Är hästen för stor?

Felicia244

Trådstartare
Hej!

Jag letar häst till min dotter.
Vi har hittat en jätte fin häst som är lika gammal som hon och verkar snäll osv.
Men hästen är 148 cm. Hon är 155 cm och väger 45 kg.
Är hästen för stor?

Tacksam för svar! :laugh:
 
Sv: Är hästen för stor?

Det är väl vad hon själv känner, men jag tycker då absolut inte att det är för stort. Min syster är lika lång och har en häst på 1.65.
 
Sv: Är hästen för stor?

Höjden på hästen är inget problem i sig. Det som däremot kan vara
viktigt är om den är lätt i typen eller kraftigt byggd. Det spelar dock ännu mera roll hur välriden den är! En välriden hög, rejäl häst kan vara mkt enklare att rida än en häst som är liten och lätt men svårriden! Min mans häst på över 170 cm är t ex enklare att rida än min som är 150 cm!

Du bör ta med en erfaren person som ser din dotter rida hästen för att få en ordentlig uppfattning om hur väl de passar ihop.
 
Sv: Är hästen för stor?

En del vuxna är inte så mycket större så jag skulle säga, nej hästen är inte för stor. Är den mätt?

Är den 148 eller under så kan man ju tävla den som D-ponny, fördelen är ju att hon inte växer ur den på en gång utan snarare växer i den. Dessutom kan ju nån liten vuxen rida den också och hålla igång den om din dotter inte vill/kan rida alla dagar i veckan,. Min dotter är något mindre och rider vårt "stora" (på bredden) kallblod 155cm utan större problem. Hur ser det ut när hon rider hästen, har hon problem med att rida den?
 
Sv: Är hästen för stor?

Tack för snabba svar!
Hästen är en arab som vilat i 3 månader eftersom att ägaren haft en skada och innan det skadade hästen sig i hagen och då fick hästen vila ett tag men hästen är riden i skogen och på bana. Men aldrig hoppad fast det är inte det min dotter är ute efter.
 
Sv: Är hästen för stor?

Jag var ungefär så lång och vägde 40 kg när jag fick min D-ponny. Det tog ett tag innan jag lärde mig rida henne,
men förstor kändes hon inte! Och min D-ponny är rejäl. :)
 
Sv: Är hästen för stor?

Innebär vilan att din dotter inte kan provrida hästen?
En arab är ju en fullblodshäst med mkt energi. De kan ibland vara ganska heta och inte helt lätta att rida ...Hur gammal är din dotter och hur länge har hon ridit?
 
Sv: Är hästen för stor?

Jag tycker det låter som en mycket passande storlek.
 
Sv: Är hästen för stor?

Storleken är det inget fel på, men jag tycker att du ska fundera både en och två gånger på om det där är rätt häst för din dotter.

Det är inte så smart att köpa en häst som har varit skadad men som inte är ordentligt igångsatt efteråt. Det är bättre att köpa en häst som är i full kondition så att man dels ser att den håller efter skadan, och dels kan bedöma hur temperamentet är när den är i kondition. En häst utan kondis som dessutom är betesslö kan förvandlas till något helt annat när den är vältränad och står på stallfoderstat!
 
Sv: Är hästen för stor?

Jag håller med och om det är så att Ts ändå vill prova hästen så hade jag bett att få den på prov såpass länge att hästen är väl igångsatt och inte längre står på ev. bete. Alltså minst fyra månader.
 
Sv: Är hästen för stor?

Låter som bäddat för konflikt att ta en häst på prov, sätta igång den, upptäcka att den inte håller, och sen kanske beskyllas för att man har ridit sönder den...

Det finns MASSOR av trevliga igångsatta D-ponnyer till salu, så man har råd att vara kräsen. Särskilt när det är barn som ska ha häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Är hästen för stor?

Tack för svaren!
Min dotter är 13 år gammal.
Jag har haft häst i hela mitt liv och min dotter har ridit och varit med hela tiden sen hon föddes. Hon har ridit på ridskola i 6 år och har haft 3 egna hästar. 2 shettisar och 1 russ.
Räcker det att ha henne på prov i några veckor?
 
Sv: Är hästen för stor?

Nej, det tar flera månader att bygga upp kondition och styrka på en häst som inte är igång.
 
Sv: Är hästen för stor?

Jag ser inga problem i storleken. Men även jag håller med om att det känns dumt att köpa en häst som är avställd till en ung ryttare. Det är i den här åldern din dotter ska bygga sitt grundsjälvförtroende som ryttare och hon ska lära sig rida(ingen 13-åring ä'r fullärd om än duktiga för sin ålder).
Om din dotter råkar få en häst som igångsatt blir väldigt het, kanske är sådan som "blir rädd" för saker och slänger sig etc så kan din dotter tyvärr tappa självförtroendet. Och innan man har en stabil grund som vuxen ryttare så kan sånt bli väldigt känsligt och fel.
Man ska vara väldigt försiktig då man köper häst till unga ryttare.
Nu är priset så lågt och många hästar till salu. Var kräsna och välj en igångsatt och stabil häst!
Den här hästen har man ju dessutom inte ridit en längre period efter den själv skadat sig. Så man vet inte om det kommer hålla.
Det kan bli väldigt infekterade gräl kring vem som haft sönder häst etc om den visar sig skadad. Och en 13-årig tjej fäster sig ofta vid hästen. Så ni kanske blir med häst som inte passar eg bara för att din dotter faller så för den om hon har den på prov och fastnar för den.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp