Är gramantygel tvång eller inte?

Sv: Är gramantygel tvång eller inte?

Skarpa bett är alltid skarpa bett och hävstångsverkan är alltid hävstångsverkan som är gjord för att påverka med tvång inget annat, varför hyckla om det:confused:
Eftersom all dressyr rids på kandar och kandaret har en stång så är alltså all dressyr ett hemskt tvång. Då får man ju skrota dressyrtävlingarna i fortsättningen i så fall.
hävstångsprincip - så det säger sig själv att det är ett tvång som innebär våld mot hästen. Verktyget bygger s as i sin princip på tvång.
Ja då blir det för alla att rida bettlöst istället ifortsättningen då.... men vänta.. det går ju inte. det ger ju också tryck på nosryggen. Ja då får vi rida utan något alls på hästarns huvud då om det ska vára ridning utan tryck/eftergift.
Det blir så fånigt att vrida en sån här diskussion. Man skjuter bredvid målet tycker jag.
Din inställning till graman håller jag fö helt med om. Det kan vara bra i vissa lägen för att bryta ovanor. tex på hästar som tex ställer sig på bakbenen, men för utbildning kan jag inte se någonting positivt med en graman alls.
Vill buga åt Brink och hans föredömliga åsikter. :bow::bow:

Din inställning till graman håller jag fö helt med om. Det kan vara bra i vissa lägen för att bryta ovanor. tex på hästar som tex ställer sig på bakbenen, men för utbildning kan jag inte se någonting positivt med en graman alls.

Instämmer.

Graman kan vara bra i undantagsfall OM ryttaren VERKLIGEN vet hur den ska hanteras och gör detta med fingertoppskänsla och förnuft.

Men i normalfallet kan man använda tyglarna som långtyglar när man arbetar nån ponny vid hand eller dylikt istället! Eller som koppel till hunden. Eller för att hänga tvätt på.

Jag menade nu att gramanen har en hävstångseffekt, men ang bett är det väl precis det RK diskussionen handlar om, om hästen med tvång dvs med bettet (vilket annat tvång) hålls i en extrem böjning så är väl bettet ett tvång, för det har man inte förbjudit bett;)

Men sen tycker jag att folk som sitter med blank stång utan att kunna rida ens är ett kapitel för sej, men det hör inte till dressyrtävlingsdiskussionerna nej. Däremot knappast roligt för hästarna för det:o

Instämmer.

Graman kan vara bra i undantagsfall OM ryttaren VERKLIGEN vet hur den ska hanteras och gör detta med fingertoppskänsla och förnuft.
Men i normalfallet kan man använda tyglarna som långtyglar när man arbetar nån ponny vid hand eller dylikt istället! Eller som koppel till hunden. Eller för att hänga tvätt på.

Tilll vad? Fortfarande har den bara en verkan. Solklart. Tvinga ner hästens huvud.

Dina andra förslag var bra:laugh:

Fast gramanen ska ju inte inverka när hästen håller huvudet i naturlig ställning. Jag hävdar fortfarande envist att det finns en pedagogisk vinst att uppnå med graman vid korrigering, men det är ytterst sällan man ser den användas så.

Jag antar att det är det lilla ordet "agressive" som är det som ska tänkas avgöra i fallen. Men jag tror fortfarande inte att det hjälper så mycket. Är det mer eller mindre agressivt med en pelhamstång på en gapande hopphäst eller gramaninspänd häst med stängd mun (och nu får vi komma ihåg att viss tömsättning vid longering och tömkörning också har block-talja-effekt)?

En sak är då säker - jag är glad att inte jag sitter där och ska avgöra :grin:.

Nej faktistk inte solklart

Korrekt använd så sätts den i stropparna till sadeln, ( inte mellan frambenen) och används vid korrigeringsridning av den felutbildade hästen
Den används då endst på insidan under vändning, för att visa hästen vägen framåt nedåt,

den inverkar inte hopkrullande då, beroende på att ryttaren börjar över tygeln och väl framför lod -och när hästen följer den vändande hjälpen så ger ryttren efter på både in och utsidan

Allt finns beskrivet i Müseler. Allt handlar om be hästen söka stöd längre framåt nedåt (kontakt) - och det initieras av den vändande hjälpen med gramanen - men fullbordas av att ytterhanden går framåt och uppmuntras hästen att länga ut halsen.

Alltså är den tänkt att länga och sänka ut halsen med. och uppfanns då hästen mer var av pansarvagnstyp och stolpade runt över tygeln och och inte var så sladdrig i halsen som nu. Men igen inget utbildningsredskap utan korrigering för en stjärnkikare typ

Sedan att folk använder den till det du beskriver är en annan sak, Och jag har inte sett någon använda den korrekt - för det krävs ridskicklighet till

Senast ändrad:

Jag vet att den var avsedd att användas så men det blir fortfarande en förstärkning av ryttarens styrka i handen, müseler hade väl inte heller alltid de allra ljuste idéerna varje gång har jag för mej.;) Och andra hästar som sagt. Kanske ska ändra till att den i det fallet inte tvingar ner så mycket, men den tvingar, det är själva principen.

Förutom att det faktiskt fortfarande är rätt solklart att det blir en hävstångsverkan, även använd så, så är det givetvis mindre skarpt så än som de flesta sätter den, för att inte säga alla:mad:

Dessutom är det faktiskt få som är så pass felridna att det skulle vara nödvändigt att sätta på graman, jo förstås om man vill ha ett snabbt resultat för en försäljning eller så, då kommer ju hästen att se lite bättre ut förstås;)

Jodå som sagt jag vet hur tanken med en graman har varit från början men jag anser ändå att det ska bort som träningsredskap och på framridningar mm.

Senast ändrad av en moderator:

kanske ska lägga till att givetvis blir det en bättre variant att fästa den på sidorna istället och jag vet att det är enda sättet som öht rekommenderats i de ridläror där det öht tas upp ang korrigering och gramananvändning.

Att fästa den mellan frambenen har jag aldrig sett rek öht:confused: (seriöst)

Men som sagt principen är densamma men det blir mera som en tömsättning av det slaget som man kan ha, men det är ändå viss skillnad på tömkörning och ridning och tömmen verkar inte riktigt på samma sätt.

Som sagt, bara ett tillägg.

Men i normalfallet kan man använda tyglarna som långtyglar när man arbetar nån ponny vid hand eller dylikt istället!
Det tycker jag också. Har tänkt köpa en graman till ponnyn, som snart ska börja arbetas för hand, för att de är billigare än långa tyglar. :laugh:

Men sen tycker jag att folk som sitter med blank stång utan att kunna rida ens är ett kapitel för sej, men det hör inte till dressyrtävlingsdiskussionerna nej. Däremot knappast roligt för hästarna för det:o
[/QUOTE]

Det är aldrig roligt att se ryttare hantera utrustning fel, men jag tycker det är ännu värre att se en ryttare med kandar som konstant håller i stångtygeln. Det är ju värre för hästen. Och tyvärr inte ovanligt. (än en ryttare på stång med hängande tygel) Men detta hör väl inte riktigt hit förstås.

kl* Är det inte så att det gamla talesättet har rätt: hjälptglar ska bara användas av de skickligaste ryttarna-och de behöver den inte!

"Är gramantygel tvång eller inte" Svar Ja!

Har ett talande exempel hos grannen-irländsk unghäst-riden med graman tills den kom till sverige och en medelmåttig ryttare-unghästen fattade efter nån vecka att den inte var tvungen att gå med huvudet så ihopkrullat-hästen blev fri och är tillbaka där den borde vara nämligen på unghäststadiet med fri form och ingen "samling". Gramanen stjälper oftast och borde kallas stjälptygel :)

KL

Spännande att alla tolkar det som att JB är emot gramanen, då han i texten inte ställer sig varken positiv eller negativ till den. Jag tolkar kommentaren om hoppning som att det är ett konkret exempel över de frågetecken som finns i frågan, vart går gränsen etc..

KL

Spännande att alla tolkar det som att JB är emot gramanen, då han i texten inte ställer sig varken positiv eller negativ till den. Jag tolkar kommentaren om hoppning som att det är ett konkret exempel över de frågetecken som finns i frågan, vart går gränsen etc..

Jag instammer (men ville inte lagga mig i diskussionen).

Han sager inte att han ar mot den, utan undrar hur den (bla) ska tolkas.

Nej, det är sant, det såg jag också, men att han öht tar upp den var det jag tycker är bra eftersom det ligger väldigt nära till hands faktiskt. Sen får han tycka vad han vill men att diskussionen kommer upp i detta sammanhang ser jag som positivt.

Just gramman tyglar har jag sett flera amatörer rida på ,VARJE ridpass...Att JB och förhoppningsvis andra ifråga sätter gör att det kanske blir skämmigt att använda den,istället för som idag hävda att det gör minsann eliten....Vill därimot inte avsäga mig att använda TILLFÄLLIGA hjälpmedel när det så behövs...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 352
Senast: Kajsalisa
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Takire
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka