Är jag för gammal?? :(

Sv: Är jag för gammal?? :(

Ja, jag står för vad ja skrev förut. Du är för lång, och 12-åringen för tung. Visst, hästen ORKAR, men den ska ju tycka om att bli riden...

Ja, jag står för vad ja skrev förut. Du är för lång, och 12-åringen för tung. Visst, hästen ORKAR, men den ska ju tycka om att bli riden...

Men vem säger att hon inte gör det då??
Hon älskar att bli riden, framförallt hoppning och i skogen, terrängbana är det bästa hon vet :D

Gör ett inlägg till,jag tycker att 60 kg är på tok för mkt för en B-ponny.Visst kan ponnyn tycka det är skoj att hoppa men likväl är 60 kg för mkt för den.Varför inte leta efter en mindre medryttare,är justare mot ponnyn.

Jag tycker du ser för lång ut för att tävla den, men det är min personliga åsikt och inget annat. Jag är inte utbildad hoppdomare eller ÖD

Säger som många andra. Du är på tok för lång för ponnyn. Jag tycker att du sa ria din tavare oc saffa en ny medryttare till ponnyn som är lättare.

Jag förstår att du gillar din ponny, men att rida runt när du är så lång är inte shysst mot ponnyn.
När du dessutom funderar på hoppning tycker jag det verkar svårt att hålla den balansen som behövs över hindert, när du är så pass lång.

Det bästa du hade kunnat göra är att hitta en annan mindre medryttare. Du kan ju göra så mycket annat med hästen än att rida :)
Satsa på att rida och utbilda varmblodet istället, så småningom kan du kanske börja hopptävla med den!

Hej.
Efter att ha sett bilden sällar jag mig till skaran som tycker att du är för lång för ponnyn.
Men vill du hemskt gärna tävla ponnyn, så föreslår jag clear round på klubbhoppning. och hoppa väldigt lågt, säg 60 cm.
Jag har ridit klubbhoppning på ponny som överårig, det ska inte vara något problem. Och hoppar du små hinder är risken att du blir tillsagd om din längd mindre. Eller så känns det iallafall.

Jag har hoppat en c-ponny (jag är ca 170/63) upp till 80cm på klubbhoppning, vilket är långt under hans kapacitet. Jag ser inte speciellt stor ut, men skulle inte få för mig att hoppa högre då det inte känns bra för mig att veta att jag är stor och slita på ponnyn i onödan.

Ägde också en D-ponny en kortare period. Den såg betydligt störe ut på en på c-ponnyn, då den var smäcker och lite mindre musklad. Då får man verkligen tänka på att rida korta pass och extra noga sträva efter att rida hästen i ändamålsenlig form för minimalt slitage.
Den hoppade jag klubbhoppning hela 30 cm :D (den var helt grön). Då var det en ridlärare som direkt kom fram och sa att jag såg för stor ut (personen i fråga är extremt rakt på sak, det är nog vanligare att folk pratar bakom ens rygg). Ridläraren pratade även med domaren om detta, och det faktum att jag var överårig. Han menade på att åldern inte hade någon betydelse (på "hans" tävling åtminstone) eftersom jag inte konkurrerade om några priser med små barn. Han höll med om att jag var stor men jag kunde förklara att jag skulle lotsa ponnyn runt 30 cm i utbildningssyfte, i fortsättningen skulle den andra ägaren hoppa den. Detta hade domaren inga problem med, och han visste vem jag var, och hur jag rider.

Summan av kardemumman. Prova du att rida en eller ett par klubbhoppningar med små hinder bara för att känna på det och få ut det ur ditt system s.a.s, men ägna dig i fortsättning åt andra saker med ponnyn. Du kan säkert fortsätta rida den ett tag till, men ha alltid med dig i bakhuvudet att du är något stor, och bör vara medveten om hur du rider den. T.ex. kan du skritta fram och av vid hand.

Hej..

Jag förstår att kan känna såhär, men det är viktigt att du inte förnekar sanningen. Tyvärr är det ju väldigt vanligt att man någon gång växer ur sin ponny.. Det är en hel del kunniga människor som gett dig sina ärliga omdömen här i tråden, så stöt inte bort dem...

Jag själv är 161 cm och väger 50 kg, och känner mig alldeles för stor på en kraftig/robust C-ponny (som inte är min, men som jag hjälpt till med). Visserligen kan jag rida den lite då och då, gränsfall att jag kan jobba den (rids med mycket säte). Hoppa den skulle jag inte göra, mitt överliv skulle paja balansen.

Här finns några bilder på mig och ponnyn, och även om jag inte är så lång ser det inte proptionerligt. Ni får skrolla ner lite. =)

http://hoppryttarinnan.blogg.se/2009/august/c-ponny-till-salu.html

Jag tycker som de tidigare sagt, låt dina drömmar om att tävla till någon annan häst. Antingen en D-ponny, eller som någon annan föreslog; varför inte träna upp ditt varmblod?
Om din ponny tycker om och arbeta och mår bra av det, skaffa antingen en liten glad tjej som tycker om ponnyn. Eller så gör du som många tidigare föreslagit; du kan jobba honom från marken.

Du är för gammalm max ålder är 13 eller 14.

Hej..

Jag förstår att kan känna såhär, men det är viktigt att du inte förnekar sanningen. Tyvärr är det ju väldigt vanligt att man någon gång växer ur sin ponny.. Det är en hel del kunniga människor som gett dig sina ärliga omdömen här i tråden, så stöt inte bort dem...

Jag själv är 161 cm och väger 50 kg, och känner mig alldeles för stor på en kraftig/robust C-ponny (som inte är min, men som jag hjälpt till med). Visserligen kan jag rida den lite då och då, gränsfall att jag kan jobba den (rids med mycket säte). Hoppa den skulle jag inte göra, mitt överliv skulle paja balansen.

Här finns några bilder på mig och ponnyn, och även om jag inte är så lång ser det inte proptionerligt. Ni får skrolla ner lite. =)

http://hoppryttarinnan.blogg.se/2009/august/c-ponny-till-salu.html

Jag tycker som de tidigare sagt, låt dina drömmar om att tävla till någon annan häst. Antingen en D-ponny, eller som någon annan föreslog; varför inte träna upp ditt varmblod?
Om din ponny tycker om och arbeta och mår bra av det, skaffa antingen en liten glad tjej som tycker om ponnyn. Eller så gör du som många tidigare föreslagit; du kan jobba honom från marken.

hej hej, bara säga att jag tycker att du rider väldigt snyggt, så filmen på din blogg! :D:bump::banana::bump::banana::bump::banana:

Jag är 160 cm och väger 46kg och jag skulle aldrig sätta mig på en b-ponny.:bump:

Men det är säkert så att hästen älskar att hoppa, det tvivlar ja inte på. Och kanske just för att hästen älskar att hoppa ställer den upp, trots för stor ryttare på ryggen. Vilket jag tycker är ännu värre då man ju på sätt och vis utnyttjar hästens kärlek att hoppa, då en inte så hoppglad häst kanske vägrat. Och har du dina terränghinder på ett gärde kan du ju longera hästen över hindrena. Samma i ridhuset. Då får hästen hoppa som den älskar, men slipper bli utsliten av en för stor ryttare.
Hur många hästar, andra djur och även vi människor gör inte saker ibland som vi igentligen inte borde göra, då vi sliter ut oss? Alla ryttare som själva bär bommar och stöd för att snabbare få upp hoppbanan, när dom kunde varit två pers på varje grej och sparat sina ryggar, bara för att dom älskar att hoppa och vill komma igång snabbt?

Okej, nu har jag fått en ide..
Jag kommer tävla Clear round med henne 1 - 2 ggr (max 70 cm - hon klarar högre) Det kommer nog ske under hösten nu hoppas jag, annars kanske vintern.
Efter det slutar jag träna hoppning med henne och har bara skogspromenader och kanske lite dressyr här å där (är skitdålig på dressyr, men typ träna lite skänkelvikningar osv) och kör in henne.
Om ett år flyttar jag till internatet. Då kanske jag kan låna ut henne på långtidsfoder under de år jag utbildar mig.
När jag är klar med gymnasiet och kanske universitet kommer hon tbx till mig och använder henne som kör ponny :)
Då behöver jag inte sälja henne, men någon annan liten ryttare kan rida/köra henne när jag går på gymnasiet, vad tycker ni om denna iden? :idea:

Låter som en ganska vettig ide men varför inte försöka hitta ngn duktig liten ryttare som kan rida henne och tävla redan nu?Då kan du ju hålla på med henne samtidigt och köra in osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 069
Senast: Bison
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat