Är hästen skänkeldöv?

_Sascha_

Trådstartare
Jag köpte min häst från en ridskola för ganska precis 1 månad sen.
Jag red henne på ridskolan ganska mycket och hade alltid sporrar (tror faktist de flesta som red henne hade det).
Och jag gör det nu också (dock kulsporrar, 1,5 cm) men så fort jag har testat utan så måste jag nästan banka med skänklarna (som man gjorde när man var liten nybörjare :D) så jag föredrar att ha sporrar, men det vore kul om hon tog skänkeln bättre utan sporrar också :confused:
Om jag inte har sporrar så kan hon också göra mycket ovanor som hon gjorde på ridskolan,fast det händer inte ofta men typ en tvärnit i galoppen vilket hon aldrig gör numera (förutom när jag itne har sporrar)

Några tips om hur jag ska få henne och ta skänkeln utan sporrar, eller är det bättre om jag fortsätter med sporrarna?

Kan tillägga att hon stod på ridskolan från -98 till -04 och är 12 år.

Rider du för någon tränare? Vad säger h*n?
Rider du med spö? Är hon okänslig för det också eller kan man peta till lite om hon inte svarar för skänklarna? Inte som straff då utan som frammåtdrivande hjälp. Många ridskolehästar blir ju dessvärre döva för skänkeln. Nån mer kunnig person får nog svara på det här...

Kan tillägga att hon stod på ridskolan från -98 till -04 och är 12 år.

1992 menar du väl?

annars kan jag rekommendera att du använder lite skarpare sporrar och använder dom mjukare och lättare för varje dag.. det hjälper inget att ha ännu trubbigare sporrar och banka med dessa om hästen inte lyssnar på ett par halvskarpa.. hästen blir bara ännu mer skänkeldöv då..

eller så gör du som så att du skippar sporrarna och använder dressyrspö istället som sidförande hjälp och träna röstkommando på henne..

polarens ponny kom från ridskola hon oxå.. men hon hade i princip blivit skolad till det hon var på det stället.. vi hade sporrar på henne i början för att hon inte lyssnade på bara skänekl.. efter ett tag började hon lyssna och vi tog det mycket lugnare med sporrarna och efter 4 mån kunde man rida henne utan och hon gick undan för båda skänklarna..

Prova att "rida in" hästen på nytt.

Skritta ut i skogen helt kravlöst och använd helst inte skänklarna alls. Gör så i nån vecka eller mer. Sen börjar du att försiktigt använda en sidförande skänkel lite försiktigt tills du får en reaktion. Beröm när hon förstår vad du menar.

Jag rider med spö, det ger reaktion men eftersom hon var lite jobbig på ridskolan har hon lärt sig att tjafsa emot spöt och blir oftast bara onödigt arg så jag använder inte det något särskilt mycket, men jag har det.

Jag har funderat på att rida med vassare.
Alltså, när jag har sporrar så behöver jag inte banka då tar hon skänkeln mycket bättre.

Hon är född -92 och har inte stått på ridskolan sen hon föddes :rofl:

Egentligen så är hon väldigt fint inriden, kan galoppombyten och går väldigt bra sidförande men det är klart att allt det där försämras om hon aldrig för utöva det eller någon som gör det ordentligt.

Jag rider inte för tränare än för alla har typ semester men så fort jag får tag i en vettig så ska jag höra med henne/honom .. så kanske jag får mer hjälp.

Men tack allihopa :bow:

Men kära jisenes :crazy:

Är det så du använder sporrarna tycker jag att du ska slänga dom, kan du inte få fram hästen på något annat sätt så kan du skippa att få fram den alls :crazy:

En häst känner när en fluga landar på dess rygg, klart som tusan att den känner dina hjälper ! sen om den har lärt sig att ignorera dom så är det bara för dig att börja lära om hästen! *i mitt tycke*

Jag skulle ha användt mig av spöet, och lätta lätta hjälper... få hästens koncentration genom spö på bogen, hej jag sa något lyssna tack.

Men eftersom jag anser att ridning inte är något som man lär ut genom teorin så ger jag mitt alltid så trevliga tipps, skaffa en tränare och få praktisk hjälp!

fast sen är jag inte heller något fan av 99.8 % av alla tränare innom engelsk(tysk) ridning.. så jag skulle säga skaffa en tränare innom den klassiska ridningen, så kan du få hjälp att bygga upp en långvarig och trevlig rid och mark relation med din häst!

Min häst har också gått på ridskola i flera år innan jag köpte loss henne förra våren, och hon var inte heller så lyhörd för skänkeln, och inte för bettet heller. Jag gjorde så att jag red ut henne väldigt mycket den första tiden och red henne på lång tygel i skritten. Syftet var att få henne att slappna av och börja anpassa sig till livet utanför ridskolan. Efter någon månad hade hon gått ned i varv och blev en helt annat, mera lyhörd och intresserad häst än vad hon var tidigare!

Ge henne tid att anpassa sig till sitt nya liv istället för att sätta på starkare sporrar är mitt råd. Lycka till!

Det absolut viktigaste är att vara konsekvent - om du har sporrar eller inte spelar faktiskt mindre roll.

Var noga med att varje drivande hjälp ska utgå från sätet, sen steg för steg transportera sig genom ditt ben (lår och vad) för att slutligen nå hälen. Håll ett konstant tryck (jo, knepigt med sitsen, men det funkar) och släpp när hästen svarar, om än så lite. Om du vid varje drivning börjar med minsta tänkbara hjälp, stegrar tills hästen svarar (om du måste lägga till spö eller använda sporren, låt gå för det) och ger omedelbar och total eftergift så kommer hästen så småningom att svara för allt mindre hjälper. Det är så hästar är konstruerade, helt enkelt.

Viktigt är att inte direkt gå på hårt, att inte "pocka" (trycka, släppa, trycka, släppa), utan vara benhårt konsekvent, använda konstant tryck och omedelbar eftergift, samt att inte driva om du inte vill något.

Det tar tid, men sen behöver du inte bry dig om att hela tiden driva och/eller driva hårt, utan du kommer att få en häst som svarar för lätta hjälper och som du inte behöver hålla igång hela tiden, då hästen vet att så länge den t.ex. travar så är inte skänkeln där och hackar. Att ha en självgående häst som svarar för lätta hjälper har egentligen bara en nackdel; de snygga benmuskler man arbetat upp med timmar av drivning förtvinar, men det är det värt ;)

Kan bara instämma!

Man ska ge hästen tid att anpassa sig till den nya situationen och inte räkna med att hästen är likadan som den var på ridskolan!

inte räkna med att hästen är likadan som den var på ridskolan

Där har du en sanning som tåls att sägas än en gång. Gudars skymning, känner hästar som dött av uttråkning när de kommit från sin stressiga ridskola :crazy:, andra har totalt upphört att vara stabila 15-åriga läromästare och återgått till 3-årsstadiet :angel: Tror att människor många gånger underskattar hur mycket hästens miljö påverkar den...

Och min egen var en stirrfröken som sparkade och bet åt alla håll, och när man red henne försökte hon hela tiden springa undan arbetet.

Nu är hon en harmonisk, tillgiven och arbetsvillig häst :)

ponnyn ifråga var knasig när hon kom.. att vara utan ett bra bett och utan att kunna flytta henne undan trafiken var livsfarligt.. och hon hade inte så kul hemma på gårdsplanen bara.. (köptes i sept 03)
ponnyn mår bra, har inga sår eller ärr i sidor och mungipor, och inga "men för livet" av detta.. hon hatar oss inte heller.. tvärtom..

så om en ranglåg häst i en flock skiter i vad en ranghög vill så får den först en mulpuff, och en till mulpuff och sedan ännu en, tills den tröttnar och går undan?

det finns alltid två vägar, den korta och den långa.. man kommer fram till samma resultat.. vad skulle du göra under tidspress (dålig ekonomisk situation) då du ville få hästen lydig för att kunna sälja tidigt med förtjänst?

Det finns ingen häst som lärt sig att inte känna skänklarna och blivit skänkeldöv. Det finns bara hästar som har lärt sig att det finns ingen koppling mellan vad skänklarna gör och vad de själva gör. En bankning med skänklarna gör lika ont på denna häst som alla andra.
Du behöver nu lära din häst att lita på skänklarna igen. Under denna period se till att ingen annan rider, för det är just det som händer på en ridskola. Många oerfarna - alla gör olika - och så får man sig en spark i magen bara sådär utan att man begriper varför.
Så rid själv. Ta bort sporrarna och banka aldrig mer din häst med skänklarna. Använd istället spö och inte intill skänklen utan långt bak på rumpan - framåtdrivande. Det är logiskt för både häst och dig själv att bli petad i rumpan betyder framåt. Försök dock att vara sparsam med spöet med och hellre rejält en gång, än att dutta hela tiden.
Steg 1 driv med sätet - får du ingen respons - steg 2 mjuk kramande skänkel - får du ingen respons så steg 3 peta spöet i rumpan - får du ingen respons steg 4 rapp i rumpan. Så småningom räcker det att du lyfter spöet bara, för du använder det inte om hästen går framåt. Om du gör så här konsekvent så räcker det med ditt drivande säte förhoppningsvis väldigt snart.
Sedan lär du din häst att skänkeln håller om, stabiliserar upp, böjer och för åt sidan. Försök att i fortsättningen enbart använda din skänkel så och ALDRIG, ALDRIG sparka din häst i magen, för det är ju det som bankande skänklar är. Hälsning Maja

Tack, det lät faktist logiskt.. :bow:

Men förstå hur det är att köpa en häst som alla anser puckad/störd för att hon inte gör som man vill, och om man någon gång får henne och söka sig neråt säger alla "att det är tur" när väl hästen har börjat få förtroende för en och inte gör sina dumheter.
Sen höra att de har tagit på sig sina sporrar och bara bankat på henne även när hon inte gjort något, smällt på med spöt när hon inte ens dummat sig.
Hästen i fråga har blivit mycket mer lyhörd men det är mycket och jobba på, hon har blivit helt förändrad hon har blivit mycket lugnare i sig själv och gör ingenting när man sadlar längre (hon försökte bitas sparkas med framhoven osv.) och hon börjar lita på mig mer och mer.
Jag ska testa de här "stegen" så får vi se :) :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama