Är hundmat farligt?

YorkWann

Trådstartare
Vet ju att man inte ska ge det som kattfoder, då det inte innehåller A vitamin. (rätta mig om jag har fel) Men kan hundmat vara faligt för en katt att få i sig??:crazy:

/Maria, vars katter öppnat skafferiet, och satt i sig hundmat - hela natten. :crazy:

Sv: Är hundmat farligt?

Det är taurin som fattas i hundmat. Hundmaten i sig är knappast farlig, det som är farligt är om katten äter sig mät tpå hundmat och alltså inte få ri sig tillräckligt med kattmat med taurin för att täcka behovet. Då börjar det bli farligt.
Men jag tror inte du behöver oroa dig.

allså ätit sig mätta har det gjort. :crazy: Fattar inte varför hundmaten smakade så mycket bättre än kattmaten som stod framme, sen å andra sidan äter de precis allt. :crazy:

Nu är dock skafferidörren ordentligt stängd och enbart kattmat framme, så då borde det inte vara någon fara då?

Det är ingen fara, det är om de äter hundmat istället för kattmat jämt som de får taurinbrist etc.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 472
Senast: monster1
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama