AR - HELT prestigelöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR - HELT prestigelöst?

:bow::bow: Jag tror det är viktigt att återigen ta ner det till verkligheten, en smart person, nu levande, har hittat på ett eget koncept som inte är grundat i någon lång tradition av utbildning av ridhästar utan ett helt eget koncept som ingen sett tidigare:cool:

Nja..

Han har väl tagit från det gamla och förenklat det en hel del så att det skall passa för fritidsryttaren. Det är oerhört smart faktiskt men är man lite mer utbildad som ryttare så inser man rätt snabbt att konceptet inte håller och det är ju det som har gjort att att en hel del "frälsta" blir ofrälsta efter ett tag och söker sig tillbaka till det mer klassiska eftersom det finns så mkt kunskapsluckor inom AR som gör att det inte går att komma vidare. Det har hänt flera på detta forumet och många färgstarka användare som inte längre är kvar.

Bland annat då det här med ihopkopplingen av hästen och att ha hästen på hjälperna som så många tror att dom har (har vi ju märkt i diskussionerna här) när dom i själva verket inte har en aning om vad det innebär.

Just det har många svårt för som det är ändå i "vanlig dressyr" för att det är jäkligt svårt , om man då sedan frångår grunden lite och gör det enklare för ryttaren som det görs i AR blir det ännu svårare att få till det korrekt.

Det finns en anledning till att man på det här forumet tycker skolor och annat är plättlätt medans de mer klassiskt skolade ryttarna anser att det är oerhört svårt.

Att få till en korrekt öppna eller böjning där hästen är helt rakriktad är bland det svåraste som finns och dom flesta förstår inte att hästen måste vara helt rakriktad för att öppnan eller böjningen skall kunna bli korrekt.

Jag har full förståelse på att folk söker sig till annat för det finns en hel hög vanliga tränare därute som inte ens skulle vara tränare och i början så känns det helt fantastiskt det här med AR tills man upptäcker att kejsaren är naken.

Been there , done that... ;)

:bow::bow: Jag tror det är viktigt att återigen ta ner det till verkligheten, en smart person, nu levande, har hittat på ett eget koncept som inte är grundat i någon lång tradition av utbildning av ridhästar utan ett helt eget koncept som ingen sett tidigare:cool:

Det har väl förvisso herr Jansen också :angel: :D

Det har väl förvisso herr Jansen också :angel: :D

Knappast helt utan diskussioner, eller hur ;)

Vad man kan säga om båda koncepten är ju att det går ut på att göra det så bekvämt som möjligt för ryttaren fast på olika sätt :rofl:

Exakt, det är ju det jag har sagt, att jag ser det som samma sak på sätt och vis:angel:

Men annars ang ditt långa inlägg så säger jag också : Nja.....

......jag menade i det fallet själva utbildningstrappan som inte har nån grund nån annanstans vad jag vet, (men jag vet att du är mer insatt) var kanske otydlig där, visst använder man rörelserna men själva grunden är helt annan, hur man ser utbildningen av hästen och det är det jag menar att han uppfunnit själv.

Precis som herr Jansen som hävdar att han lutar sej mot Steinbrecht vilket han säkert tycker att han gör, fast hur han kan göra det förstår inte jag efter att av rent elakt intresse ha läst mer om Steinbrecht:cool:

Att få till en korrekt öppna eller böjning där hästen är helt rakriktad är bland det svåraste som finns och dom flesta förstår inte att hästen måste vara helt rakriktad för att öppnan eller böjningen skall kunna bli korrekt.

Och det gäller ju även om man inte rider AR f ö och när man inser hur svårt det är så kan man bli helt uppgiven:crazy: när man inser vad man har att jobba med.....på allvar, jag tex.:o

KL

Men allvarligt, jag förstår inte varför ALLA diskussioner på det här forumet måste handla om att AR är så fel och dåligt och för ryttare som inte kan bättre/ vet bättre.

Den här tråden handlar inte överhuvudtaget om det ämnet, det var inte något TS förfrågade om och heller inte något som är lämpligt att dra upp här, eftersom vissa personer ALLTID måste måste måste hålla på och dra upp det.
TS förfrågade om det var prestigelöst inom AR, inte om AR är bra eller inte och heller inte vad ni tycker om BB eller AR ryttare.

Kan ni inte bara ha EN egen tråd om det och sluta förgifta hela forumet men samma visa varenda gång!
Det är så oerhört långtråkigt att sitta och läsa sida efter sida av samma sak när det är i varenda jäkla tråd! (och inte alls hör hemma där!)

Allvarligt, håll er till en tråd där det hör hemma jag blir så trött på att läsa samma sak jämt.

