Är hon sjuk ?!!

D

Dahlgren

När jag skullle ut och sätta upp vindskyddet igår kväll, såg jag att det var något som inte stämde. Min ena honkanin, Molly, brukar alltid vara pigg och alert och nyfiken på det som händer runtomkring, nu låg hon raklång, halvstängda ögon, äter inget, går inte och bajsar ( vad jag vet ) och imorse gick jag ut och kollade på henne igen, och hon började rulla runt ( som hästar gör ) flera gånger!
Vad ska jag göra ?!
Tänk om det är försent ? Om hon ligger död när jag kommer hem sen ?
Kan hon ha magont ? Eftersom att hon rullade sig ?
Vet ni vad detta är ? :confused:

Sv: Är hon sjuk ?!!

Hur länge observerade du din kanin i morse ? Är du alldeles säker på att den rullade ? När min kaninhane fick pasteurellos som slog sig på balanssinnet, så trodde jag vid första anblicken att han rullade runt i sin bur..typ som hästar gör.

När jag skullle ut och sätta upp vindskyddet igår kväll, såg jag att det var något som inte stämde. Min ena honkanin, Molly, brukar alltid vara pigg och alert och nyfiken på det som händer runtomkring, nu låg hon raklång, halvstängda ögon, äter inget, går inte och bajsar ( vad jag vet ) och imorse gick jag ut och kollade på henne igen, och hon började rulla runt ( som hästar gör ) flera gånger!
Vad ska jag göra ?!
Tänk om det är försent ? Om hon ligger död när jag kommer hem sen ?
Kan hon ha magont ? Eftersom att hon rullade sig ?
Vet ni vad detta är ? :confused:

tycker det låter som förstoppning!
ta ut kaninen och tvinga den röra på sig! massera magen och ut med kaninen igen så den får röra på sig även om den vill eller inte.
matolja är bra att ge både analt och oralt. ca en msk. set smörjer upp tarmen och hjälper till att lösa bajset. testa även att ge vatten visa pip i munnen så den inte blir uttorkad.

Hur länge observerade du din kanin i morse ? Är du alldeles säker på att den rullade ? När min kaninhane fick pasteurellos som slog sig på balanssinnet, så trodde jag vid första anblicken att han rullade runt i sin bur..typ som hästar gör.

Ca en halvtimma. Helt säker på att hon rullade, hon gjorde det ungefär 5 gånger på raken. Den 'sjukdomen' du skrev att din kanin hade/har, hur allvarlig är den?

tycker det låter som förstoppning!
ta ut kaninen och tvinga den röra på sig! massera magen och ut med kaninen igen så den får röra på sig även om den vill eller inte.
matolja är bra att ge både analt och oralt. ca en msk. set smörjer upp tarmen och hjälper till att lösa bajset. testa även att ge vatten visa pip i munnen så den inte blir uttorkad.

Jag har bara hört att filmjölk är bra för magen, är du säker på att matolja inte skadar? :) Tack så mycket för tips!

Han dog. Blev helt sne och obalanserad. Åt medicin, men dog innan kuren var slut. Den orsakar normalt inga problem hos en frisk kanin, men min var sjuk innan...så han var från början ganska klen.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 858
Senast: Hund!
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 225
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka