Sv: Är inne på att köpa en Ardenner eller liknande
KL
Det är inte helt ovanligt med fotskabb på ardenner för att bidra med ett ytterligare "hovproblem", och det är ett h-te att bli av med. Kolla noga så att hästen eller dess stallkompisar inte står och stampar med bakbenen eller tycker det är onormalt skönt att bli kliade i hovskäggen, alt ömmar och inte vill bli pillade på benen (vilket ofta kan misstolkas för att de bara inte vill lyfta benen och bara är dumma).
Vet flera gamla ardenner-/nordisgubbar som viftar bort skabbplågan med att det "alltid varit så" och kallar det för ardennereksem eller liknande... rent djurplågeri.
Våran första ardenner hade både skabb och mugg när hon kom
Hon hade stått hon en gammal gubbe och helt blivit "bortglömd" i flera år, gubben som ägde henne sa att hon dom senaste åren stampat med ett bakben vid skoning, ja det var ju för i h-vete skabben som var boven, hon slutade med det och var en dröm att sko när skabb och mugg var borta.
Och det var inte ett litet projekt att bli av med det!
Hon har nu flugit till hästhimmlen och en ny ardenner dam har flyttat hem till oss, måste bara säga att jag älskar den rasen
Hon går att rida men inget vidare hon har används till körhäst i alla år och även här.
Det har inte varit svårt att få tag på utrustning alls vi fick väldigt mycket med första ardenner som loksele, träns mm sadeln köpte vi till av gubben.
Våran nuvarande ardenner är inte av den största modellen så grimmor tecken etc är inte svårt att få tag på vagn byggde min sambo och släde oxå, massa annat som skaklor, vedtjälkar och annat smått och gott har vi lyckas få tag på hos gammla häst karlar.
Våran hovis är en klippa och skor alla sorters hästar han tar lika mycket att sko våran shettis som ardennern, det är materialet som tidigare nämnts som är dyrare. Äter gör hon MYCKET fast det gör även våran kallblods travare.
Tycker verkligen att du ska satsa på en ardenner om det är vad du vill,
som sagt är det viktigt att bevara rasen, häromkring där jag bor (i våran kommun) finns det 3 st ardennrar men dessto mer nordisar, i Dalarna över lag är det inte heller många utan i småland, skåne kan man få tag på "riktiga" körhästar. Våran är från lönnerberga.
Lycka till i alla fall!!