Alltså jag förstår inte riktigt vad du snackar om Solis.

Om man nu väljer att följa BB's utbildningstrappa eller vad du nu vill kalla det, så börjar man INTE med samling utan först kontakt(med hästens, inte dess mun!) och lösgjordhet, ställning takt och att hitta både sin egen och hästens balans. Hur man lägger upp detta är sedan upp till en själv och olika ridstilar, människor och tränare väljer var att börja beroende på hästens förutsättningar. Men samling kommer enligt BB INTE förrän man behärskar lösgjordhet och avspänning. Utan att mena illa så tycker jag att du behöver läsa på lite, eller åtminstonde försöka vara lite ödmjuk innan du slänger massa glåpord över oss andra.

Ditt inlägg pekar på stora brister, på okunskap om hästens anatomi och grundläggande ridning. Snälla du, innan du slänger ur dig spydigheter av denna typ: läs den litteratur som finns, studera hästens anatomi, försök få rida olika hästar och studera de ryttare som greppat detta med grundridning. Sedan kan du återkomma. I en trevligare ton, tack.

delvis kl

Nu är det nog så, att man lätt blir "frälst" när man hittar något man gillar, något man själv upplever som bättre - oavsett vad det beror på eller om man säkert hade kunnat hitta något ännu bättre om man letat på tusen ställen till.

Är det inte lite typiskt svenskt att man inte ska få vara nyfrälst och entusiastisk över det man pysslar med? Tro på det man gör? :)
Huvudsaken är väl att man inser att det alltid finns mycket mer att lära och vågar ifrågasätta? Eller är huvudsaken vem som har rätt, för det måste ju EN person ha? ;)

-moa- / Övriga

Eller hur! hur svårt kan det vara att stanna Topic!
Anonyma människor som skriver på ett forum.
Håll er ialf Topic med era Åsikter!

Det finns väl andra trådar att dra för/ nackdelar på. stanna där!

Det finns ju flera sådana som iten fixat den traditionella utbildningen - utan hittat på eget

AR får ju klä skott för mycket, jag brukar dra paralleller till Jansen

men ovanstående gäller ju även CS och PK :cool: och det finns säkert fler, det finns ju också en massa western, och NH tomtar som också uppfunnit hästen

KL
Det är just frånvaron av prestige som tilltalar mig. De personer jag möter (IRL inom AR) är en brokig skara. Jag träffar deltagare som också håller på med: NH (olika former), positiv inlärning, klassisk dressyr, klassisk ridkonst, WE, hoppning, driver westernridskola, arbete från marken med tömkörning och lång tygel...........

Ibland - när jag läser vissa trådar - blir jag förvirrad och undrar om prestigelösheten bara gäller IRL.

Jag var nyligen på en clinic med Rodrigo Matos (som fotfolk - det är min dotter som deltar med pålle). Hans irritation över "svenskarnas" behov av att kategoriera och leta efter skillnader snarare än likheter var tydlig under frågestunden.

Är vi fyrkantiga, undrar jag? :angel:

När man inte bryr sig om prio 1, takt o balans, så, jo, då försvårar man rejält för hästen.
ja då skulle man försvåra allt och troligtvis inte komma någonvart heller, men för mig är det självklart att man ska bry sig om både takt och balans.
Det går inte att börja i fel ände och tro att hästen ska kunna samla sig och sedan kommer takt o balans på köpet på något mysko sätt. Då har man överhuvudtaget inte förstått vad grundridning går ut på.
Håller helt med dig om detta, men vad har det med AR att göra? Det förstår inte jag. Det låter bara som en beskrivning av någon som helt missuppfattat detta med att utbilda hästar.
AR är ett begrepp utvecklat av BB och har verkligen inget alls med klassisk dressyrRIDNING att göra...
Då har vi helt olika uppfattning i den frågan. För mig är klassisk dressyr, klassisk ridkonst.
Det går ju att läsa i hans böcker vad hans ridning bygger på.
Du pratat/skriver om AR på ett sätt som jag inte känner igen alls. Det verkar vara något totalt annat du pratar om, men jag antar att det är vad du sett någonstans.

Stöd ingår inte i den klassiska utbildningstrappan. Däremot kontakt.

Alla som sysslat med dressyr vet att hästen blir lättare fram ju mer den bär. Att däremot ha INGEN kontakt - det kanske inte en "vanlig" dressyrryttare vill.

jag känner ingen ryttare som vill ha "ingen kontakt" oavsett vilken inriktning de än sysslar med så vill alla ha kontakt. (och varför skulle de inte det?)
Det är väl de som rider med halsring eller liknande som inte vill ha den fysiska kontakten, men de sysslar ju heller inte med dressyr.

Men allvarligt, jag förstår inte varför ALLA diskussioner på det här forumet måste handla om att AR är så fel och dåligt och för ryttare som inte kan bättre/ vet bättre.
Håller med. Vi har hört det många gånger nu. Det leder ingenstans. Det är bättre kritikerna skapar en egen tråd och beklagar sig där.

Kan ni inte bara ha EN egen tråd om det och sluta förgifta hela forumet men samma visa varenda gång!
Det är så oerhört långtråkigt att sitta och läsa sida efter sida av samma sak när det är i varenda jäkla tråd! (och inte alls hör hemma där!)
:bow::bow::bow:

Jag var nyligen på en clinic med Rodrigo Matos (som fotfolk - det är min dotter som deltar med pålle). Hans irritation över "svenskarnas" behov av att kategoriera och leta efter skillnader snarare än likheter var tydlig under frågestunden.
Det där brukar jag också reagera på, att många vill leta skillnader. För likheterna är faktiskt mycket fler än skillnaderna.
:)

Nu är det ju så att du och jag sällan eller aldrig pratar om samma saker. Jag vet inte om du har skygglappar på dig eller om du inte alls läser i trådarna här. När du antyder att jag hittar på så tycker jag att du ska se dig omkring här på forumet och läsa, jag tänker inte peka ut någon person här utan du får leta själv. Det är inte svårt att hitta.

För mig blir dina inlägg väldigt märkliga. Det blir lite som att säga att jorden är platt eftersom man inte alls sett att den är rund, så det så...

Klassisk dressyr är klassisk dressyr och inte AR.

OK, då tar jag bladet från munnen BigganL. Antar att det här inlägget ryker fortare än jag hinner säga Bent Branderup. :D Observera att det INTE är något personligt, var och en får bli salig på sin tro och hästar inom AR lider i regel inte. Men att det hävdas gång på gång att det finns ryttare som klarar den gängse utbildningsskalan och sen vill söka sig vidare, eller att AR är ett bättre alternativ, eller att all ridning är samma i grunden - det är nog det som får oss att reagera? ALLA dina inlägg går ut på att "så är inte AR, vet inte var ni sett det".

Men ärligt talat. Det finns nästan INGA bilder på AR-ekipage som visar något som ens betalat sig i LB (och ja, jag vet att "ni" inte är intresserade av tävling, men det var en liknelse). Det är så extremt låg nivå på alla ekipage och om det nu kryllar av ryttare som minsann "klarar den vanliga utbildningsskalan men sökt sig vidare", nog sören borde man kunna hitta bilder och filmer på korrekta rörelser och dressyrformer på detta forumet. Men man hittar inte det ens på BB.

Ni ser ju inte att kejsaren är naken, för att använda Fios liknelse.

Du pratat/skriver om AR på ett sätt som jag inte känner igen alls. Det verkar vara något totalt annat du pratar om, men jag antar att det är vad du sett någonstans.

Det förvånar mig inte alls att du inte känner igen detta från AR då du själv uppvisar samma sak men har en helt annan bild i huvudet hur det ser ut än vad som är verkligt. Det där "totalt annat" som du säger är hur vi ser tex på dina bilder.

Du tycker du uppvisar en ihopkopplad bärig, rakriktad häst med energi och "vi" ser ut såhär :confused: Då vi inte ser något utav det överhuvudtaget.

Min unghäst är mkt mer ihopkopplad , bärig, energisk och rakriktad men jag skulle inte ens kalla det för så än på ett tag.

Så länge inte folk har någon slags verklighetsinsikt om vad som är vad får ni nog räkna med att folk kommer kritisera.

Man kan inte hitta på att en häst är ihopkopplad, bärig, rakriktad och energisk bara för att det passar ens egna syften, så länge det görs kommer folk helt enkelt att protestera oavsett vilket forum det än sker på.

Egentligen är det faktiskt ingen av oss kritiker som bryr oss om själva ridningen inom AR, jag har inget emot den alls egentligen men när hästar på bogarna, långa som tåg framhävs som bäriga och ihopkopplade tja då kommer det naturligtvis protester och särskilt eftersom det gärna skall jämföras med tävlingsdressyren och gärna då framhålls som ett bättre alternativ. Aldrig någonsin har någon lyckats visa upp något som är bra, varken på bild eller film.

AR är bara prestigelöst så fort ingen ifrågasätter, det märks väl tydligt i denna tråden när alla ni gormar om att kritik inte får förekomma i någon form utan skall hålla sig i en särskilt skapad tråd

Det här är bara en förklaring till varför kritiken och protesterna kommer om och om igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst