Är jag en dålig ledare...?

Du har ju saken ganska klar för dig :) Det tar ett tag innan man vänjer sig med en ny häst, och hästarna testar gärna dom också.

Om du känner dig osäker när du rider, ta det lugnt tills du känner dig säker och försök ta hjälp av en instruktör! Lycka till!!
 
Gör inte hästen det man ber den om så är det alltid en själv som gör fel. Hästen kan redan allt. det är vi som måste göra på rätt sätt för att den ska förstå!

amn ska kunna leda hästen i alla positioner. både bakom, bredvid och framför sig..

Att ryta gör ingen annan effekt än att hästen blir rädd för dig och du tappar dess respekt.

Allt handlar om konsekvens, tryck och eftergift..

Studera hästarna och se hur tuffa dom faktist är mot varandra... men se också deras olika "faser".. Om dom vill flytta på en häst så börjar dom med att titta på dom och lägga öronenm bakor går sedan närmre och närmre och bite tillslut til ocm dom inte fått någon reaktion...

Men så fort dom fått den reaktione dvs den andra hästen flyttade på sig, så är det lungt igen.. dom agerar som om inget hänt! No hard feeling!

Ps. detta var inget svar på just denna person utan bara lite rent allmänt...
 
Eh, käkar du havre till frukost också eller?

Det är väl tur att vi har olika smak, tycke och tro om saker och ting - världen blir så mycket roligare då.
 
det är så att det visst finns konkreta förkalringar hur man skall göra... det är bara det att det är tok svårt att bara skriva.. man bör ha bilder och allra hälst någon på plats som kan visa rent praktiskt hur det ska gå till!

Det är jättesvårt innan man kommit på tekniken.. och om min häst inte gör så som jag bett den om och som den alltid annars bruka göra så kan det bero på en så enkel sak som min position i förhållande till min häst. jag kanske sår 2 decimeter för långt bak eller liknande!
:idea:

Men när man hittat en bra tränare och när man själv börjar hänga med om vad som händer och vad som blir konsekvensen av mitt handlande så är det faktist väldigt naturlit.

jag har verkligen fått en aha upplevelse!
Allt handlar bara om att helt tänka om när det gäller hästar. att tänka som dom helt enkelt..vilket i och för sig inte är så enkelt!! :confused:
 
Ja, det var ju roligt att vi fick oss en pocket-upplaga av alla NH-böcker.

Det är klart att positionen är viktig, men genom att umgås och hantera hästar så hittar man de positioner som fungerar. När man t ex löslongerar kommer man ju så småningom på hur man ska stå och röra sig för att få hästen att vända. Och insikt genom erfarenhet slår inlärning genom inläsning med hästlängder.

Genom att titta och iaktta sina hästar lär man sig mer än att läsa.

När min ranghögsta häst vill ha hela hötussen själv, så signalerar hon säkert i faser, som NH förespråkar. Men inte sjutton står hon och blänger i fyra sekunder innan hon ökar retningen och lägger öronen bakåt i fyra sekunder för att till slut ge sig på sin motståndare. På fyra sekunder har hon redan gett uppstickaren en spark och allt är lugnt igen.

Så när man står med Parelli-bibeln i bakfickan och småpetar på en häst som t ex just bitit en, så skulle jag nog påstå att kusen skrattar åt en i smyg.

Men som sagt - det svåra kan ju vara att snabbt greppa hur starka signaler varje häst behöver. En hård häst kan ju faktiskt behöva att man ryter till och smäller till med grimskaftet, medan en osäker häst fattar läget bara man stramar upp sig mot den och hummar.
 
Du verkar verkligen osäker, och just därför ska du ge dig själv tid! Du har ju precis börjat lära känna den här hästen!

Själv gick jag ständig med en puls på 200 den första tiden med min första häst.
Men när det blev att antingen sälja eller göra nå't åt situationen så steg jag helt enkelt ner till absoluta noll-nivån.
Jag började promenera med hästen i stället för att rida i skogen, jag longerade, ledövade, löshoppade etc. och red bara i inhängnat område.
Och se - till slut hoppade jag inte lika högt varje gång hästen reagerade för nå't, jag fick ner pulsen till lite mer normalt läge och hade dessutom lärt känna min häst rätt bra.
Idag reagerar jag knappt när hästen rycker till, och jag sätter inte igång och fantiserar om allt otäckt som kan hända.
Det gäller alltså bara att ha tålamod. Det finns ingen bok eller kurs i världen som kan ta bort din osäkerhet. Det kan bara tiden.

Och till sist - skaffa en westernsadel så sitter du stabilt och har nå't att hålla dig i (känns tryggt), och sjung en sång. Det får dig att slappna av lite och andas lite lugnare, och då blir hästen också lugn o go'.
Lycka till!!!
 
AJg kan lova dig att du aldrig behöver ryta! OCh att man aldrig smäller till hästen stämmer ju inte häller.. men man måste hela tiden vara steget före.. det där med bestraffning funkar lixom inte så bra, i hästens ögon har den inte gjort något fel.. antagligen bara försökt att flytta på dig eller så...

MEn som sagt det är ju´upp till var och en och tycka som dom vill!

"En häst är en spegelbild av ryttaren. "Dumma" instruktörer få "dumma" hästar. Har man för lite tålamod får man i allmänhet heta och nervösa hästar.
Hästar glömmer aldrig en felaktig behandling, utan förlorar i stället förtroendet för människan.
En hästs dåliga beteende är alltid inlärt och därför bör man ha dåligt samvete om man måste bestraffa en häst, även om man gör det korrekt."
/citat av Anthony Paalman
 
Bra talat! Enkla och konkreta råd som är okomplicerade att prova. Självförtroende är A och O i de flesta situationer.

Har själv fått och följt samma råd av min tränare när jag kört fast med min unghäst, vi tappade helt enkelt förtroendet för varandra och ingenting funkade. Efter en period med det du beskriver så har allt lugnat ner sig betydligt och förtroendet har återvänt. Det är mååånga gånger man måste gå tillbaka i utbildningsnivå och ta om igen. Kan man känna större trygghet med att arbeta från marken ett tag så varför inte? Nu verkar det ju som trådskaparen här inte har några jätteproblem så det är säkert bara lite lugn och ro och tid att lära känna hästen o vice versa som behövs + lite större självförtroende som sagt. :bow:
 
...och det där stämmer inte heller :crazy:
Man kan vara hur dum somhelst mot en häst och den behöver inte tappa nåt förtroende för det...Jag jobbar med konvalecenter, jag gör en hel del saker med dom som man kan kalla "dumma"...jag tar stygn, jag låter dom stå inne, jag tvättar srora sliskiga sår som inte är så populärt...tar hål på kastrater som fått infektion...unhästarna håller jag fast ordentligt ibland(årsföl, ettåringar) när det skall raspas tänder, verkas mm mm...jag är ALLT annat än hygglo....men det är ingen häst som är respektlös eller rädd för mig ändå......Jag tycker det verkar överkurs att hålla på och vara rädd för att tappa "ledarskapet" för varenda liten grej...gör du saker på rätt sätt och att du vet vad du gör och att du SKA göra det, vilket hästen tycker om det eller inte...så har du exakt samma förtroende kvar som innan du började...
 
Jag känner igen mig i dina reaktioner väldigt bra! Jag har ridit många år på ridskola och där var det aldrig tal om att öva ledarskap eller god uppfostran med hästarna. De gjorde mest som de själva ville och om man någon gång lyckades få sin vilja igenom så berodde det på tur snarare än skicklighet.
När jag hade min första medryttarhäst började allting superbra. Hästen var gullig och lystrade på ett helt annat sätt en jag tidigare upplevt. Kom fram till mig i hagen, stod stilla, gick bakom mig osv, allt detta funkade superbra de första veckorna, sen tog det tvärnit. Plötsligt fungerade ingenting alls längre och jag kunde överhuvudtaget inte få in hästen från hagen. Under den tiden läste jag mycket här på buke om alla tips på hur man ska ta över ledarskapet och få hästen att vilja följa med in av egen vilja. Inget funkade eftersom jag inte vågade gå nära hästen då den stegrade sig och högg efter en. Ägaren var inte mycket till hjälp även om hon var supergullig och hade bra syn på hästar, hon sa att hästen testade mig och att jag var tvungen att vissa vem som var ledaren, jaha OCH?? tänkte jag...hur gör man det då??
Det slutade med att jag slutade rida den hästen för att jag kände mig totallt misslyckad, inget fungerade.

Med sämre självkänsla sökte jag efter en ny medryttarhäst och fick kontakt med den som jag nu rider hos. Där började jag om från scratch med mig själv. Ägaren har en väldigt avslappnad syn till sina hästar och tillåter en gärna att testa sina egna vägar. Alla hästar accepterar henne, men det är bara JAG som kan få hästarna att acceptera mig, det kan aldrig någon annan få dem till.

I samma stall finns det en tjej som jobbar enligt NH och jag vart lite intresserad och började prata med henne. Hon har fullkomligt förändrat mitt liv och självförtroende, och det som är allra bäst med henne är att hon ger konkreta tips och råd, inte bara en massa snack och lite verkstad.
Jag kan dela med mej av de tips jag har fått så kan du väl testa om du vill:

1. Att leda hästen i grimma, träns osv och hästen ska gå bakom dig och inte springa över, förbi, vända tvärtom osv. Här började jag med att sätta på grimma och ett långt grimmskaft. Vi gick ut i paddocken, alt ridhuset och började gå. Varenda gång hästen försökte gå förbi mig stannade jag och backade hästen 5 steg bakåt. Sedan när jag började gå skulle hästen börja gå, för varje gång det blev fel, backade vi på nytt 5 steg och började om. Detta krävs en del träning beroende på häst, men jag har testat på alla hästarna i stallet och det tar allt mellan 5 minuter till 2 veckor. Desto duktigare ni blir så länger du grimmskaftet och hästen ska ändå stanna när du gör det. Numera går både 5 åriga ungstoet och den 4 åriga hingsten efter mig och stannar när jag stannar även utan grimmskaft och grimma! Beröm gärna och ge en morot när hästen har skött sig bra och håll inte på alltför länge i början.


2. Att få med hästen in från hagen (kommer inte ihåg om du hade tagit´upp det eller inte): Det femåriga stoet älskar att testa om man möjligtvis kan få blir jagad, eftersom hon tycker att det är superskojsigt. Hon låter en gärna komma fram men så fort man ska sätta på grimman så slänger hon sig iväg. När hon gör så så går jag helt sonika efter i lugnt takt, följer henne runt i hagen, på så sätt tar du över det som hon nyss tyckte var så roligt, dvs att springa ifrån dej, det är ju helt plötsligt du som bestämmer hurvida hon ska gå eller inte. Första gången kan man få gå en bra stund, för mej tog det 60 minuter, men då har ju både du och hästen ialla fall fått motion. Sen stannar hon bara och låter en komma fram, beröm och ge en morot för att visa att hon har gjort rätt. Sen behöver vi gå mindre och mindre varv i hagen innan hon ger sig. Vissa dagar är hon supermysig och kommer ända fram till mig när jag står i öppningen, andra gånger får vi gå, men numera handlar det om 2 minuter max.

3. Att inte kasta sig in/ut i hagen/boxen: Ungefär samma övning som med att gå i grimmskaftet, ställ dej framför men lägg till ett röstkommando, ex varsegod, tillslut lyssnar hästen lika bra på rösten som på dina kroppsrörelser.

Ujj vad mycket jag har skrivit...jaja det viktigaste är att LÅT DET TA SIN TID!!
Ha tålamod och glädjs åt varje litet framsteg, tänkt tillbaka på hur det var för en eller två veckor sen kanske och lär dig se skillnaden!!

Lycka Till och dra dig inte för att be någon som du tycker verkar ha bra värderingar om tips och råd, alla tips och råd kan vara värdefulla!!

Angående trygghet kommer den med tiden, för att känna sig trygg hos någon krävs det att man tillbringar lite tid tillsammans. Du känner sig väl inte heller helt trygg med hästen än antar jag???

Vill tillägga att jag inte kan någonting om NH osv, dessa grejer använder jag mig av för att få en skön och dräglig tillvaro i stallet. Använd din fantasi och ditt sunda förnuft och gör hästen till en vän för livet!!!
 
JAg kan inte se det "dumma" i det du gör? Du har helt enkelt deras respekt och dom tillåter dig att göra intrång på dom!

Med dum menar jag mer orättvis, typ sitta å sparka i sidor, slita i bett, smälla till dom för att dom inte gör som vi vill. och liknande..
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp