Är jag ensam om att stänga av mobiltelefonen på natten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Islandshästryttare

Trådstartare
När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något så jag behöver använda den kan jag enkelt sätta på den igen. Det har hänt en gång i mitt vuxna liv attj jag behövde använda mobilen på natten och då fick jag sätta på den. . När jag var barn fanns inga mobiler.

Jag har varken barn eller djur så behöver inte vara nåbar för någon annans skull. Hade jag haft barn som till exempel var iväg hos kompisar eller djur till exempel i ett stall någonstans hade jag resonerat på annat sätt.

Ni som inte direkt har någon annan att ta hänsyn till och inte behöver vara nåbara för någon annan hur resonerar ni?

Jag har gjort en mellanväg och har den i nått slags sömnläge. Vill inte störas. Men vi har en överenskommelse ungarna ringer farsan som kan väcka mig.

Jag har sömnläge på så att jag inte kan bli störd av samtal eller meddelanden. Fördelen med att den är på är att om jag skulle behöva ringa (typ brandkår eller ambulans) så behöver jag inte slå på och hålla på med koder i och med att jag inte har någon annan telefon, men att jag ändå inte blir störd av eventuell aktivitet.

Har ljudet avstängt i princip dygnet runt om jag inte vet att någon ska ringa, då kan jag sätta igång ljudet så att jag inte missar alternativt bara sätta igång vibrationerna.
Använder mobilen som väckarklocka, så kan inte stänga av den helt. Gillar också att 112-appen larmar vid VMA. Önskar dessutom att den hade funktionen jag hade på min iPhone att om någon ringer typ 3 gånger inom ett visst tidsspann så ringer det "igenom" eventuellt avstängt ljud.
Ser inget behov av att stänga av mobilen helt, räcker ju med att bara stänga av ljudet.

När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något så jag behöver använda den kan jag enkelt sätta på den igen. Det har hänt en gång i mitt vuxna liv attj jag behövde använda mobilen på natten och då fick jag sätta på den. . När jag var barn fanns inga mobiler.

Jag har varken barn eller djur så behöver inte vara nåbar för någon annans skull. Hade jag haft barn som till exempel var iväg hos kompisar eller djur till exempel i ett stall någonstans hade jag resonerat på annat sätt.

Ni som inte direkt har någon annan att ta hänsyn till och inte behöver vara nåbara för någon annan hur resonerar ni?

Argumentet att när vi var barn fanns inga mobiler faller helt platt då de flesta hade fast telefon och gissningsvis la folk inte av luren regelmässigt på nätterna.

Jag har min mobil igång på nätterna. Inte för att jag kan behöva den utan för att andra kan behöva komma i kontakt med mig om något händer.

Har alltid min på, har på sömnläge på emellanåt dock. Ser inte riktigt vad det är för skillnad på när vi hade vanliga foner i hemmet för då kunde folk också ringa när som helst och det var sällan ett problem. Dom flesta man känner vet väl ändå ens vanor och när det är okej att ringa och inte så ser inte någon mening med att stänga av fonen.

Sömnläge är bra mellanläge tycker jag då samtal kommer fram om dom ringer två gånger i rad, det är sällan folk gör det på nätterna om det inte är kris nånstans.

Jag har "stör ej" på min telefon mellan kl 22 och 07. Då är den helt tyst och bara de telefonnummer som jag har valt kan ringa igenom. Det finns ju ingen anledning att stänga av den då? Vi drog inte ut den fasta telefonen från telefonjacket på nätterna, och det är väl ungefär samma sak?

Jag stänger alltid av telefon på natten och gjort i alla tider.

Jag har "stör ej" på min telefon mellan kl 22 och 07. Då är den helt tyst och bara de telefonnummer som jag har valt kan ringa igenom. Det finns ju ingen anledning att stänga av den då? Vi drog inte ut den fasta telefonen från telefonjacket på nätterna, och det är väl ungefär samma sak?
Jag använder också "stör ej". Vill inte vara helt onåbar då mina föräldrar börjar bli äldre och pappa haft två hjärtinfarkter. Händer det dem något vill jag kunna nås.
De nummer jag valt samt om något annat nummer ringer två gånger på kort tid kommer fram.

Jag har stör ej på när jag sover, har även en liten "slider" som jag kan snabbstänga av ljudet med, tex på bio eller restaurang

Min är på (dels eftersom jag har väckarklocka på den. )
Stänger aldrig av den annars heller.
Det gjorde man ju aldrig när man hade fast telefon enbart heller. Då var man ju verkligen nåbar dygnet runt i hemmet.

Snarare är det väl så att det är lite för enkelt att surfa/göra ärenden/slösurfa/notiser som tar uppmärksamhet som påverkar en SJÄLV,

än att ANDRA vill ha tag på en dygnet runt.

Ringer någon den nattliga delen av dygnet så är det ju i stort sett någon som faktiskt behöver ha tag på en av någon anledning.

Vanliga SMS eller meddelanden kan man ju svara på på morgonen om någon skickar sent, men det är ju upp till en själv om man blir distraherad av sånt och 'måste läsa just då'.
Behöver jag få sova och vet att jag inte kan låta bli tar jag på 'stör ej' och problemet är ur världen. Då sömnen är viktig för mej tar jag ofta på ljudlös.

Ett par gånger har jag verkligen behövt blivit nådd om natten men då jag inte kunde bli nådd har man som tur är har man tagit reda på mannens nummer och ringt till honom, som svarat.

Stänger aldrig av telefonen i princip men den är 99% av tiden på ljudlös. Vaknar sällan av att någon ringer och jag gillar att vara nåbar. Jag är ju dessutom nattarbetare så skulle jag stänga av när jag sov så skulle det vara på tider när majoriteten försöker nå en.

Förstår inte heller jämförelsen med fast telefon, då var man ju också nåbar på natten?

Jag minns att min pappa drog ut telefonen inför natten.
Det kanske var ovanligt?
Själv har jag aldrig haft fast telefon. Egen alltså.
Mobilen är nästan aldrig avstängd dock på ljudlös nattetid och ibland på dagen med.

Ja, precis? Det var ju det jag skrev, att vi inte drog ut den fasta telefonen på nätterna och var alltså nåbara på den då.
Jag tror många tänker på mobiler som vi gjorde när dom kom och vi fortfarande hade fast telefon. Mobilen är för många tankemässigt nog en extra grej som man har i nödfall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 216
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 477
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 227
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?