Är hovbroskförbening ärftligt?

Sv: Är hovbroskförbening ärftligt?

Jag skulle aldrig köpa en häst med föräldrar med hovbroskförbening och säger som någon annan att det är ärftligt .

Anser att Testarossa nedärvde detta till sina avkommor och avkommors avkommor .

Hingsten lever ju inte idag så jag hoppas inlägget får vara kvar .

Mia

okej. Men säg att du hittar ett föl som du överväger att köpa de visar sig att pappan är friröntgad. Däremot är stoet inte röntgat vilket dom heller inte brukar vara, avstår du köp då? Hingsten ja pratar om har gett ett stort antal avkommor, vad är de för människor som köper dessa om nu hovbrosket löper så vanlig och stor risk att utvecklas negativt? Jag väljer mellan två individer, en vars pappa har kraftig förbening och den andra pappan är inte röntgad alls. Det känns som om de kvittar vilken jag väljer? Ska dom lägga ner hela ardenneraveln då? Inte många som röntgar sina avelston så vitt jag vet.

okej. Men säg att du hittar ett föl som du överväger att köpa de visar sig att pappan är friröntgad. Däremot är stoet inte röntgat vilket dom heller inte brukar vara, avstår du köp då? Hingsten ja pratar om har gett ett stort antal avkommor, vad är de för människor som köper dessa om nu hovbrosket löper så vanlig och stor risk att utvecklas negativt? Jag väljer mellan två individer, en vars pappa har kraftig förbening och den andra pappan är inte röntgad alls. Det känns som om de kvittar vilken jag väljer? Ska dom lägga ner hela ardenneraveln då? Inte många som röntgar sina avelston så vitt jag vet.

Hade jag överhuvudaget valt någon av kanidaterna hade jag faktiskt valt hingsten som inte är röntgad ... Men rent av tycker jag att det är skit både ock ...

Sen skulle jag även kolla sto mässigt och hingst mässigt om det finns i stammen och vilka som är röntgade ?
Sen är ju problemet antar jag att det finns inte så mycket Ardenner i aveln och då finns det inte så mycket att välja på och då hamnar man i att inte kunna välja hingst och då får man ta defekterna ,vilket är fel . Och det är ju en vanlig åkomma bland Kallbloden ,men frågan är om det ska accepteras att man avlar på hovbroskförbening ?

Man avlar inte på visade defekter . Och det är min åsikt :)

Mia

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 082
Senast: inverterad
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
15 865
Senast: Hannah199
·
Hästvård Letar lite smått efter en större ponny till dottern som är 8 år. Hon har vuxit ur shettisen och tycker inte att hon är så rolig att rida...
Svar
15
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka