Sv: Är hovbroskförbening ärftligt?
Allmänt KL;
Jag vill påstå att jag jag aldrig fått ett entydigt svar på denna fråga. Det är så många faktorer som spelar in,, Ras,bruk,avel,närmiljö,uppväxt,utveckling,hantering,exteriör,fysiologiska förutsättningar ex ex .
Att "tunga ästar skulle vara mera mottagliga har jag svårt att förstå eftersom även lättare modeller som av en eller annan orsak visats i tidig ålder där deras extriöra förutsättningar inte klarat av den fysiologiska belastningen dom utsatts för senare uppvisat mer eller mindre grad av förbening.
Har ett ex,, ett sto som trampade på sitt föl när det låg ner och va tre veckor gammalt,, fölets hovbensgrenar på b.f. fick fraktur både medialt och lateralt, i detta läge så är läkningsprocessen mkt god utan yttre mekanisk inverkan eftersom fölet är så litet och mer eller mindre hela hoven är av mera broskbildning än utvecklat ben..
Hovbrosket är som nämts uppbyggt av brosk och dess funktion är att bidra till maximal hovmekanism,, vid förbening så övergår det mjuka brosket till en hårdare benhinna med hämmad flexebilitet vilket även secundärt ofelbart leder till försämrad hovmekanism.
Att som hovslagare på en häst med hovbroskförbening försöka återskapa maximal (naturlig) hovmekanism kan lätt utveckla sig till att det förbenade hovbrosket drabbas av överstress (hovbroskavsprängning)
Med rätt vetskap om traumat, kunskap om skadan och därmed kunna erbjuda individen rätta förutsättningar för att förbeningen inte ska stressas till ytterligare påfrestning med ökad förbening som följd så anser i alla fall jag att det inte kommer äventyra individens framtida bruk och hållbarhet.
Som hovis är det ganska lätt att utan röntgen "misstänka" hovbroskförbening främst genom palpering över hovbroskgrenarna. En klassisk hov med denna typ av skada uppvisar ofta en längre smalare hov med trånga trakter, påfallande ofta med högre trakter än vad som är naturligt för individens exteriör.
För att nu avstressa denna hovbroskförbening så finns det bara en sak som hovis att tänka på,,, hämma hovmekanismen och maximera stötupptagningen i belastningsfasen.. Låter ju helt sjukt när det normala är att man försöker genom sitt yrkesutövande maximalt bidra med att utföra det rent motsatta.
Personligen avråder jag mina kunder starkt att köpa en häst med konstaterad hovbroskförbening,, inte för att jag tror eller vet att den i frmtiden kommer ha sämmre hållbarhet utan enbart beroende på att det aldrig kommer att gå att återfå den/dom hovarna i fysiologisk balans med naturlig hovmekanism..
Dessutom är det enligt mig otroligt "destruktivt" att utföra ett arbete på en individ där grundregeln är att du till varje pris ska hämma hovens naturliga rörelse,, det mest avgörande är väl endå hur försäkringsbolagen ställer sig till frågan när man vill teckna en försäkring där det framkommer att hästen har hovbroskförbening..
Är det ngt som har en sådan försäkring och inte fått resarvation så tar jag tacksamt emot information om det.