Oh, fy det var ingen trevlig syn! Stackars häst!!!
Nu finns det visst Sebacil igen, Sebacil tvätt eller nåt heter det. Men veterinärer vill inte gärna skriva ut det.. Förut kunde man behandla med Dermocan och sen Frontline, men min erfarenhet så funkar det knappt.. Sebacil är det enda som jag vet som verkligen funkar..
Min ena kliar sig och jag har behandlat för fotskabb, men det går inte helt bort. Nu har hon fått rasp och det kliar som attan med.. Jag har fått utskrivet Betnovat (livstids karens) och sen smörjer jag med Zinksalva, jag ger även Chevinal Plus som innehåller en hel del Zink. Jag har behandlat båda för fotskabb, men inte fått bort klådan helt så därför använder jag zink nu och det blir bättre av det. Raspen är snart borta och hon kliar sig mycket mindre.
Nu har jag en som ska föla snart så den vill jag inte behandla mera utan får kolla av det när det börjar bli sommar och fölet är lite större. Då ska jag raka av henne hovskägget med och sen köra en jättekur. Jag ska även försöka få till ett recept på Sebacil och bada hela hästarna i det
Klådan är ett bekymmer och ett lidande och det verkar som om rosa skinn är mycket känsligare med.. Att raka är bra på ett sätt, det är lättare att hålla rent och behandla men risken för små sår är ju helt klart större.
Det finns INGET alls som är godkänt för häst, tyvärr... Det är synd för det är ett djurskyddsproblem!