Är hovbroskförbening ärftligt?

sommarvind

Trådstartare
Det gäller rasen ardenner. Bör man avstå att köpa en avkomma efter en hingst med kraftig hovbroskförbening?

Eller säger det ingenting om avkommans framtidsutsikter? Vissa säger att det är ärftligt, vissa inte. Vad gäller?

Sv: Är hovbroskförbening ärftligt?

För att jag har haft häst med hovbrosförbening, om han är född med det eller ej, kunde vi då inte svara på men det var mkt extra pyssel med skoningar och dyl. för att hästen skulle hålla sig fräsch.
En häst som får hovbroskförbening kommer förmodligen inte klara av t ex barfotagång vilket annars är vanligt på kallblod.

Och så länge man inte kan utesluta ärftlighet så nej, jag hade inte köpt.

Det är ärftligt och utgör därför grund för kassering av hingstar inom flertalet raser. Det har varit mycket omdiskuterat att man släppt på kraven inom ardennerrasen, men samtidigt är avelsbasen ganska snäv vilket gör att man kan få problem med inavel om antalet hingstar minskar.

Sen är det inte säkert att en häst med hovbroskförbening får problem. Det är heller inte säkert att en avkomma ärver det från sin far, men risken finns. Jag skulle inte ha köpt utan röntgen.

http://home.swipnet.se/helsingeardenner/w_hovbr.htm

I vilket fall, man kan inte gardera sig mot allt. Gör en röntgen på hästen som du vill köpa till att börja med. Är den ren på röntgen och går att försäkra in i fullvärde, utan reservationer, så hade jag köpt. Det röntgas inte efter hbf på de flesta andra raser, bara osteochondros. En gång sa en veterinär till mig att "man förlorar aldrig sin häst på det man tror". Det har stämt hittills. Det kan hända miljoner olika saker med en häst. Håll den i lagom hull och anlita en bra hovis så är det en bra början.

Jag har fått höra att dom slutat röntga för hovbrosk? Att dom tagit bort kravet för det för bara några år sedan.. känns väldigt konstigt hur dom kan göra det om dom nu är så säkra på att det är ärftligt..

men kan man röntga hur tidigt som hellst? Hästen är inte mer än 6 månader.

Tvivlar på att en sån liten har utvecklat hbf. Men du får fråga nån bra klinikvet. Hovbroskförbening KAN orsaka att du måste ta bort hästen, men det beror på hur det växer. All hbf är inte per automatik livsavgörande. Det kan växa på olika sätt. Har haft en som det växte (gravt) bakåt på. Den hade inga problem alls utan det var bara ett röntgenfynd som gjordes i samband med besiktning. Min veterinär avrådde inte ifrån köp av den hästen p g a detta. Naturligtvis var pris, ålder och hästens övriga goda skick avgörande för den åsikten. Det är värre när det växer uppåt, då blir det större risker. Men som sagt, man kan inte gardera sig mot ALLT. Köper du en avkomma till ett sto som inte är röntgat (som har hbf), är risken precis lika stor. Och hur många röntgar sina ston?

Det är helt klart väldigt tänkvärt och klokt det som du skriver. Man kan ju inte gardera sig mot allt, det är ju verkligen så...

Jag har fäst mig väldigt vid detta fölet som visserligen inte är leveransklart förän i december då hon är 6 månader , men så fick ja se att pappan visar på kraftig hovbroskförbening.. han har inte ont av det själv och han är 12 år. Men å andra sidan vet jag ju inte vad han använts till förutom avel.

Den valacken jag har idag är också en ardenner och hans pappa visar på måttlig hovbensförbening, det brydde ja mig inte om. Men det låter ju lite avskräckande med kraftig förbening enligt mig.

Jag kan inte säga säkert vad jag själv hade gjort angående inköp av en häst som den du har tänkt dig. Men jag skulle tro att vissa yttre omständigheter bidrar till hur hbf utvecklar sig. Lycka till i a f, vad det nu blir! :)

det ja sitter och funderar på så har denna hingst gett väldigt många avkommor, så efterfrågan måste ju finnas? Känns inte som att de är så många som tar de där med hovbrosket på allvar då kan man väll tycka?

Jag har fått höra att dom slutat röntga för hovbrosk? Att dom tagit bort kravet för det för bara några år sedan.. känns väldigt konstigt hur dom kan göra det om dom nu är så säkra på att det är ärftligt..

Njae, röntgenkravet är nog kvar men de har inte längre det som en kasserande orsak.
Att man inte helt enkelt kan bevisa en ev. ärftlighet beror ju på att de inteh aft röntgenkrav på stona (i allafall inte på de senare åren mig veterligen) och att röntga bara hingstarna gör ju egentligen kanske inte så mkt då om det är ärfltigt. Man skulle ha behövt ha krav på både ston och hingstar.

Man har inte kunnat bevisa att det är ärftligt men jag hade nog inte köpt hästen i alla fall, SPECIELLT om man planerar att använda den i aveln.

Ja jag minns vilka stora ögon folk gjorde när jag röntgade ett nordsvenskt brukssto innan betäckning. Till och med veterinärerna funderade på varför jag gjorde det. Jo, för att JAG ville veta INNAN jag betäckte...tycker inte det var konstigt alls.

det ja sitter och funderar på så har denna hingst gett väldigt många avkommor, så efterfrågan måste ju finnas? Känns inte som att de är så många som tar de där med hovbrosket på allvar då kan man väll tycka?

Jag kommer alltid att hävda att hovbroskförbening är ärftligt, men det finns dom som menar på att det spelar ingen roll. Hästarna blir inte halta av det. Pratar man med styrelsen får man det svaret. Jag har kollat hovbrosk på mina så jag vet hur det ser ut. Båda är UA.

Många skiter helt enkelt i det med.. jag blev utskrattad på sista avelskonferensen när vi diskuterade röntgen och hovbrosk. Dom tyckte att jag var knäpp som offrade pengar på att röntga stona. Kravet på röntgen hos hingstar är borttaget och det är frivilligt numera. Så det är fritt fram.

Det finns en undersökning gjord på SLU (har jag för mig) ang detta och det påvisade inte att hästar med hovbroskförbening hade högre grad av hälta eller utslagning än de utan.

Betänk iaf att man kan göra så att hästen får hovbroskförbening genom att köra och rida på hårt underlag. Ex hård grusväg eller asfalt.

Det finns två typer av hovbroskförbening. En förärvad och ärftlig. Den ärftliga kommer direkt som ung och den förärvade under livstiden, dom ska enl min vet se olika ut. Den ena taggig och den andra mera rundad.

Det finns en undersökning gjord på SLU (har jag för mig) ang detta och det påvisade inte att hästar med hovbroskförbening hade högre grad av hälta eller utslagning än de utan.

Och ändå så får man reservation på hälta i försäkringen, i alla fall så fick jag det på mitt sto med lindrig hovbroskförbening på ena fram...

Allmänt KL;

Jag vill påstå att jag jag aldrig fått ett entydigt svar på denna fråga. Det är så många faktorer som spelar in,, Ras,bruk,avel,närmiljö,uppväxt,utveckling,hantering,exteriör,fysiologiska förutsättningar ex ex .

Att "tunga ästar skulle vara mera mottagliga har jag svårt att förstå eftersom även lättare modeller som av en eller annan orsak visats i tidig ålder där deras extriöra förutsättningar inte klarat av den fysiologiska belastningen dom utsatts för senare uppvisat mer eller mindre grad av förbening.

Har ett ex,, ett sto som trampade på sitt föl när det låg ner och va tre veckor gammalt,, fölets hovbensgrenar på b.f. fick fraktur både medialt och lateralt, i detta läge så är läkningsprocessen mkt god utan yttre mekanisk inverkan eftersom fölet är så litet och mer eller mindre hela hoven är av mera broskbildning än utvecklat ben..

Hovbrosket är som nämts uppbyggt av brosk och dess funktion är att bidra till maximal hovmekanism,, vid förbening så övergår det mjuka brosket till en hårdare benhinna med hämmad flexebilitet vilket även secundärt ofelbart leder till försämrad hovmekanism.

Att som hovslagare på en häst med hovbroskförbening försöka återskapa maximal (naturlig) hovmekanism kan lätt utveckla sig till att det förbenade hovbrosket drabbas av överstress (hovbroskavsprängning)

Med rätt vetskap om traumat, kunskap om skadan och därmed kunna erbjuda individen rätta förutsättningar för att förbeningen inte ska stressas till ytterligare påfrestning med ökad förbening som följd så anser i alla fall jag att det inte kommer äventyra individens framtida bruk och hållbarhet.

Som hovis är det ganska lätt att utan röntgen "misstänka" hovbroskförbening främst genom palpering över hovbroskgrenarna. En klassisk hov med denna typ av skada uppvisar ofta en längre smalare hov med trånga trakter, påfallande ofta med högre trakter än vad som är naturligt för individens exteriör.

För att nu avstressa denna hovbroskförbening så finns det bara en sak som hovis att tänka på,,, hämma hovmekanismen och maximera stötupptagningen i belastningsfasen.. Låter ju helt sjukt när det normala är att man försöker genom sitt yrkesutövande maximalt bidra med att utföra det rent motsatta.

Personligen avråder jag mina kunder starkt att köpa en häst med konstaterad hovbroskförbening,, inte för att jag tror eller vet att den i frmtiden kommer ha sämmre hållbarhet utan enbart beroende på att det aldrig kommer att gå att återfå den/dom hovarna i fysiologisk balans med naturlig hovmekanism..

Dessutom är det enligt mig otroligt "destruktivt" att utföra ett arbete på en individ där grundregeln är att du till varje pris ska hämma hovens naturliga rörelse,, det mest avgörande är väl endå hur försäkringsbolagen ställer sig till frågan när man vill teckna en försäkring där det framkommer att hästen har hovbroskförbening..

Är det ngt som har en sådan försäkring och inte fått resarvation så tar jag tacksamt emot information om det.

Jag är bekant med en som köpte en häst, tog över försäkringen.
Något år senare röntagdes hovarna då den var halt, visade yttepytte lite hovbroskförbening.
Problemet satt inte i hoven visades det sen utan i en sena.

Fick ingen reservation på försäkringen. Försäkrad i agria. Nu har de haft hästen i 6-7 år, inga problem.
Hästen har inga specialbeslag och hovbroskförbeningen har inte ändrat på sig.

Men det kanske är skillnad när man står med en häst med hovbroskförbening och vill teckna ny försäkring.
Mern å andra sidan så ger de flesta fynd reservationer i det läget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 082
Senast: inverterad
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
15 865
Senast: Hannah199
·
Hästvård Letar lite smått efter en större ponny till dottern som är 8 år. Hon har vuxit ur shettisen och tycker inte att hon är så rolig att rida...
Svar
15
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka