Är hon sjuk eller blivit knäpp

T

timmona

Har en två och ett halvt år gammalt sto som blev jätte konstig för ca 3 veckor sedan. Började skrika bara man petade på henne och högg efter oss och försökte man ta på henne grimman så stegrade hon sig och började slå med frambenen eller så vände hon häcken till och skulle slå. Är väldigt rälig mot de andra hästarn skriker och slår med frambenen, även mot vårt föl som hon har varit bästa kompis med. Hade vetrinären ute häromdagen och tog prover på henne, han trodde kanske hon hade fått tumörer på äggstockarna. Är det någon som har hört att dom kan få ett sånt sätt om dom får tumörer. Har blivit värre denna veckan så nu får hon stå inne, hon är en fara för både oss och dom andra hästarna.

Sv: Är hon sjuk eller blivit knäpp

Jag skulle tro att hon har ont någonstans. Jag har aldrig hört om en häst som haft tumörer så jag vet inte hur de brukar bete sig då...

Tumörer kan det kanske vara precis som du skriver. En annan idé; hon är inte irriterad i huden? Syrrans häst blev så, alltså hon blev öm över hela kroppen. Hon försökte iofs inte bitas eller slå mot en, men alla hästar reagerar ju olika på smärta.
//Z

Nej det är hon inte vad jag vet men det är ju inte min hud... Hur reagerade din syrras häst och vad behandlades hon med?

Ston med hormonobalans (beroende p tumörer eller andra) kan bli sådär. Om inte vet får några svar så skulle jag göra en full klinikutredning på henne me tonvikt lagd på fortplantningsorganen.

När min dam gick omkull i hagen så blev hon ju sådär, högg och slog bara man petade på hennes bakdel, för det gjorde oooont. Men då var det ju på ett avgränsat område, inte överallt. Jag kunde ju hålla på hur mkt som helst med resten av kroppen, men det räckte jag la handen mot låret på henne för det både skulle sparkas och huggas som en kobra.

Men helt klart är ju att hästen inte mår bra, så hittar inte vet ngt så utred på klinik!

Jag har varit med om en häst som fick tumör eller likande på äggstockarna, minns inte exakt eftersom det var typ 10 år sen. Hon betedde sig som du beskriver, skriade, for på andra hästar, slog emd frambenen och försökte även betäcka de andra stona i hagen. Tumören eller vad det nu var gjorde att hon fick manliga könshormoner och trodde att hon var hingst. Hon fick opereras och sen var hon som vanligt igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
28 466
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 811
Senast: BobberiBoo
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 738
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 095
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar