugn och stabil flicka idag och klarar sig utmärkt i stallet själv .

Har iof heller inte sett problem med en abrupt avnänjning och den pållen har klarat sig utmärkt . De flesta klarar det men en och en annan sätter det sina spår . Och snällt tycker jag inte det är .

Mvh Mia

Om du vill flytta fölet till ett ställe med jämnåriga så gör då hellre så att du kör dit fölet tillsammans med mamman och sedan lämnar du fölet där i den nya flocken och kör hem med mamman igen. Blir nog lugnare för alla.

Ja de ja tycker isf är taskit är att ja inte avvant dom som jag egentligen velat gjort.

Isabel: Nja det är just för att skydda fölis så hon får komma under tak nu när det är kallare, annars hade jag väntat iallfall tills senare. Helst hade ja vela vänja av dom i varsin box först men vet ju inte om ja kan fxa det i dagsläget.

Miaa: Nä ja tycker inte heller om det så direkt men om dom inte skulle bry sej om att fölis fick åka utan va lugna skulle ja kunna göra det.
Ja vet min fd sto hade gått med sin 15månaders unge och dom delades tvärt och de tycker ha väl heller inte är speciellt snäll fast vet inte hur den ungen är idag.

Baron Linge: Det tror ja funkar värst :crazy: tror då mamma häst flippar ut i transporten. När vi skulle hämta dom så lasta vi stoet först och fölis sen å när fölis försvann å inte kom fick stoet panik i transporten.

Men skulle man kunna ta ut fölis och prova gå iväg med henne för att kolla reaktioner på dom? För är dom lugna och inte bryr sej kan man väl göra så men om alla blir galna är det ingen bra idé.
Eller om man åker med båda och lånar 2 boxar ett tag åsen åker hem med stoet?

Om du kan låna 2 boxar ett par dagar så ungen få komma lite till ro på nya stället och sen köra tillbaka henne låter väll bra ?

Lasta in fölungen så den kommer lite före mamma sto så brukar det gå bra .

Lycka till hur du än gör med avvänjningen .

Mia

Om du vill flytta fölet till ett ställe med jämnåriga så gör då hellre så att du kör dit fölet tillsammans med mamman och sedan lämnar du fölet där i den nya flocken och kör hem med mamman igen. Blir nog lugnare för alla.

Absolut inte!!

Jag har inget emot att avvänja föl vid 6 månader, men då ska man flytta stoet, och inte fölet.

Jag tycker att det är absolut schysstast att vänja in mamma och föl i flocken där fölet sedan ska gå och sedan flytta mamman och låta fölisen gå kvar. Mkt bättre än att flytta fölisen ensam till ett helt nytt ställe.

Nu väcker jag liv i min tråd igen och behöver lite råd Igen. :D

Jag har fått hem ett till par, sto med föl, det stoet är dräktig. Mitt problem är att jag har inte direkt plats att vänja av dom från deras mödrar, jag har 2 mindre boxar hemma och min valack står inne och de andra på lösdrift.
Till årsskiftet eller januari tänkte vi byta till mkt större stall men folk säger åt mej att fölen måste skiljas från varandra Nu, annars växer deras ligament för mkt för dom tuttar osv. Vid flytten tar vi med oss bara dräktiga ston för det är bara dom som får plats förtillfälligt.
Fölen är 8 respektive 9 månader. Kan jag vänta med avvänjning till efter jul och åka iväg med stona eller måste det ske nu?
Tacksam för svar

Nu vet jag inte vad det är för "folk" som påstått att de skulle få ligament skador av att fölen diar. Men det är inget som du behöver bry dig om heller.
Det dräktiga stoet om hon fungerar normalt kommer själv att säga ifrån när hon tycker det är dags för avvänjning. Vilket brukar ske ett par månader innan hon ska föla nästa gång. Det kommer hon att göra även om de går på samma lösdrift. Det andra stoet eller fölet kommer inte heller att ta skada av att de får gå ihop nån månad till fram till jul.

Vad som däremot behöver vara mer försiktig med är om något av fölen är ett hingst föl. För det finns de som varit fertila vid åtta månaders ålder och därför bör de inte gå med ston som inte är dräktiga.

Jag har inte diskuterat mat överhuvudtaget - så jag förstår inte den suýnpunkt rktigt:confused:

De allra flesta föl äter fullt ut vid 6 månaders ålder.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 091
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 227
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143
Ekonomi & Juridik Hej! Skulel behöva lite hjälp från er på buke. Vet att det finns massvis av trådar omdet hä. Men det är så rörigt och jag behöver något...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 155
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka