Tänkte starta en liten tråd om barfota hästar, debatten är het i vårat stall iaf...
Jag har i vanliga fall inget imot barfotahästar men i just detta fall är det rent djurplågeri, eller?
En fd. kompis har en något tyngre c-ponny som är importerad från danmark. Hon är 11 år. När hon gick i danmark (0-5 år gammal) gick hon med skor men när hästar importeras in tas skorna av. Och i detta fall satte man aldrig på skor igen... Dom köpte henne inte direkt från danmark utan av en privatperson som haft hästen i 2 år och då endast ridit lätt. Men min fd. kompis (som vi döper till Maja) och hennes mamma är riktiga "hästvänner"... Och det är ju inte naturligt för hästen att ha skor på fötterna.. Ack, ack...
Så den stackars hästen har i 4 år gått stenhårt, varje dag, galopp mest hela tiden, på grusvägar med vassa, stora stenar. "Maja" är dessutom på tok för lång... Men nu har hästen börjat säga ifrån.. Hon bits, går inte att hämta från hagen och vägrar hoppa. Men fortfarande förstår dom inte vad som är problemet!?!?!?!?!? Dom har tagit dit "Hästviskare" och hästpsykologer (?) etc... Men självklart så hjälper inget... För att ens kunna rida måste hon ha dressyrsporrar och dressyrspö, asså fatta, hästen GÅR INTE ATT RIDA UTAN SPORRAR! Hon är totalt skänkeldöd och har så ont i sina fötter... För ca 1 år sedan blev hästen halt. En hovslagare hittade då hålväggar i alla fötter, hela vägen runt... Så hästen fick stå i ca 3 dg sedan stenhård ridning igen (hon skulle egentligen behövt stå i ca 1 månad för att läka ut hålväggen ordentligt..) Hästen är 135 cm i mankhöjd, tjejen är 172 cm lång.. Och på grusvägen jag talade om travar jag inte ens med min helt skodda häst...
Detta måste ju bara vara fel!! Hennes egna tränare har sagt åt henne att sko hästen innnan något allvarligt händer!! (Hästen har gått omkull en gång p.g.a smärta i hovarna...) Men då slutade hon helt enkelt träna för den tränaren, hon tål inte kritik.....
vad säger ni? Jag bröt min vänskap med henne helt och hållet när detta blev alldedes för extremt...
Sörjer för hästen...
(Detta är helt och hållet ur verkligheten, så extremt alltså.. Inget överdriv alls... Blir såå j*vla arg på dom
)