Är jag helt ute och cyklar?

_moa_

Trådstartare
Jag har en liten fråga om galopp...

Har en häst som jag jobbar med. Han är väldigt passaktig i nästan alla gångarter och framtung är han också. I galoppen passar han, går rent eller korsgalopp. Det beror lite på från dag till dag. Men i alla fall. Oftast när jag rider galopp har jag helt långa tyglar och låter honom bära sig själv. Är det helt fel? Jag känner att han går bättre då. Han blir mer avslappnad och går oftare rent. Jag antar att han är lika framtung på båda sätten så för mig känns det inte som att det spelar någon roll, men vilket är egentligen bäst? Lång eller kort tygel? Fördelar/nackdelar?

:bow: :bow:

Sv: Är jag helt ute och cyklar?

är hästen tillräckligt musklad? är det bara i just galoppen som han inte bär sig? Raka spår/böjda spår?

Min erfarenhet av långa tyglar är att hästen tillåts att komma mer på framdelen och bli bekväm med balansen som den får där. Det är ju alltid en fördel att hästen hittar balansen överhuvudtaget än inte alls, så om han är bekväm med galopp på lösa tyglar (och går rent) så skulle jag försöka börja arbeta i en mer samlad form.

Jobba med att få över hästen mer på bakdelen...fast det har du nog gissat vid det här laget ;)

annax skrev:
är hästen tillräckligt musklad? är det bara i just galoppen som han inte bär sig? Raka spår/böjda spår?

Min erfarenhet av långa tyglar är att hästen tillåts att komma mer på framdelen och bli bekväm med balansen som den får där. Det är ju alltid en fördel att hästen hittar balansen överhuvudtaget än inte alls, så om han är bekväm med galopp på lösa tyglar (och går rent) så skulle jag försöka börja arbeta i en mer samlad form.

Jobba med att få över hästen mer på bakdelen...fast det har du nog gissat vid det här laget ;)

Nej han är inte tillräckligt musklad och bär sig inte i alla gångarter. Galoppen är nog dock värst.

Jag vill inte börja jobba honom i galoppen riktigt ännu eftersom jag inte tycker vi är riktigt klara för det. Har några andra saker som måsta sitta först. Men det framgick visst inte av det första inlägget ser jag nu:o

Att jag undrar var bara att det kan ju vara skönt för både häst och ryttare att dra en repa i galopp ibland:angel:

Bakdelen kämpar vi på för fullt;)

Tack för svaret!

Börja från början med hästen, den måste lära sig att bära upp sig själv i dom andra gångarterna...

Om hästen går och hänger sig på och går på bogarna är det väldigt svårt för den att galoppera rent...

Hade samma problem med en häst som jag tränar just nu, en tur/ridskolehäst som jag ska tävla 11/12 om vädret och väglaget tilllåter.
Hon gick bara på bogarna, I ALLA GÅNGARTER!
Kunde inte trava ett helt varv på spåret, inte ens på lång tygel, grisepassade i tölten och galoppen var så flack att man knappt visste vad det var för något..

Började då med att skritta henne och få upp henne från framdelen i skritt, sen samma sak i tölt.. nu så går hon klockrent i alla gångarter och travar fint på en volt, med tygelkontakt :D
Är så glad...

Böärja i skritt och se til att hästen släpper i framdelen och inte blir så framtung, gör sedan samma arbete i tölt o.s.v.
Det funkade för mig, men alla hästar är individer.
det gäller att pröva sig fram.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18