Sv: AR - HELT prestigelöst?
Men du/ni verkar inte kunna acceptera att trots att ni inte hittat några bilder eller bra kvitton på att det går att komma någonvart med AR, så är "vi" redan tillräckligt bevisade att det kan ta oss någonstans mer åt det håll "vi" vill.
Vilket - enligt min tolkning - betyder att antingen så har man en annan inblick och har faktiskt sett den positiva utveckling som "ni" anser uteblir, eller så har man inte ens samma önskemål på vägen dit = omöjligt att jämföra, särskilt utifrån några bilder.
Jag inser själv att någon vacker dag kanske man inte tycker AR "räcker" om inte tränarna utvecklats massor vid det laget - för att det inte finns så många tränare att välja på som själva kommit långt, någonstans kommer man troligen antingen vilja införskaffa mer kunskap utifrån eller helt enkelt inte nöja sig med det tränarutbud som finns. Vilket känns ljusår bort just nu trots att jag inte anser mig vara en nybörjare längre.
Men, eh, det tränarutbud som finns bland vanliga tränare runtomkring där jag bor är inte på något vis bättre. Det finns en tränare som det öht skulle vara möjligt att rida för med tanke på krav på att tävla för klubben eller iaf ha löst tävlingslicens som är på B-tränarnivå, frågan är hur länge till det kommer vara möjligt. Resten är inte att hurra för av de jag sett/provat rida för - inte ens ljusår i närheten av AR-tränaren/-arna vad gäller "öga" och pedagogik.
Är det då inte bättre att vi icke-tävlingsintresserade, och med lite udda raser, eller hästar som har för svårt för sig för att kunna räkna med ska komma ut på tävlingsbana inom närmaste tiden, också får tillgång till ett större urval av tränare? Det tycker iaf jag.
Problemet uppstår när hästarna är svåra pga att de har svårt för sig, och behöver skicklig tränarhjälp som kan anpassa sig till hästen - och det är just såna som får nöja sig med lägsta nivån av tränare.
Men som nybörjare eller något mellanting behöver man inte rida för en mästare för att utvecklas. Huvudsaken är att man utvecklas, att det går framåt. Sen är det tråkigt om man hamnar i ett scenario där grunderna blir dåligt gjorda och man måste "börja om" igen med nästa tränare, vilket man delvis kan avhjälpa genom att även hämta kunskap utifrån. Andra tränare/clinics, filmer, böcker osv.