Är jag självisk som försöker allt?

N

nisse23456

Hej Alla.
Jag är i sista stadiet innan jag måste ta bort min häst Pix.
Här är historien bakom det hela.
Det började med en hovböld den 15 september som min hovslagare tog hål på och pix hade boxvila 1 vecka med fenylbutazon några dagar och sedan var hovis här och kollade igen.
Allt såg bra ut och han fick sko på sig.
Efter 1 vecka haltar han än på höger bakben och jag ringer till ATG.
Får tid den 6 oktober och vi kollar då bakbenet.
Han visar då 3 gradig hälta som ej går att spruta bort. Röntgen visade förändringar på yttersta delen av knä leden.
Vet säger att det är "ingen färsk skada,men inget jättegammalt heller". Hon kan inte säga säkert om det är detta som han är halt av.
Kan ha uppstått av felbelastning av benet vid hovbölden.
Pix blir ordinerad vila i 2 veckor och butta i 8 dagar.
PÅ återbesök till Atg den 20 oktober är hältan bättre nu 2 gradig och pix är glad o pigg.Haltar dock lite på ett framben då som kommer av belastningen på bakbenet. och Vet säger vila lite till i sjukhage sen kan han komma ut i stor hage med sin kompis.
Efter ca 3 veckor till i liten hage får han komma ut i stora hagen.
Återbesök till Atg för kontroll den 24 November efter 5 veckor och läget är helt åt skogen.
Pix har ont och vill knappt springa på gången. Visar smärta i korset och snedbelastar där.
Vet ordinerar nu vila i box och han får vara ute endast 5 timmar/dag med kompisen. Ska äta butta i 8 dagar och vi ska ha en telefonkontakt efter 2 veckor för att utvärdera.
Målet är att Pix inte ska ha ont och kunna gå i hage som sällskap. Har han ont så ska han ej lida enl Vet och där håller jag med fast det känns tungt.
I pappren jag har fått från Atg står det att han har inflamation i hasled och yttre och inre knäled höger bak.
Nu har han stått i box sen i tisdags kväll och varit ute i 5 timmar/dag sen i onsdags.
I dag när han fick komma ut så frustar han och går på i ganska bra tempo mot hagen fast han haltar.(detta va förra veckan på butta)
Verkar vara gladare och ej ha lika ont.Är även lite mjukare över korset.
Efter att fenylbutazonet är slut så går han saktare, men är fortfarande glad och frustar. Men det märks att han har svårare att gå.
Haltar på höger bakben och lite på höger framben med.
Det jag vill göra är att han är smärtfri så han kan leva ett liv som pensionär.
Örtkur går han på nu med smärtstillande och för att driva ut all slagg och hjälpa upp inflamationen så det går över. ´
Jag är desperat nu.
Är jag självisk som vill prova allt innan jag ger upp?
Kram Ulrika

Sv: Är jag självisk som försöker allt?

Du skriver inte hur gammal hästen är men att be om en second opinion är aldrig fel.

Pix är 20 år, jag har haft honom i 3 år.
Tack för ditt svar:)

Självklart vill man prova allt, men inte hur länge som helst,...

Det jag inte förstod riktigt var om bölden satt fram eller bak och om det satt fram, kom hältan bak samtidigt? Verkar lite konstigt isåfall.

Inflammation i lederna kan nog vara lite svårt att läka på äldre hästar, de har ju inte samma läkekött som yngre.

Hade jag varit du så skulle jag nog vilja ha en "second opinion" hos ngn annan veterinär innan jag fattade beslut.

Hovbölden satt i samma bakben som han är halt i nu, höger bak.
Tack för svar, alla svar är nyttiga för mig att läsa.
Just nu sitter jag med tårar i ögonen och vet inte hur jag ska göra.:(
Vi använder nu även back on track hasskydd på höger bak och back on track täcke när han är inne

Då känns det ännu konstigare att han har fått inflammation i hasen samtidigt som han har haft hovböld i samma ben.
Är hoven röntgad?

Hasen och baknät är röntgat, ej hoven

Bara undra: har ni sprutat någon led?? om inte, så varför???

Tycker som andra, tala med annan veterinär, finns många riktiga klatskallar och det vore ju hemskt om du tog bort hästen och så visar det sig att han hade kunnat bli som vanligt....

MEN!... låt den inte få lida i onödan... ge den ett vädigt slut, den är ju ändå rätt gammal...

kramar

Ja, jag ska nog ringa en annan vetrinär som jag vet är duktig på hältor.
När vi var på atg så är han sprutad i hasled,kotled,knäled med svagt reslultat till det bättre.

Jag skulle insistera på att röntga hoven, det var ju där det började så det verkar konstigt att man inte kollar extra noga där. Det kan ju uppstått ngt problem i samband med hovbölden.
ATG är lite väl snabba med diagnoser ibland är min erfarenhet.

Tycker det låter som en bra idé att kolla annan klinik. Man vill ju vara säker att det inte går att göra mer innan man tar bort sin vän.

tillägg: såg nu i ditt inlägg att hältan inte gick att spruta bort, då är det ju förmodligen inte där hältan sitter. Åter igen, byt klinik!

Ja du är självisk, du vill behålla hästen till varje pris låter det som. Han är 20 år, och han ska ha en framtid som pensionär? Han har ju ont, han kan inte njuta av en pensionärstillvaro då!
När man skaffar ett djur så lovar man djuret att ta hand om det, och att avsluta dess tid när det lider.
Det gör ont med inflammationer, och det gör ont med sprutor i lederna! Jag har själv fått otaliga sådana så det kan jag intyga. Varför ska en 20 år gammal häst gå igenom det? Låt honom slippa om det är honom du tänker på.
Om jag vore du skulle jag be veterinären säga om han/hon tror hästen blir frisk, och om svaret är nej så avliva.
Det behövs nog ingen sec. opinion, för det finns inte mycket att göra mot inflammationer förutom inj. i lederna och det hjälper inte heller alltid, samt gör ont. Sorgligt men sant.
Men det finns många unga hästar som behöver ett bra hem!

Åk till ett djursjukhus för en "secund opinion" men se till att få en erfaren veterinär. Det låter märkligt att hästen är halt på samma ben som den hade hovbölden. Hovbölder kan vara luriga. De kan ge hälta som kommer och går under längre tid (vet fall som krånglat mer än 2 månader där man misstänkt allt utom hovböld... ) Sitter bölden djupt kan den vara svår att hitta.

Bor du i Örebro så har du ju ganska nära till Strömsholm?

Jag förstår inte heller vad du menar då du skriver att hältan inte går att spruta bort? Är det bedövningar lagda i nämnda leder och hästen är lika halt efter så är det väl helt enkelt inte där hältan sitter. Låter märkligt....
Hoven borde ju vara huvudmisstanken till orsak och vad jag förstår så är den inte ens undersökt?

Jag skulle inte avliva hästen utan att någon annan undersökte den först.

Senast ändrad:

Jag hade tagit kontakt med en veterinär som är duktig på rörelsestörningar och inte nöjt mej med att de inte vet vad felet är.
Först och främst hade jag krävt röntgen av hoven! jag fattar inte varför den inte är röntgad om hästen är halt och alla leder bedövade och hästen är fortsatt halt så bör ju veterinären kolla hoven.

Jag hade inte litat på en veterinär som inte ens röntgat det ställe där problemen började.
Jag anser att man är självisk om man väljer att behålla en häst som man provat alla behandlingar på och inget har hjälpt och man då väljer att låta hästen bara gå när den uppenbart har ont, det är själviskt och elakt enligt mej.
Att söka upp en annan veterinär är inte själviskt, särskilt inte om ens magkänsla säger att den första veterinären inte har gjort allt.

Tack för bra svar!:)
Ja jag ska ta ut en annan vetrinär som jag litar på.
Detta känns ju lite hoppfullt att fler än jag är skeptiska.

Har väl egentligen bara ett tips när det gäller hältor. Att inte stirra sej blind på benen. Vi har behandlat hältor på min häst i 1,5 år och hältorna har bara kommit tillbaka fast på olika ställen / olika ben. (Hästen är nu 5 år)
För 2 månader sen lät jag en kiropraktor kolla på honom och hon konstaterade att han är lite sned i länden. Vi har nu gått hos både kiropraktor och massör regelbundet och han känns fräschare än nånsin när jag rider! :banana:
Det känns lite för tidigt att säkert kunna säga att felet satt i ryggen, men det verkar som att så kan va fallet... *hoppas hoppas*
Så ge inte upp! Kolla högre upp än benen!
Hoppas det ordnar sej, jag vet hur hopplöst det känns att inte hitta felet.

Det räcker nog inte att ta hem en veterinär till stallet. Det är bättre du åker iväg till annan klinik eller djursjukhus om det ska gå att göra en ordentlig hältutredning med röntgen osv.

För att veta om problemet kommer från hoven, som ju var problemet från början, går det ju "lätt " bedöva bort den med en nervblockad. Blir hästen ohalt/bättre så kommer sannolikt problemet från hoven..... Bölder hittas ju inte alltid på röntgen.

kolla hovtillväxten en skadad hov växer snabbare för att kompensera skadan,kan då påverka leder även om hovstorleken skiljer mkt lite , kan åxå vara anl till att hältan inte går att släcka med bedövning,hoven bör röntgas.

Knapplån

Till TS

Jag tycker också det är märkligt att man inte checkat hoven igen eftersom det var där problemen började.... det kan ju röra sig om en "dold" hovböld och då kommer han att halta oavsett vilka sprutor vetten än sätter i lederna....

Ja du är självisk, du vill behålla hästen till varje pris låter det som. Han är 20 år, och han ska ha en framtid som pensionär? Han har ju ont, han kan inte njuta av en pensionärstillvaro då!
När man skaffar ett djur så lovar man djuret att ta hand om det, och att avsluta dess tid när det lider.
Det gör ont med inflammationer, och det gör ont med sprutor i lederna! Jag har själv fått otaliga sådana så det kan jag intyga. Varför ska en 20 år gammal häst gå igenom det? Låt honom slippa om det är honom du tänker på.
Om jag vore du skulle jag be veterinären säga om han/hon tror hästen blir frisk, och om svaret är nej så avliva.
Det behövs nog ingen sec. opinion, för det finns inte mycket att göra mot inflammationer förutom inj. i lederna och det hjälper inte heller alltid, samt gör ont. Sorgligt men sant.
Men det finns många unga hästar som behöver ett bra hem!

Håller delvis med, men tycker du tar i lite. På dig låter det som att 20 år är väldigt, väldigt gammalt. Tänk på att tex Withaker och en del av de tyska ryttarna har enstaka hästar med på världscuptävlingarna i 19-20 årsåldern. Tycker ts har helt rätt inställning, finns det inget konkret att göra nu tar hon bort hästen. Men åldersmässigt är det inga konstigheter, de flesta hästar i den åldern tas bort pga skador och förslitning, inte enbart ålder, så går det att behandla så hästen går och mår bra måste man ju inte titta på födelseåret när den är såpass "ung" ändå. Men ja, principiellt håller jag med om att många går och har kvar sina hästar några år för mkt för sin egen skull.

Det räcker nog inte att ta hem en veterinär till stallet. Det är bättre du åker iväg till annan klinik eller djursjukhus om det ska gå att göra en ordentlig hältutredning med röntgen osv.

För att veta om problemet kommer från hoven, som ju var problemet från början, går det ju "lätt " bedöva bort den med en nervblockad. Blir hästen ohalt/bättre så kommer sannolikt problemet från hoven..... Bölder hittas ju inte alltid på röntgen.
Håller med!
Det är ju nära till Strömsholm- som har en av de bästa hovisarna!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 283
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur