Är jag självisk som försöker allt?

Sv: Är jag självisk som försöker allt?

tycker inte att du är självisk det är klart att du inte ska göra något förhastat innan du har fått ett ordentligt svar från en ordentlig undersökning.Tycker att du ska kräva att hoven röntgas,vet en häst som liknar din i mycket m sjukhistoria när tillslut hoven röntgades visade det sig att han hade brosk/ben tillväxt i hoven antagligen sedan han trampat på sig själv och fått en skada.Han blev inlagd för att opereration men tyvvär var det värre än dom först trodde så han blev avlivad på operationsbordet:cry:.
Om han fått rätt vård tidigare så skulle det inte ha gått så illa.
Lycka til m din häst och se till att veterinärerna lyssnar på dig,ibland måste man fräsa ifrån för att folk ska ta en på allvar..:devil:

nä jag tycker inte du är självisk tvärtom försöker du väl hjälpa hästen. Jag skulle prova ALLT! Har själv en häst som har haft mkt problem m ledinflammationer och skit i nästan varenda ben. Till slut ställde jag hästen på vila i ca 1 1/2 år fick hjälp av equiterapeut och glucosamin skritt i skogen bara rakt fram. Nu är han ganska fräsch men får anpassa ridningen. Beror ju på vad man har sin häst till.. Jag har fler hästar och det gör inget att ha en extra som inte kan prestera så mkt .Det jag tycker är så svårt är att bedöma om hästen far så illa av sina krämpor att den mår bäst av att få somna in...Gamla människor med värk..själv har jag fibromyalgi som är djävulsk ibland men jag vill leva!Svår moralisk fråga du måste ta ett eget beslut som känns bra för dej.

Jag tycker inte att du är självisk och jag skulle själv prova allt så länge jag var säker på att jag inte utsatte min häst för onödigt lidande. Min uppfattning är att många är för snabba med att döma ut hästar och ta bort dem istället för att ge den tid som kanske behövs.

Min egen häst var halt i ett helt år med diagnosen hov- och kotledsinflammation. Hon friskförklarades för drygt tre år sen och har varit ohalt sen dess.

Tack för bra svar allihopa!
Min hovslagare ska titta på honom nu i veckan och se om han känner några nya hovbölder.Har en jättebra utbildad hovslagare ska tilläggas.
Idag var han rätt framåt och ville nästan trava till hagen. Han frustar och har öronen framåt och verkar rätt nöjd ändå.
Han går även lite bättre.
Nu får han örter som ska driva ut slagg och även back on track på då han är inne.
Har även testat Healing i form av reiki.
Men ett nytt vetrinärbesök och röntga hoven känns som en god idé.
Han lägger sig även nattetid i sin box och sover.Det känns med positivt.
Jag tror inte en häst som har jätteont skulle försöka lägga sig ner i box.
Idag känns det lite positivt iallafall.:)

Såhär har det gått med hästen:
Han har varit ute max 5 timmar/dag nu i 1 månads tid. Vissa dagar går han bättre vissa sämre.
Hältutredning är gjord med röntgen.
Har även försökt få röntgen av hoven vilket behandlande vetrinär ej vill.
Har haft ute en massör som tycker att felet inte sitter i benet alls.
Nu kollar vi på infektionssjukdomar istället.
Satt och läste detta och häpnar då det mesta stämmer in på min häst:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Borrelios/
Nån som har haft detta på sina hästar?
Vad tror ni?

Ja rekommenderar också Strömsholm!! Dom är jätteduktiga o noggranna där!! Men gå inte för långt i din sökan på svar, låt honom somna in med sin värdighet i behåll om ni inte hittar något inom en väldigt snar framtid!! Annars kommer du ångra dig över att du drog ut på det.:crazy:

Har idag haft ute en kunnig veterinär.
Problemet satt i ryggen.
Sk "Bottenplattan" är lös i ryggen och det finns inget att göra åt det utan vi får låta honom somna in.
Ska beställa tid när jag ordnat upp allt för min andra häst jag ska ha kvar.
Tack för allt stöd och era kommentarer och åsikter.
Visst är detta super jobbigt beslut, men lättare när man vet orsaken.
Tack alla!

usch vad hemskt:( många med tröstkramar till er

Jag beklagar..

Den 2 januari fick jag ta bort min 22åring, han blev svårt halt mest troligt pga att han gått omkull i hagen. Vet konstaterade skada på korsband,knäskål,knäled, samt ev. en spricka i korset.. Vet. behandlade hemma utan resultat. Hade även ut ET som gjorde vad hon kunde.
Jag tog honom aldrig till klinik då han blir extremt uppstressad av transport och miljöbyten utan valde att låta honom somna in utanför stallet, ett värdigt avslut för min bästa vän. 8 år fick vi tillsammans som jag är väldigt tacksam för.
Snart är det 1 år sen, jag saknar honom väldigt mycket. Första tiden var hemskt, men man kommer ur det! Man lär sig fokusera på alla fina stunder och vara tacksam för tiden man fick tillsammans.

Tänker på dig!

jag beklagar båda era förluster av era hästar :(

jag förstår dem som provar allt de kan, själv gör jag likadant. Min häst är 15 år men har förmodligen gått med inflammationer, dålig utrustning och varit misskött länge, själv har jag bara ägt henne i 1,5 år.

har också den erfarenheten av veterinärer att de är snabba på att döma ut hästen innan de gjort allt de kan. min triangelmärktes utan att hon blivit friskförklarad, vilket jag ångrar. ATGs kliniker har jag heller inget till övers för. med facit i hand skulle jag åkt till någon bättre t ex Skara eller strömsholm men det är lätt att vara efterklok.

mkt värt för mig att få höra era historier! själv misstänker jag ev. fästingsjukdom på min häst.

tröstkramar till er!!

Tack för era kramar! De värmer.
Ska försöka fokusera på mitt sto jag har kvar och att hon har det bra.

Så oerhört tråkigt!

Men nu vet du vad felet är och att det inte går att göra något åt så du kan känna att du gör det rätta mot din häst även om jag verkligen förstår att det känns tungt!

Hej! Jag har en ponny som är 27 (!) som nyss varit halt, mina tankegångar var precis som dina, jag kollade allt och fick honom frisk!! Förhasta dig inte och kolla med flera veterinärer!! Vet hur det känns!!! Tappa inte hoppet! KRAMAR
Läste nyss att du fick lov att ta bort honom....såå tråkigt!!! du får tänka på att det var bäst för honom... Tänker på dig!

Senast ändrad:

Jag skulle nog låta hästen somna in om den har ont och är 20 år. För mig skulle allt annat kännas ovärdigt, men det är ju jag...

Vi Har haft kontakt med klinik och annan veterinär.
Och som inlägget ovanför säger så ska vi låta honom somna in snart.
Ska bara försöka få till en plats till mitt sto som inte ska vara ensam.
Tack för stöd och kramar

Jag är ledsen, jag läste inte hela tråden. Hoppas det reder upp sig med allt runtikring. Kramar till dig!

Tack för alla kramar och stöd! Det behövs.

Tack alla ni för erat stöd!
Pix har idag fått somna in på morgonen. Allt gick bra och han är nu begravd hemma i skogskanten av hagen.
Visst har det varit tuffa månader av både sorg och hopp för att få han bra.
Just nu vet jag att han inte lider mer och det känns bra för mig.
Saknaden är enorm och går ej att beskriva med ord.
Nu ska jag försöka ta hand om den häst jag har kvar och göra det bästa för henne.

Erat stöd här på buke har hjälpt mig genom mycket av sorgen och det känns underbart att ha alla er pärlvänner här.
Tusen Kramar till er

Tack alla ni för erat stöd!
Pix har idag fått somna in på morgonen. Allt gick bra och han är nu begravd hemma i skogskanten av hagen.
Visst har det varit tuffa månader av både sorg och hopp för att få han bra.
Just nu vet jag att han inte lider mer och det känns bra för mig.
Saknaden är enorm och går ej att beskriva med ord.
Nu ska jag försöka ta hand om den häst jag har kvar och göra det bästa för henne.

Erat stöd här på buke har hjälpt mig genom mycket av sorgen och det känns underbart att ha alla er pärlvänner här.
Tusen Kramar till er

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 283
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur