Är jag dum i huvudet?;)

Sv: Är jag dum i huvudet?;)

jag bor i Finland, och här tävlas ju finnhästarna riktigt mycket, ocxh med bra resultat.
De är ju ofta grova i kroppsbyggnaden osv, men det funkar jättebra.
Dom tävlas egentligen i alla grenar, dressyr, hoppning, fälttävlan, trav, körning ,.,

Och du, trådens grundare, jag tycker absolut du ska testa! Din häst var ju jättefin! Ladda upp fler ridbilder! :D

jag bor i Finland, och här tävlas ju finnhästarna riktigt mycket, ocxh med bra resultat.
De är ju ofta grova i kroppsbyggnaden osv, men det funkar jättebra.
Dom tävlas egentligen i alla grenar, dressyr, hoppning, fälttävlan, trav, körning ,.,

Och du, trådens grundare, jag tycker absolut du ska testa! Din häst var ju jättefin! Ladda upp fler ridbilder! :D

Jag var med på NM för JR och YR och ponny i Yppäjä (stavning?) för ett antal år sedan och såg en hel del finnhästar. Riktigt toksnygga.

Vem är du? vart har du sett Walle och mig? Blir sjukt nyfiken nu!!!:laugh:

Tråkiga nyheter om Walther bara. Han har varit halt ett tag och vi har haft ute vet flera gånger. Till slut tog vi in honom till vet-stationen och röntgade. Det visade sig då att min älskling, min bästa vän, mitt ljus i livet har hovbroskförbening i båda fram. Till följd av att han har avlastat framhovarna och en infektion hade han även kotledsinflammation i båda fram...

Han är behandlad nu och får Cosequin varje dag. Han har vilat en längre period och nu har vi börjat skritta honom lite. Varannan dag uppsuttet och varannan dag i töm.

Vill bara säga att han är helt fantastisk! När vi var hos vet var de helimpade av honom! Han gick in i det lilla mörka röntgenrummet och stod där hur lugn som helst. Jag fick sätta upp en av hans hovar i taget på en liten träkloss och där stod han! Inget lugnande eller något! Han är fantastisk!

Vi tar det lugnt.. Jag vill ju ha honom kvar länge så rehabiliteringen får ta den tid den tar. Har bestämt mig för att han får gå på halvfart hela vintern och ska inte ridas på banan förrän till våren. Jag är rädd om honom och oron finns där hela tiden. Jag sitter hela tiden och tänker på det när jag rider. Är han ojämn? Snubblar han inte mer än vanligt? är han varm i kotorna? Jag blir tokig! Han är en sån otroligt tålig häst och visade inget förra gången. Hur ska jag då kunna veta att han är bra nu?

Vet inte vad jag gör om han inte blir bra. Kan inte tänka mig ett liv utan denna fantastiska varelse.

Men men.. Vi får se var det tar vägen. Just nu är jag bara så otroligt glad och tacksam att jag får sitta på honom lite igen. Att han får komma ut och jobba lite.

Just nu har jag inga nya ridbilder att visa. Detta är vad vi har sysslat med på sistone:grin: eftersom Walle inte har fått motioneras har vi lekt i paddocken. Han har lärt sig lite trick och fått lite tanketräning istället!

Han är ju asläcker din pålle! Om du vill tävla, så ut och tävla! Det finns folk med alla möjliga konstiga fördomar, men skit i dem och ha kul så kommer det gå bra hela vägen! Det är roligt med andra hästar än de vanliga tråkiga varm- och halvbloden :D Inget illa ment, varm- och halvblodsentusiaster!

Jag sitter själv med en fjord/islandkorsning som är en total katastrof när det kommer till det mesta :D Superhärlig liten kille, men det är inte många som tycker han passar på en tävlingsbana. Trots det har vi placerat oss i Pleasure walk&trot :D Att han dessutom är en lite av en publikfriare gör inte saken bättre. Se upp för eventuella fan-grupper som kommer förfölja er till leda :D

Tror inte du någonsin sett ardenrar bralla och galoppera i hagarna. för närvarande går en ardennerkornsing msv - svår fälttävlan och gör det mycket framgångsrikt. Själv har jag dressyrat och hoppat en shirekorsning som är/var betydligt större och tyngre än Walle.

ja, den som haft ardenner vet att deras ben ä lika snabba som vilken häst som helst! ... dom brallar lika bra i hagen oxå!:D

Jag fattar bara inte. Dom är inte byggda för o hoppa.
Självklart har jag sett så stora hästar busa i hagen.
Förstår bara inte varför man vill belasta deras framben så mycket.
Dom kanske är byggda för o bära sin egen vikt, ja. Men inte byggda för o hoppa.

Jag fattar bara inte. Dom är inte byggda för o hoppa.
Självklart har jag sett så stora hästar busa i hagen.
Förstår bara inte varför man vill belasta deras framben så mycket.
Dom kanske är byggda för o bära sin egen vikt, ja. Men inte byggda för o hoppa.

Ingen häst är naturligt byggd för att hoppa. Alla hästar är anpassade i sina leder för att bära upp sin egen tyngd. De hästar som inte är det slås ut ganska tidigt i upprepade kotledsinflammationer etc. Oavsett ras.

Förr sa man att hästar över 1.60 i mankhöjd inte var lika hållbara som de under 1.60. Och då pratar jag halvblod.

Klart du ska ställa upp! Det låter som en kul idé och roligt att ha ett mål att rida och träna emot. Jätte fin häst du har förresten!

Såg nu att ni haft strul med hälta mm, hoppas han kommer bli bra snart!

Senast ändrad:

Okej.

Bara för att förklara.
Jag försöker inte leka besserwesser och säga att dom inte ska hoppa för dom är för tunga.
Utan jag var uppriktigt nyfiken över att veta varför man hoppar så stora hästar eftersom att dom i mina ögon är för tunga och det borde bli en enorm belastning.
Men nu vet jag ju att det inte är så :)

Okej men din fråga kan uppfattas som otrevlig.

Jag antar att du inte läst hela min tråd? När Walle var frisk hoppades han MAX 2ggr/månad ibland en gång i halvåret ibland en gång varannan månad. Vid varje hopptillfälle hoppade jag kanske 1-10 skutt. Oftast på höjden 50-60cm. Vi har hoppat 110cm en gång. Jag och Walle var på träningsläger. Vi red på en terrängbana där. Walle fick bla hoppa en trappa. Sen skulle vi hoppa över en liten stock. En liten bit bakom den låg en större stock. Walle fick syn på den och jag kände hur hans energi blev större. Han styrde själv emot. Gjorde ett perfekt avhopp och FLÖg över. Med en mycket förvånad matte på ryggen kan jag tillägga!:crazy:

Resten av hopp-passen den veckan fick han stå och jag lånade en annan häst där, just för att jag inte ville slita på honom. Sista dagen hoppade han dock en bana på 60cm och vi fick rosett.:D

Jag skulle aldrig utsätta honom för mer belastning än vad jag tror att han klarar av. Jag är rädd om honom.

Många i stallet tycker att Walle har väldigt fin teknik och tycker att jag borde vara med på någon klubbtävling på 90cm för att visa att stora hästar också kan hoppa. Men jag vill inte. För att han skulle klara att hoppa en bana på så många hinder hade jag varit tvungen att träna hoppning så mycket oftare. Dessutom så skulle han bli trött efter ca 5 hinder på en sån bana och verkligen få kämpa sig över de sist hindrena. Jag vet att han skulle göra sitt bästa för att klara av det. Därför skulle jag aldrig utsätta honom för det.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och att du förstår hur jag tänker.

/PoniTail

Hästen är så vacker!
Håller tummar och tår för att han blir bra och ni är utye på dressyrbanan snart!

Liknande trådar

Utrustning Vet inte riktigt hur jag ska förklara med gör ett försök. :) Drar lite historik om hästen först. Han har en super svängd rygg och...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 452
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar