Jag är rätt så lång med mina ca. 172 cm. Dock väger jag inte precis så mycket utan vågen brukar visa där kring 56-58 kg.
Brukar på ridskolan rida en ponny som jag flera gånger funderat på att köpa. Han är min sk. första kärlek, den där ponnyn/hästen man aldrig glömmer. Killen är en valack på ca. 140 cm, han bär upp sina ryttaren bra - men ibland känns det 'fel'. Har otroligt långa ben jämfört med resten av min kropp och på grund av det känns det ibland som om han missar delar av min skänkel. Mina ben blir liksom inte runt honom utan sträcker sig förbi..
Förutom ponnyn brukade jag rida en trakehner valack och ett finsk varmblod. Valacken är ca. 165 cm & det finska varmblodet ca. 155 cm. Där märker man att skänklarna fungerar bättre. De kommer runt hästen istället för förbi.
Känns dumt att jag frågar när jag egentligen vet svaret själv.. Antar att jag inte riktigt vill acceptera det.
Men, hur stora hästar/ponnyn borde jag rida?
Kan tilläggas att jag inte ser stor ut på ponnyn just på grund av att det är mina ben som ger mig den långa längden. Övre delen av kroppen är otroligt kort i proportion..