Är jag för gammal?? :(

Sv: Är jag för gammal?? :(

Jag tycker att jag är för stor för b-ponnyer, stor på c-ponnyer med och jag är mindre än vad du är (158/45).
Jag rider a-c-ponnyer till och från men då i max 15min/vecka och endast i utbildnings syfte.

Jag tycker att du ska koncentrera din ridning på ditt varmblod. Ponnyn kan du ju köra in (med hjälp av vuxen kunnig)och på så sett fortsätta att ha kul med!

Hade jag varit du så hade jag även bytt medryttare till en som är mindre.
Visst klarar dom att bära 60kg, men det är inte speciellt nyttigt för dom. Plus att om jag var i ditt ställe så skulle jag hällre rida min ponny själv 1-2ggr/vecka om jag ändå skulle lägga den vikten på ponnyn. Så självisk är jag ;)

Awwhhh.. jag är verkligen ledsen för din skull, men du är för gammal.
Man måste vara under 14 år för att hoppa en B-Ponny, och jag vet inte om man får tävla avdelning B med en 14åring :cry:
Dressyr måste man vara under 15 år för att tävla har jag för mig :confused:
Hoppas du hittar någon träningstävling som du kan ställa upp i..

p.s jag har oxå en b ponny som jag inte kan hoppa för att jag är också 15 år.. min ponny är 127 viktbärande, jag är bara 155.. :(

Har du läst hela tråden?

Åldersgränsen för att tävla B-ponny i hoppning går vid 13 år och i dressyr är åldersgränsen 14 år. Avdelning B är öppen för alla ekipage oavsett ålder på häst & ryttare. Överårig ryttare får starta ponny i avd B under förutsättning att ekipaget är proportionerligt (dvs att man inte är för stor).

Ja du är för lång, men som jag förstod det så tänkte du inte hopptävla på allvar utan mera prova att ställa upp i en hopptävling? Isåfall tycker jag faktiskt att du kan göra det om ni är i balans som du säger. Jag har själv varit medryttare på en kraftig B-ponny och jag vet såklart att jag är för stor för honom (163cm/49kg) men jag är säker på att han skulle klara att hoppa en lätt bana med mig om jag ville ställa upp i en clear round nån enstaka gång. Att göra det ofta är väl inte så lyckat, men som sagt, någon enstaka gång bara för att testa och utan några krav är nog inga problem.

Ja du är för lång, men som jag förstod det så tänkte du inte hopptävla på allvar utan mera prova att ställa upp i en hopptävling? Isåfall tycker jag faktiskt att du kan göra det om ni är i balans som du säger. Jag har själv varit medryttare på en kraftig B-ponny och jag vet såklart att jag är för stor för honom (163cm/49kg) men jag är säker på att han skulle klara att hoppa en lätt bana med mig om jag ville ställa upp i en clear round nån enstaka gång. Att göra det ofta är väl inte så lyckat, men som sagt, någon enstaka gång bara för att testa och utan några krav är nog inga problem.

Det var precis så jag menade ;)
Idag var min medryttare här och tog med sig hennes kompis. Och efter et tag bestämde vi att hon (kompisen) skulle kunna tävla i hoppning och träna henne ibland och så :D Det är alltså inte på allvar, bara 'testar'.
Kompisen väger 39, är 12 år och typ 150 -155 lång :D
Hoppade med henne idag också, tog först lite småhinder sen höjde vi, vi trodde det va typ 40 - 50. Men när vi red klart och skulle mäta så var det visst hela 76 cm hög :eek:
Ponnyn hade inga problem med detta alls, varje gång man red förbi försökte hon rusa i väg och hoppa xD
men men.. :p

Men kompisen är ju helt okej i storlek, låt henne rida så kan du och medryttaren köra in hästen eller göra något annat från marken.

Nu ger ja upp det här. Du är ju uppenbarligen stolt över att rida på en alldeles för liten häst och överbelasta ett arbetsvilligt djur, som bara vill göra sitt bästa och vara dig till lags.
Tyvärr är ja inte i närheten när du rider, men hade ja varit det hade ja nog plockat ner dig från hästen och ring dina föräldrar eller andra ansvarig för dig och ponnyn...
Där har du min ärliga åsikt, för att vara lite snäll funkade ju uppenbart inte...

Jag tycker inte att du ska hoppa med ponnyn! Du är alldeles för lång för ponnyn! Längden påverkar hästen mycket. Om man är för lång blir hästens balans mycket sämre, och då borde man absolut inte tänka på att hoppa. Men kör in ponnyn! :) Det är jätteroligt att köra, och roligt också att köra in ponnyn. Jag har kört in en shettis och det var riktigt roligt. Se bara till att du har många som hjälper dig när du ska köra in den ;) Lycka till!

Du måste inse att du vuxit ur din ponny,om du är rädd om den så sluta med att överbelasta den.Som andra skrivet ,kör in den.

Du ÄR för stor för ponnyn , och det där är inte i balans enligt mig . Ser snarare ut som du hänger i munnen utan eftergift . Jag är bara lite längre än dig (167) och jag rider C-ponny ibland ( o är för stor .. :P ) och är precis på gränsen för D-ponny . Lite tråkigt kanske , men låt någon mindre rida hästen!

Fattar inte ens hur du vågar säga *Du är ju uppenbarligen stolt över att rida på en alldeles för liten häst och överbelasta ett arbetsvilligt djur* :mad:
Innan jag skrev denna tråden hade jag ingen som helst aning om att jag var för tung eller för lång. Hur tror du det känns när man älskar sin häst, och att rida den, tror att hästen också gör det och så kommer det en massa kommenterar som *du får inte rida din häst* när det inte ens var det som tråden handlade om? :crazy:

När man hör många kommentarer om det, blir man ju självklart oroad, så jag gick runt lite här och frågade andra om vad de tyckte, såna som kan se min häst på riktigt, när t.om en kiropraktor säger att det inte är nåt problem, blir man väldigt förvirrad. Dom som har sett mig i verkligheten med hästen tycker det är 0 problem. Ni andra tycker att jag är alldeles för lång och för tung för henne.
Har ridit med dåligt samvete sen jag fick kommentar, även om jag var tveksam om vem jag ska lita på.
Har sen bestämt mig för att inte hoppa med henne längre, endast promenadritter max 2 ggr i veckan, att köra in henne och låta min lillasyster på 11 år rida henne istället.
Och så kommer du, och säger något sånt... :eek:

Men allt du skrivit hitills i denna tråd har varit att du är stolt över hur snällt hästen hoppar med dig och hur du vill tävla med den. Jag kan väl inte vara den enda som uppfattat din inlägg som att du kommer att fortsätta rida hästen och hopptävla den, iaf en gång.
Du frågade ju om du kunde tävla hästen. Det är du för gammal för, men i avd. B kan man tävla om man är proportionelig. Därav diskussionen och hurvida du är förstor eller inte, för är man för stor för ponnyn får man inte rida ens avd. B. Den frågan hör ju ihop med det du frågade om, det är ju inte bra åldern som sätter gränser när man rider ponny.

"Och så kommer du, och säger något sånt... "

Det sista inlägget du skrev nu skrev du ju EFTER ja skrivit. Att bara promenadrida 2 ggr i veckan, köra in och låta lillasyster rida är ju en JÄTTEBRA lösning för både dej och ponnyn!!

Får jag alltså tävla i avd. B (lokalt) med min d-ponny nästa år då jag egentligen inte får tävla ponny längre? Eller gäller det bara om man är under 18 men med tex b-ponny?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 069
Senast: Bison
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat