Är jag helt känslokall?

B

BluMil

Svårt att placera den här tråden. Flytta om den ligger fel.

I mitt stall står min häst och en till. Vi bor båda nära stallet och delar på in- och utsläpp med mera beroende på hur vi jobbar. Eftersom vi bara är två tar vi alltid in bådas hästar när de ska in för kvällen. (Är också smidigast med tanke på att de är lite för fästa vid varandra och vi vill undvika skrik och sparkande/springande. Vi tränar på att skilja dem mer och det blir bättre och bättre, men det är en helt annan historia.)

Nu till min fundering.
Jag brukar ha täcke på min häst de dagar det finns risk för dåligt väder, medans den andra hästägaren ofta "chansar" på att inte täcket behövs. När snön sen kommer den dagen så ringer hon mig på mitt jobb och säger att hon tänker ta in hästarna nu för att det snöar och det är så synd om dem.

Klockan kan vara 14 på em och de brukar gå in 19. Jag har ofta svårt att avgöra hur vädret är hemma för jag jobbar åtta mil bort. Så jag brukar bara säga ok. De har inget vindskydd i hagen, förutom träd då och skog längs ena sidan av hagen.

Jag brukar säga ok fast jag inte vill ha in dem så tidigt. Jag tycker liksom att de borde klara sig ute. Och att det är tråkigt för dem att stå inne så länge. Sen är ju en stor anledning till att jag kör på den säkra sidan med täcke just att han ska kunna gå ute en längre stund i dåligt väder. Och då blir jag såklart iriterad att den andra hästen inte har sitt täcke.

Jag ska prata med den andra ägaren om det här, men jag vill ändå höra någon annans åsikter först. Hur tänker ni med era hästar?

Är jag känslokall som inte tycker synd om hästarna när det regnar eller snöar.?:confused:

Sv: Är jag helt känslokall?

Är hennes häst klippt?

Om inte så (alltså den har lång päls) så behöver den nog inget täcke oavsett väder.
Om den är frusen av sig/klippt tycker jag gott den kan ha täcke varje dag, oavsett väder, nu på vintern.

De ska inte behöva gå in tidigare pga det :crazy:
Det hade jag aldrig tolererat!

Den hästen är inte klippt.
Hon har i alla år gått utan täcke. Tills jag kom med min häst som jag vill täcka.

Men om den alla år gått utan täcke så borde den ju klara det med.
Min unghäst har gott om päls och hon går givetvis utan täcke vad det än är för väder. De har träd att gå under, men ju mer det regnar, ju gladare verkar de vara i att stå på ängen :crazy::p

Hej!

Först, du är inte känslokall ialla fall, tänk på hur våra vilda hästar levde när dom fanns i stället;) är hästen klippt? om inte så spelar det ingen roll om hästen har täcke på eller inte.

Har du studerat en häst när det blåser ute och den är blöt?

I så fall vet du att en häst ställer sig där det blåser som mest för att torka så att säga, en häst fryser mer med täcke egentligen eftersom pälsen inte kan resa på sig, nu kan jag också tycka att hästar kan ha täcken vid EXTREMA väderförhållanden men annars går våra hästar alltid utan täcken.

Men trots det så behöver hästarna verkligen inte gå in tidigare det är ren dumhet och det är bara vi som inbillar oss att det är synd om hästarna för att vi tycker det är kallt ute som sagt hästar klarar kyla betydligt bättre än vad vi någonsin kommer göra dessutom är inte häst klippt så klarar den sig bättre utan täcke till och med.

Lycka till med hästarna!

Du är inte känslokall - det är du som vill att pållen ska vara ute så mycket som möjligt. Hästen klarar säkert snö - men om din stallkompis tycker synd om den kanske hon kan ha på ett lättare övergångstäcke om det är risk för busigare väder. Tråkigt om din häst måste gå in i förtid.
Jag måste iaf säga att det är bra att hon ringer och stämmer av med dig! Ni kommer säkert överens om en bra lösning på detta....

Berätta hur du känner, ni kan säkert mötas på vägen med att hon tar på täcke eller låter sin häst "stå ut" några timmar till. Är det extrema väderförhållande dock är det en helt annan sak

Svarar alla..
Skönt att se att fler än jag har samma värdering.
Jag tycker också att det är bra att hon ringer innan hon gör det, men vi är nog lika envisa båda två. Fast jag får oftast sista ordet eftersom det är mitt stall.

Kan lägga till att hon tycker att hästarna ska in tidigt även om hennes häst också har täcke. Hennes häst är en nordis med en matta till päls.

Jag tycker också att det är svårt att avgöra vad som eg. är bäst för hästen. Och om det bara är människans känslor som kopplas in.

Finns det någon bra bok eller annan tryckt info om hur hästen reagerar/fungerar i regn och kyla osv? Så att jag kan visa henne också, så att hon inte tror att det bara är ngot jag säger...

En frisk nordsvensk ska och kan klara att stanna ute mellan 14-19 i ett dåligt väder. I många fall är det vi människor som har gjort våra hästar kännsliga genom att just tycka synd och skydda dem. Ett fullblod hade jag kanske tänkt till lite extra med, de är mer kännsliga..... men en nordsvensk.... med täcke.... den ska klara allt.... Finns det sedan lite träd på ena sidan, så skyddar det en del. Hästar ställer sig oftast med baken åt det håll Regn/blåst/snö/hagel kommer ifrån och böjer ner huvudet.
Inget att duskutera, är den frisk så klarar den av detta utan några problem.

Skönt att höra. Min egen är halvblod fast av en väldigt lätt typ. Och som jag dessutom täckar för att jag vill ha honom torr när jag kommer hem.

Ja det hade ju varit det bästa för då är ju båda nöjda.
Men då var det bara problemet att min häst skulle gå in i alla fall då. Genom staketet på egen hand om man säger så.:grin:

Men det går bättre och bättre för honom att vara själv. Att vara själv är inget problem längre, så länge han inte blir "lämnad". Jag hoppas på att det kommer fortsätta gå bättre och bättre tills han en dag kan bli lämnad ute flera timmar efter att hans kompis går in.

Hej, tycker att du ska stå på dig.

Min åsikt är den att hästarna tar mera skada av att stå för länge på box än att bli lite blöta. Dessutom måste ju en nordsvensk med ordentlig vinterpäls ha ett skapligt bra skydd mot snö!!

Tänker själv att min häst klarar en dag med "skitväder" då han ändå får vila sig under natten i en torr box. Hellre ha en möjlighet att röra sig än att stå instängd för länge.

Dessutom tycker jag att hon, likväl som du, kan vara förutseende och täcka om hon är rädd för busväder.

Kanske kan din häst lättare stå ut med att bli "lämnad" om han får lite mat i hagen att pyssla med?

Ja om det vore så enkelt.
Han brukar få hö att stå och plocka med, men han blir så stressad att han bara springer och får tom blick. Det är som att han varken ser eller hör. Det enda som gäller är att försöka följa efter kompisen.

Då är han ändå väldigt förtjust i hö. Kan äta det före gräs, morötter och kraften.

Men om du har något annat förslag på hur han kan roas, så tar jag tacksamt emot.

Nu blev det lite OT kanske..
Men vid tillfälle ska jag ta upp det här med utevistelsen med min stallkompanjon.

Det jag undrar över är hur ofta det där sker? Om det här rör sig om nån dag varje månad tycker jag du ska lägga ner det. För helt ärligt dör inte din häst av att komma in några timmar tidigare. Jag förstår att du anser att din häst har det bättre ute men den far defenitivt inte illa av att komma in några timmar tidigare nån dag. Vill du verkligen börja tjafsa om några få ynka timmar? Det verkar ju som det för övrigt funkar bra mellan er (?) och då kan jag tycka att det du irriterar dig på är lite fjantigt.

Frågan är om det är värt det ur hästens synpunkt att gå kvar ute ensam bara för att...

Annars håller jag med om att de borde kunna gå ute längre trots snö/regn, så länge inte vädret är extremt.

Det inte synd om en häst för att det snöar.Hästar är gjorda för att vara utomhus.

Min häst som är ett halvblod med lite fullblod i stammen är väldigt frusen om det regnar/snöar, då hon verkligen står och skakar. Så jag har henne oxå täckad för att kunna gå ute 8-18 utan att riskera att hon fryser.
Men shettisen går utan täcke oavsett väder, likaså fjordingen jag hade innan.

Din kompis nordis borde inte behöva täcke tycker jag...

jag har ett väldigt fruset fbl men han får gå ute i alla väder dock har han varma täcken. men hästar är hästar och dom är gjorda för att röra på sig

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 505
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har problem med lederna och har svårt med skottkärra eftesom man lyfter tyngden i handtagen till ganska stor del när man kör främst...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur