AR - HELT prestigelöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR - HELT prestigelöst?

Det här med prestigelöshet.

Blir så trött när jag läser att just AR skulle vara så prestigelöst. Vad är det man säger underförstått?

Som om AR-folk skulle vara så mycket trevligare än vanliga dressyrare. Det låter lite fördömande, som om vanliga dressyrare är ena ogina typer som blänger på varandra.

Det handlar ju om vilket gäng människor man umgås med.

/Gg

Det kan bero på att det envist hävdas samma saker om bra ridning med samma mål men aldrig visas exempel på det nånsin, varken från användare här eller mästare, det blir floskler som man häver ur sej om att det är visst samma mål i ridningen, det är visst samma krav, men helt uppenbart är det ju inte så, det är därför diskussionen återkommer. Jag väntar på att få se exempel på film, med Bent eller någon annan, som visar att det man påstår i ord stämmer, :confused:

Knapplån.

Hej alla glada :)! Jag har relativt nyligen börjar rida akademiskt. Har hittils bara ridit för två AR tränare. Min uppfattning är att AR är perstigelöst, iaf. i jämförelse med andra dicipliner. Jag är inte hellt och fullt AR ryttare, men gillar en hel del. Framförallt gillar jag longeringbiten istället för det mer traditionella sättet att longera.

Jag vill variera mellan flera bra tränare, inriktade på dressyr, gångartsridning och AR. Gillar mkt. från flera olika sätt att få fram samma saker, tänker att jag inte vill låsa tanken med att bara rida en diciplin eller bara för en tränare. Jag väljer det som jag tycker passar mig och mina hästar.

Är det då inte bättre att vi icke-tävlingsintresserade, och med lite udda raser, eller hästar som har för svårt för sig för att kunna räkna med ska komma ut på tävlingsbana inom närmaste tiden, också får tillgång till ett större urval av tränare? Det tycker iaf jag.
Problemet uppstår när hästarna är svåra pga att de har svårt för sig, och behöver skicklig tränarhjälp som kan anpassa sig till hästen - och det är just såna som får nöja sig med lägsta nivån av tränare.

Men som nybörjare eller något mellanting behöver man inte rida för en mästare för att utvecklas. Huvudsaken är att man utvecklas, att det går framåt. Sen är det tråkigt om man hamnar i ett scenario där grunderna blir dåligt gjorda och man måste "börja om" igen med nästa tränare, vilket man delvis kan avhjälpa genom att även hämta kunskap utifrån. Andra tränare/clinics, filmer, böcker osv.

Fast det där fattar jag inte riktigt hur du tänker nu.
Först skriver du att för att få tillgång till bra tränare måste man sålla om man inte har en traditionell ras eller tider höga klasser, dvs då får man röra sig i en disciplin som inte har tränare som accepterar/tar emot annat än en viss nivå.

då har du ju ekvivalerat det med att du får röra dig i lägre utbudet av kunniga tränare?

att tränare som är duktiga inte tar emot grundekipage stämmer inte - oftast och med stor marginal skulle jag villa säga. Peter Eriksson säger nej till travare på hoppträningar det vet jag. Med motiveringen att hans övningar inte gynnar hästen och blir farliga för den. Men Anette Solmell, a-tränare i dressyr, tar emot vilka ekipage - alla nivåer, alla raser, och är lika engagerad oavsett ekipage. Hur hon lyckas hålla motivationen uppe vet jag inte - det måste bli rätt drygt om man tävlat OS och är a-tränare, att försöka lära en travare galoppera kan jag tycka. Men hon gör det. Och hon är inte ensam.

Jag håller absolut med dig om att man som ryttare på en låg nivå ABSOLUT inte behöver rida för en stjärn tränare. snarare tvärtom precis som du säger. Vet folk - precis som beskrivet ovan, som rider för tränare som tar emot kreti och pleti,som därmed lägger tusentals kronor i månaden på att rida sin häst som inte ens går ett LC program, för A-tränare i dressyr. Och sen tycker det betyder ngt att säga att man tränar för a-tränare. Jag förstår liksom inte vitsen. Dessa ryttare skulle komma 1000 ggr längre om de istället red för en vettig tränare på lägre nivå, som tog mindre betalt, och därmed kunde de träna mer frekvent och mer kontinuerligt, och säkert lära sig minst lika bra gällande grunderna.

dock stämmer det ju inte att det går bra att rida för precis vem som helst om man är orutinerad som ryttare, bara denne tränare kallar sig "tränare". finns ju hur mkt clowner som helst därute, som är ytterst begränsade i sin egen kunskap och inte riktigt vet vad de sysslar med, som är de som mest ivrigt tar sig an dessa ovetande ryttare som famlar efter att hitta ngn att träna för.

så myntet har två sidor, rätt så seriöst, med aspekter som kan ifrågasättas och borde tas ställning till. Ju mindre kan själv kan som ryttare - desto mindre kan man ifrågasätta, för kunskap och vokabulär räcker helt enkelt inte till för att veta vad det är som isåfall skulle ifrågasättas/analyseras. Och då är det lätt som tränare : )

Senast ändrad:

Lägger man in filmer med mästaren själv så sägs det vara filmer som visar hur det inte ska vara:confused::o

Just det, det var det som hände med filmerna som var tagna ur BB´s DVD där han visar de olika rörelserna.

Då kom det argument från anhängarna att detta var inte en färdig rörelse, eller på något sätt var meningen att visa upp hur det skall se ut, även om det nu var ur hans utbildnings dvd och överskriften var öppna eller sluta, piruett eller whatever.

Det är konstigt :confused:

KL på mig själv.

Jag blir oerhört förvirrad i parallell diskussionerna som pågår i denna och tråden som hör till denna, då samma citat förekommer och folk verkar citera emellan trådar osv. så jag håller mig till denna nu och svarar här.

Susan: ngnstans tycker jag att diskussionen om vad som är ohälsosam ridning för hästen, faktiskt avartar i denna diskussionen. Helt plötsligt så är det AR ridningen som får olyckliga hästar och sliter på hästarna. Jag skulle vilja påstå att slitaget och ev. utståenden hästarna får genomgå är betydligt större bland klassisk dressyr hobbyhästarna. Där rider ännu fler runt med ngn föreställning att hästen jobbar i en korrekt form, men ovanpå det,så rider man runt långa pass i ridhuset dag ut och dag in, 3-4 dagar i veckan om man har en hobbyhäst och hobbytävlar lite, och är helt övertygad om att hästen jobbar fantastiskt. Underlag och form som inte är så som ryttaren tror sig, sliter oerhört, parat med ridningen som ofta är mer monoton och samtidigt mer tid och press relaterat.

AR ryttarna rider sällan - om vi nu ska kontra, i en bra form de heller. Men de rider kortare pass, och hästen är ofta i en öppnare form, mkt lite press på hästen. Och utifrån det som redan diskuterats, så är man benägen att sluta när det känns bra för ryttaren, vare sig det gått 10 minuter eller 20, känslan att det känns bra får bestämma, oavsett vad den känslan är baserad i.

så summa summarum: jag har mkt svårt att tro att AR hästarna rids i ngn särskilt slitsam form faktiskt, även om formen inte är korrekt hos samma hobby ridande ryttare inom denna skola, som de hobbyridande ryttare inom klassisk. Skillnaden är enligt mig, att AR hästarna sällan blir särskilt ansträngda ö.h.t, och det lär spara dem från seriöst slitage och skador rätt långt, tycka vad man tycka vill om formen enligt boken.

En korrekt arbetande häst är rätt långt ifrån vad de flesta faktiskt åstadkommer -oavsett skola.så att bara läsa lagboken rakt av blir lite missvisande det också, för alla vet vi i teorin vad den säger. Det intressanta är väl hur man isåfall lyckas eller är intresserad av att lyckas uppnå den.

Det har Susan redan pratat om i denna tråden att AR - hästar sällan lider, om du inte kan läsa det nu så har de inläggen tagits bort för tråden blev rensad innan du hann läsa.

Som om AR-folk skulle vara så mycket trevligare än vanliga dressyrare. Det låter lite fördömande, som om vanliga dressyrare är ena ogina typer som blänger på varandra.

Bra reflektion!:bow:

Det handlar ju om vilket gäng människor man umgås med.

Fast jag har bytt "kompisgäng" några gånger sedan jag började med AR och alla har varit lika trevliga :) Jag har kanske haft tur?
Och om jag tänker efter - på den tiden när jag sysslade med vanlig dressyr var det bara trevliga människor omkring mej, då också.

Senast ändrad:

det är möjligt,jag har bara läst susans inlägg runt hur osunt det är att hästarna (AR) springer runt i en felaktig form, och jag efterlyser en hälsosammare perpektiv på det hela än det, där man även diskuterar andra sidan av myntet. Det är gott om propagerande för korrekt form enligt skolboken både i denna och tvillingtråden, och då efterlyser jag lite självinsikt helt enkelt, på vad som egentligen är verkligheten bland hobbyryttare, oavsett skola.

jag vet att jag är lite djävulens advokat nu, men jag tycker nog att en hälsosammare koll på gemene hobbyryttares ridning rent generellt, oavsett skola, kan vara på sin plats. Även om jag tycker att du Fio, i och för sig, varit rätt tydlig med att illustrera detta. Jag menar - Jacko flippar ur och tar bladet från munnen osv - hennes häst går väl inte heller ngn LB? vad är det man argumenterar emot - sakfrågan i sig, eller vad är det?

Det har Susan redan pratat om i denna tråden att AR - hästar sällan lider, om du inte kan läsa det nu så har de inläggen tagits bort för tråden blev rensad innan du hann läsa.

Skitsnack. Jag har inte tagit bort ett enda inlägg i den här tråden. Däremot splittade jag upp den i två, den andra tråden är den om bärighet mm.

Jag kan inte svara för andra men jag har iallafall varit rätt tydlig med att påpeka att det gäller vilken gren som helst.. Nu vet jag inte vad som ligger kvar och inte eller i vilken tråd, jag är som du lika förvirrad av dessa två tvillingtrådar :D

Jag tror jag har försökt att hålla mig i denna även om mina inlägg ofrivilligt blev indragna i den andra vid delningen.

Skitsnack. Jag har inte tagit bort ett enda inlägg i den här tråden. Däremot splittade jag upp den i två, den andra tråden är den om bärighet mm.

Då är det i den andra tråden då (om inte inlägget hittas i denna) som sagt det blev förvirrande när tråden delades.

Ja du har varit tydlig. Och ja - det är oerhört förvirrande med de två tvillingtrådarna, särskilt som folk verkar citera varandra emellan de trådarna?

***Delvis knapplån***

Jag har bett Gunnar läsa igenom tråden.
I avvaktan på hans synpunkter låter jag tråden vara stängd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022