Är hon äldre än vad vi trott?

Cornelia

Trådstartare
För sju år sedan tog vi hand om en hund från Rumänien, via en organisation som arbetade med att hjälpa hundarna där.
Gina sades vara två år när vi fick hem henne, alltså född 2005. Jag funderade lite då över hur de kunde veta det, eftersom hon tydligen hade levt på en marknadsplats helt vind för våg innan hon togs in för kastrering och adoption. Men Gina var en supertrevlig hund som fann sig till rätta här över förväntan. Enda gången hon har varit sjuk var när hon fick borrelia för tre år sen, men det rättade snabbt till sig med antibiotika.

Nu har vi börjat fundera över om hon är äldre, kanske betydligt äldre, än vad vi fick veta.

Hon ska vara nio år, men hon har det senaste året blivit gammal helt enkelt. Mycket grå i ansiktet och på huvudet, stelbent, sover mycket. Följer gärna med på promenader men springer inte glatt omkring som de andra två hundarna utan traskar runt lite stillsamt, precis som vår gamla hund Wilma gjorde när hon var 13 år. Ser friskt ut, men gammal.

Någon annan som varit med om liknande? Eller är hon helt enkelt en hund som åldras tidigt? Till saken hör att hon är en liten hund, 33 cm i manken, och av obestämbar korsning.

De gjorde väl en gissning av åldern när din hund togs omhand, och hur rätt den gissningen var kan ingen veta. Och det kanske inte spelar så stor roll heller, för det är ju din hund likafullt och hon mår som hon mår, oavsett om det handlar om hennes verkliga ålder eller om hon åldrats ovanligt tidigt. Föreslår att ni betraktar henne som en gammal hund helt enkelt. Man kan göra en seniorkoll hos vet och checka status på lever, njurar mm för att utesluta att hon har någon sjukdom som behöver behandlas. Om hon verkar stel kan glukosamin vara till hjälp för ledbrosken.

Glukosamin har jag tänkt börja med, och en seniorkoll blir det också.
Mina funderingar är om det är vanligt att man gör grova åldersgissningar när det gäller omhändertagna hundar, och sen går ut med det som om det vore en sanning .... Som du säger, det spelar inte så stor roll egentligen, hon är vår älskade Gina, men det hade varit bra att redan från början fått veta att det finns en felmarginal som kan spänna över några år. Hade som sagt mina funderingar, och borde själv ha tagit reda på mer, men nu är det som det är. Är ju dock en viss skillnad på om en hund är två eller fem år när man får hem den ....

Glukosamin har jag tänkt börja med, och en seniorkoll blir det också.
Mina funderingar är om det är vanligt att man gör grova åldersgissningar när det gäller omhändertagna hundar, och sen går ut med det som om det vore en sanning .... Som du säger, det spelar inte så stor roll egentligen, hon är vår älskade Gina, men det hade varit bra att redan från början fått veta att det finns en felmarginal som kan spänna över några år. Hade som sagt mina funderingar, och borde själv ha tagit reda på mer, men nu är det som det är. Är ju dock en viss skillnad på om en hund är två eller fem år när man får hem den ....

En tanke är också att hunden levde ett hårt liv innan hon kom till er. Uppvuxen på otillräcklig mat osv. Det borde slita hårt på hundarna.

Mina funderingar är om det är vanligt att man gör grova åldersgissningar när det gäller omhändertagna hundar, och sen går ut med det som om det vore en sanning ....

Ja, det skulle jag tro. Om man omhändertar ett vuxet djur och inte kan dess historia kan man inte göra annat än gissa. Att bestämma ålder är svårt, det vet ju alla som någon gång svarat fel på frågan "hur gammal tror du att jag är"?

Vi har en hund som är 7 år och en som är 8 år. Den yngre började bli grå runt nosen redan när han var fem år. Den hund vi tvingades ta bort i maj blev 12 år. Hon hade precis börjat få lite gråa hår (enstaka) vid tinningen, men inget vid nosen.

Kort sagt varierar det kraftigt. Har hunden levt ett hårt liv kan ju kroppen ålderas betydligt snabbare av den anledningen (sliten). Glukosamin har gjort stor skillnad för våra, även de med konstaterad artros. Vi ger GlukoMax för 389 kr (1 kg i burk, ger c a 0,5 msk/dag till stor hund).

Ja, det är väl inte de gråa håren som bekymrar mig, utan att hon kroppsligt verkar mycket äldre än de hundar jag har haft som har varit nio år.
Ni har rätt, det är förstås omöjligt att åldersbestämma. Hon är förmodligen ett par år äldre än vad som sas då, elva- tolv i stället för nio. Bara att gilla läget- hon har varit en underbar hund de här åren och vi hoppas på ett par år till!!

Min hund är 13år, det senaste året har hon börjat bli gråhårig i ansiktet. När hon började på hunddagis i Februari så trodde dagispersonalen att hon var en unghund när hon kom in travande första gången. Det är omöjligt att säga hur gammal ett djur är (om det inte är som hästar, att man ser det på tänderna) om det inte är en unge. Oavsett ålder så får man ju göra så bra för dem som möjligt, så länge det går.

Grå hår i ansiktet säger ganska lite om hundens ålder. Jag har en som snart fyller 4 som är väldigt vit om nosen redan :). Medan exets 15-åring knappt hade några vita hårstrån alls i ansiktet trots att de är samma ras och samma färg. Men stelhet och trötthet säger mer. Att en hund på 9 år är så sliten redan tycker jag tyder på antingen artros eller en högre ålder. Jag hade en svensk omplacering som också hade haft det tufft när hon var liten. Hon var mager redan som valp, och mager som ett staket när jag fick henne. Jag trodde att hon var 2 men fick betydligt senare i hennes liv reda på att hon var 4 år när jag fick henne. Den hunden levde tills hon blev drygt 15 år. Till viss del tror jag att det berodde på att jag trodde att hon var yngre. Så hon hölls igång i både kropp och knopp tills hon var en bit över 10.

Jo, hon har ju säkert haft det rejält tufft under uppväxten, så det kan säkert påverka att hon åldras snabbt nu. Intressant det där du skrev Milosari om att du höll igång hunden som en yngre hund och att det förmodligen påverkade positivt. Så har det faktiskt varit här också, hon har hängt med på allt här och varit mycket aktiv, ända tills i vintras när hon tydligt sa ifrån att "nej, jag ligger hellre kvar här i soffvärmen en stund till!" Så är hon elva- tolv år har hon verkligen hängt med bra.

hon hölls igång i både kropp och knopp
Tror jag är jätteviktigt. Att de fortfarande motioneras och aktiveras och har roligt. Att man balanserar det fint efter vad hunden ff klarar av, så att livsgnistan hålls på topp.

Jag mötte sån förvåning när jag var ute på prom med grabbarna för ett tag sen och stötte på någon som frågade hur gamla hundarna var; att jag hade en så stor hund i den åldern som ff hängde med och såg pigg ut.

Tror jag är jätteviktigt. Att de fortfarande motioneras och aktiveras och har roligt. Att man balanserar det fint efter vad hunden ff klarar av, så att livsgnistan hålls på topp.

Jag mötte sån förvåning när jag var ute på prom med grabbarna för ett tag sen och stötte på någon som frågade hur gamla hundarna var; att jag hade en så stor hund i den åldern som ff hängde med och såg pigg ut.
Min andra hund gjorde sin sista elittävling när han var 11. Nollorna haglade eftersom han både såg och hörde dåligt (+ att han inte brydde sig så mycket om vad jag sa). Men vi hade jätteskoj ändå! Sedan var han tvungen att äta smärtstillande mot sin spondylos och då fick vi inte tävla mer. Men vi slutade aldrig att träna! Det sista spåret gick han bara några dagar innan han dog. Han blev "bara" 13 (i och för sig rätt gammalt för en så stor hund) men han var pigg och aktiv in i det sista.

Å, ja, de är ju så underbara när de börjar bli till åren!! De vet precis vad som gäller, när man måste lyssna och när man kan komma undan med att strunta i det- och de har tusen små egenheter som har utvecklats genom åren och som blommar ut på ålderns höst. Jag älskar gamla hundar! Och gamla hästar också, och katter... har en kattherre på 17 år som är den underbaraste i världen!
Måste ju visa en bild på lilla Gina, som hon såg ut när vi haft henne ett par år.
34683_135575433140695_3148708_n.jpg

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
36 759
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 643
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 572
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Bruce är 5 år och har aldrig varit med på en golfbana, men nu har jag själv börjat spela. Jag insåg ganska snabbt att om jag ska kunna...
Svar
9
· Visningar
5 347
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Ridbyxor