Är i behov av kunnig hjälp med min häst!

C

cazi

Jag har sött på problem i min utbildning av min unghäst. Han är idag snart 5 år ca 173 cm hög och rätt grov. (Hannoveranare) Har ägt honom sedan har var 3 år och utbildat honom inom både dressyr och hoppning. Ridmässigt är han otrolig! Lättlärd, positiv och så harmonisk!

Men från marken är det en annan sak.

När jag köpte honom var han aldrig hanterad tidigare. Han hade haft grimma på sig det var det enda, aldrig lastad, longerad, ledd , haft sadel eller liknande.

Men problemen har öbrjat komma nu.
Han är väldigt låg i rang och får mycket stryk i hagen mest vid måltider då han aldrig får äta ifred. Detta har lett till att vid de andra måltiderna kastar han hysteriskt i sig maten, sätter i halsen och börjar hosta. Han är jätte stressad när klockan börjar närma sig intag och spränger ofta grinden för att komma in. Han kan omöjligt vara så hungrig för han ätar ca 14kg hösilage/ dag 2kg korn och lite havre och betfor.

Han visar ingen respekt mot mig, springer över mig, sparkar mot mig, vägrar lyfta fötterna då min hovslagare ska sko... hugger mot folk och är så otroligt negativ. Jag försöker hålla det lugnt runt hans box vid ALLA fodringar och har det släkt så han får vara i fred.

Vårat andra STORA problem är lastningen, vilket jag förstått hör till alla andra problemen vid marken. Han visar ingen som heslt respekt mog den som ska lasta honom utan bara springer förbi släpet och står någon ïvägen sparkar han den...

jag är i behov av hjälp, verkligen. jag måste kunna rida och tävla men samtidigt kunna leda min häst utan att han släpar mig med sig...

Känner ni någon duktig western-tränare NHtränare eller likandne i STOCKHOLM?? svara!! tack

Sv: Är i behov av kunnig hjälp med min häst!

jag kan även påpeka att han hittils: sparkat av mig flertalet revben och brutit flera fingrar på mig häromdagen vid lastning... Jag är ändå 180cm och väger 68kg. ÄNDÅ bara släpar han iväg mig... likadant med min hovslagare som är rätt liten, ´när hon försöker sko sliter han åt sin benen så hon flyge...

har ju läst din andra tråd, har en fråga ang. maten: hur länge går det mellan fodringarna, får de mat i hagen, och hur länge är de ute om dagarna?

det är ju inte antalet kilon som bestämmer om han är hungrig, utan fodringsintervallerna. Blir ett oerhört stressmoment för dem om de står hungriga i hagen, när det sen är insläpp.....

frukost ute vid halv 8 (kraft inne vid 7) då får varje häst 4kg var i flertalet högar i olika hagar så de brukar ha att äta några timmar. sen lägger jag ut sen lunch vid typ 2-3 och sen släpper jag in min så fort jag mockat vid 4-halv 5. då har han 5kg silage tills kvällen vid 9 då 5kg till...

vi har ingen som kan lunch fodra men jag tror att det behövs.. jag brukar ta honom till en annan hage när jag kommer och ge honom lunch...

Hej!

Hur länge har du haft problemen? Är hästen likadan med andra? Är hästen helt frisk fysiskt?

Det absolut första jag tänker på är att hans situation i hagen måste ändras på en gång. Att han får byta flock, gå med en eller två snälla kompisar eller i värsta fall i egen hage. Han verkar av det du beskriver absolut inte trivas som det är nu. Mycket av stressen vid fodring och allmänt tjurigt beteende kan komma av det.

Min häst blir knasig vid insläpp en period på senhösten varje år, vandrar eller springer runt. Då får han helt enkelt gå in tidigare i ett par veckor, innan han börjar springa. Sen efter ett tag är allt som vanligt igen, kanske funkar på din också?

Att han släpar runt på dig och sliter sig skulle jag försöka lösa på två sätt. Först se till att alltid ha longerlina/långt grimskaft, handskar och kedja eller träns på, så att han lär sig att man inte kommer lös när man drar. Sen skulle jag se till att träna på att leda när hästen är lugn, då i grimma och grimskaft. Lastningen skulle jag vänta med tills hästen beter sig vettigt vid övrig hantering.

Jag skulle ta hjälp fortast möjligt innan det blir ännu värre, från en duktig människa. Om man börjar bossa runt en häst som beter sig som din utan att veta vad man gör kan det bli farligt om han bestämmer sig för att sätta den jobbiga människan på plats.

Hoppas du hittar en lösning!

hej. jo för övrigt är han frisk. aldrig skadad eller liknande, kolik förra våren då han var förkyld och v´ägrade äta (ingen ringde och berättade detta först han var jätte dålig och veteinär fick komma)
problemet är att alla hästar jag försökt ha med honom i hagen har varot lika elaka. han får aldrig vara ifred. och när jag provade ha honom ensam sprängde han staketet. Jag kommer få en till stallgäst inom kort och hoppas att den hästen är snällare!!! jag försöker dessutom att ALLTID ta in honom lite tidigare än de andra hästarna så att han känner att ingen tar hans mat. och i staldelen där han står är det bara två andra hästar och väldigt lugnt.

jo jag behöver hitta någon som kan hjälpa mig med det här.. jag kan inte skadas mer och jag måste kunna va trygg med att andra tar hand oim min häst utan att han skadar dem med...

Okej då har du testat allt jag kunde komma på :) Såg din andra tråd nu också och hoppas du fått tips på någon som kan hjälpa dig!

Om de inte får någon lunch så är det verkligen inte konstigt att intaget blir ett stressmoment - hästarna är antagligen rent skithungriga vid det laget. Fyra kilo på morgonen försvinner ju innan förmiddagen.

Det första jag tänker på när du beskriver detta är HAGEN!
Det finns ingen möjlighet att du kan ha honom i en separat hage?
Då har han lugn och ro vid alla måltider och ingen som hackar på han i hagen under övrig tid!!

Spränger han staketet när han går själv om han har andra hästar "vägg i vägg" så att säga? Eller gick så att han inte såg de andra när han gick själv?

Sen tror jag även som någon tidigare att han kanske kan vara hungrig trots allt? 14 kg hösilage låter inte så mycket för en så stor häst. Min otroligt lättfödda ponny fick 7 kg hösilage hos gamla ägarna. Du kanske kan prova att ge honom fri tillgång eller åtminstone mer grovfoder?

Senast ändrad:

hej. innan gick han bredvid de andra hästarna och då gnäggade han oavbrutet i flera veckor.. ökar jag upp maten mer kommer han bli smällfet!!!! men ja ska defenitivt kolla efter tex ett hö med låga värden i så att han har mer att pyssla med.. han är väldigt lättgödd och blir verkligen feeet!

provar att låta han gå själv alternativt hyra en väldigt snäll shettis oc´h prova det...

Finns det någon TYDLIG ledare bland de andra hästarna? Någon som övriga flocken inte ifrågasätter ledarskapet hos?

Du kan inte ge honom halm att pilla med, om du inte får tag i grovfoder med lägre värden? Alternativt minska ner på kraftfodret. Behövs havre, betfor och korn för att få balans i foderstaten? Annars kanske du kan skippa kraftfoder helt ett tag?

Jag skulle heller inte ge kraftfoder direkt hästen kommer in, utan låta den äta något/några kg grovfoder först, så den inte kastar i sig maten. Blir lätt så annars att själva intaget kan bli ett stressmoment också, om hästen har bråttom till sin mat.

Senast ändrad:

smart idé med kraftfodret... så gör vi på kvällen redan nu.. ingen av de adnra 3 hästarna är direkt en tydlig ledare! alla är väldigt otrevliga och bråkar fruktansvärt mycket. tidigare har min kille gått med ett halvtjurigt sto men det fungerade mycket bättre. hon sa ifrån på ett bra sätt helt enkelt( hon har tyvärr dött nu ). de här killarna bara jagar honom och sparkar honom och biter, sliter sönder ALLA täcken jag äger. och han har INGET att säga till om. Jag avskyr att se honom så... men det är inte heller så att han drar sig undan utan han ska ju ständigt prova att gå fram och dela mat hög eller putta leka kull eller liknande...

Jag ger enbart kraft för att han "vill" äta det. kan ändra helt att tex bara ge lite betfor varje mål men tex med mycket vatten i och sen morotar eller liknande så att han har mycket att pilla i... han anser lite att när kraftfodret är slut ska man sparka efter mer mat för hösilaget är inte lika gott...

eller ska ja ta bort kraft helt? men då blir det jobbigt när alla de andra får och inte han... ?

Kanske kan vara så att alla hästarna i hagen testar vem som ska vara ledare, och att din häst testar inte bara övriga hästars plats i rangordningen utan även din och andra människors platser. Att det gick bättre med stoet innan kan ju vara för att han visste sin plats i flocken då, hon stod högst, och det var ingen idé att sticka upp mot henne. Oftast tycker jag mig se att de hästflockar med mest oroligheter i är just de som saknar en fast given ledare.
Om du ska hyra något sällskap åt honom, så försök få tag i ett äldre, "smågrinigt" sto som är hög i rang och kan sätta din pojkspoling ;) på plats.

Tycker du ska dra ner på kraftfodret, morötter är en bra ide, och kanske någon näve havre eller liknande, bara för att få något när de andra får också.

Det är så att hungriga hästar bråkar, mätta hästar gör inte.
Se till att hästarna har fri tillgång till halm i hagan, så inte de bråkar med varandra.
Sen tar du tag i dit eget problem med hästen. Här tycker jag det är en bra idé att ta hjälp.
Jag bor tyvärr för långt borta. Hoppas du hittar en annan, som det är nu är hästen ju farlig, det kan sluta illa om inte du får rätt hjälp.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 646
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar