Är jag för gammal?? :(

M

moontje

Under 2 - 3 år har jag drömt om att få tävla i hoppning med min B ponny..
Hon är 125 hög, väldigt viktbärande och cirka 14 år.
Själv är jag 15 år, väger 52 kilo och är ungefär 164 lång.
Jag har aldrig tävlat..
Att tävla i hoppning med Polly är som en dröm, ett mål för mig.
Har hoppat 70 - 80 med henne och hon kan högre.
Skaffade medryttare för cirka 2 veckor sen, hon är lite större och väger cirka 10 kilo mer än mig, fast hon är 12. Hon rider också Polly utan några problem.
Både Polly och jag har bra balans.
Sen fick jag höra igår, att man inte får tävla med B ponny om man är 15 :eek: :crazy:
Är så himla sur och besviken nu..
För mig handlar det inte om att vinna, utan att bara vara med, med min Ponny..
Finns det ingen som helst chans att jag kan tävla ändå? :cry:
Inte ens dressyr?

Sv: Är jag för gammal?? :(

du är för gammal. gränsen går vid 13 eller 14.
men du kan rida avdelning b har jag för mej. du rider då clear round.

du kan få starta i avd B (som clearround). egentligen för unghästar men ändrat nu så även äldre ponnyer får starta där. ända som står då är att man ekipaget måste se proptionelig ut (ursäkta stavningen :p)

Vad är avdelning B för nåt?
Får man tävla Clear round trots att man är för gammal?

Att du inte ska se för stor ut på henne. Lägg gärna in en bild när du rider henne!

Kan be min medryttare ta kort när jag rider Polly imorgon, kanske även en bild när jag hoppar några småhinder :)

efter att ha sett bilden måste jag nog tyvärr säga att du ser på tok för lång ut :(, du borde kanske fundera över att skaffa en d-ponny

efter att ha sett bilden måste jag nog tyvärr säga att du ser på tok för lång ut :(, du borde kanske fundera över att skaffa en d-ponny

:(

Men bara för att man är för lång betyder det väl inte att man inte kan rida på ponnyn?
Både kiroprator/massör och ridlärare tycker det går bra..
Jag väger ju inte för mycket för henne iaff.
Har förresten ett varmblodssto också, och B ponnyn kommer jag inte sälja, hon har haft runt 7 olika ägare, så hon stannar hos mig, ända tills hon dör, eller avlivas 'i min famn' ..

Som sagt, du är för gammal för att tävla "på riktigt" med henne. Men om du vill tävla på klubbnivå föreslår jag att du pratar med de som arrangerar tävlingarna, det brukar inte vara några problem att ordna om du vill rida klass på henne. Clearrounder brukar absolut inte vara några problem.

Vill du tävla lokalt så är det avd B som gäller. Där brukar man vanligtvis ha bedömning A som innebär att man rider en grundomgång men ingen omhoppning och det går egentligen inte på tid. Det gäller bara att hålla sig inom maxtiden som brukar vara väl tilltagen. Alla med lika antal fel blir lika placerade. Och så gäller det som sagt att ni ska vara proportionerliga vilket i praktiken innebär att du inte ska vara för stor. Tyckte det var svårt att avgöra på bilden, men vad säger din instruktör?

Du kan nog rida på ponnyn utan problem men på tävling där en ryttare är för gammal så ska det se proptionerligt ut.

Du kan nog rida på ponnyn utan problem men på tävling där en ryttare är för gammal så ska det se proptionerligt ut.

Men räknas det som proptionerligt om man kanske är lite för lång, men om man ser att hästen inte har några problem med det? (det är endast längden, inte vikten)

Men räknas det som proptionerligt om man kanske är lite för lång, men om man ser att hästen inte har några problem med det? (det är endast längden, inte vikten)

Både längd och vikt räknas. Jag kan garantera att du i ett dressyrprogram skulle få kommentaren: Du bör byta upp till kat d. Ekipaget är ej proponeligt.

Du är lika lång som jag och jag skulle inte sätta mig på en b-ponny.

Du är för stor för att ut och hoppa på hästen, och tolvåringen också. 60 kilo på en B-ponny är inte ok enligt mig.
Men vem har sagt att du inte kan köra hästen? Vill du träna dressyr så tömkör, och gillar hästen att hoppa så låt den löshoppa. Eller trickträning?
Ni kan ha kul ihop ända tills den dag ponnyn är för gammal för något annat än att gå i hagen. Du får bara hitta nya sätt att ha kul på, det finns massor man kan göra med en häst, även om man inte rider den...

Du är för stor för att ut och hoppa på hästen, och tolvåringen också. 60 kilo på en B-ponny är inte ok enligt mig.
Men vem har sagt att du inte kan köra hästen? Vill du träna dressyr så tömkör, och gillar hästen att hoppa så låt den löshoppa. Eller trickträning?
Ni kan ha kul ihop ända tills den dag ponnyn är för gammal för något annat än att gå i hagen. Du får bara hitta nya sätt att ha kul på, det finns massor man kan göra med en häst, även om man inte rider den...

Okej, nu vet jag inte om det är längden, vikten eller båda 2 du tycker är fel..
Jag kanske är för lång för henne, men hon har inga problem med det. Hon är väldigt stadig och vi har båda bra balans.
Vikten är inga problem alls, det tycker t.om min kiropraktor och min ridlärare.
60 kilo är inte för mycket för henne, och 52 inte alls.
Hon är grov och mycket viktbärande, och har mycket muskler.
Hon ser ut som en shettis/ardenner korsning. (Vilket inte är helt omöjligt att hon är det heller)
Men men.. Det kommer ju nån dag att jag blir för tung för henne, och då ska jag, som du säger, börja köra henne och sånt istället. :)

Tävlade lilla Sixten för första gången i helgen. Han är 130,0 så än håller han sig som B ponny. Jag är 172 cm lång, och vet själv om att jag är förlång, men jag väger inte för mkt. Dock har längden aldrig varit något problem, det är jag som har ridit in honom och han har aldrig antytt att det skulle vara obehagligt med mig på ryggen. På tävlingen fick jag ingen kommentar alls om proportionerna. Han är 5 år och väldigt sent tagen så avd B var en självklarhet ;)

Malin3.jpg

Så visst går det att tävla i avd B ;)

Tävlade lilla Sixten för första gången i helgen. Han är 130,0 så än håller han sig som B ponny. Jag är 172 cm lång, och vet själv om att jag är förlång, men jag väger inte för mkt. Dock har längden aldrig varit något problem, det är jag som har ridit in honom och han har aldrig antytt att det skulle vara obehagligt med mig på ryggen. På tävlingen fick jag ingen kommentar alls om proportionerna. Han är 5 år och väldigt sent tagen så avd B var en självklarhet ;)

Malin3.jpg

Så visst går det att tävla i avd B ;)

:eek: :D

Då är skillnaden mellan dig och din häst t.om större, och min ponny är dessutom mycket grövre! :D
Glad jag blev nu då xD

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 069
Senast: Bison
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat