Är gramantygel tvång eller inte?

Sv: Är gramantygel tvång eller inte?

Det där är bra frågor som Jan Brink tar upp. Vem kan bedöma vad som är för hårt eller inte för hårt? Dressyr är ju en bedömningssport, så vem ska vara rätt att bedöma vad som är tillåtet eller ej. Bra att en elitryttare står för frågor som dessa!

:bow::bow::bow: Precis mina frågor!! BRA att han tar upp gramanen. Bort med den givetvis, det är väl verkligen tvång. Den kan få finnas som yttersta livräddningsredskap i vissa situationer men ska bort som "träningsredskap"

Bra JB!

Jag instammer!
Det ar bra att nagon som det lyssnas pa tar upp dessa fragor!

Precis som allt annat som används utan känsla och på felaktigt sätt kan en graman bli "tvång" men att förbjuda löser sällan ett problem.
Jag vill hellre se mer forskning kring olika träningsmetoder/hjälpmedel. Just nu tycker jag att det mest är en massa tyckande hit och dit, panikartade åtgärder som bara skapar fler frågetecken än vad det rätar ut. FEI fattar beslut utan att tänka igenom konsekvenserna för att lugna debatten i s f ta reda på verklig fakta. Jag kan inte riktigt få ihop det. Ryttaren som "införde" sk rollkur i sin träning är en av de mest ansedda i domarvärlden med medaljer i de flesta mästerskap och nu när det blir en "allmän" träningsmetod skickar FEI brev till andra ryttare och talar om att de tänker kolla honom på framridningar.:(
Det enda som leder någon stans på lång sikt är forskning baserat på fakta och sedan utbildning och information.

I en dålig ryttares hand kan även ett vanligt tränsbett utan hjälptyglar vara "tvång"... Jag tycker inte man ska säga vad man ska få använda utan snarare hur det ska få användas...

Kl (till de två sista inläggen

:rofl::rofl: Visste att det skulle komma. Det är lätt att kasta sig över något man inte själv ens förstår eller använder som rollkur (som jag alltså inte försvarar utan tycker är bra som besliutats) Men när det kommer till den heliga gramanen som kreti och pleti anser sig behöva då :devil:

Skarpa bett är alltid skarpa bett och hävstångsverkan är alltid hävstångsverkan som är gjord för att påverka med tvång inget annat, varför hyckla om det:confused: Man drar med kraft ner hästens huvud dit man vill ha det, och när ryttaren sen säger att " se den hänger bara nu:banana:" så är det för att hästar är smarta djur och det är hotet om att gramanen ska verkar som får dem att hålla huvidet där ryttaren vill, inte ridningen.
Jämför med när man använder linor för lastning, hästar som låter sig lastas bara man hänger uppp linan.:angel: De VET vad som kommer.

Det ska bli spännande att se som sagt vart detta beslut leder även i andra discipliner:bow:

Men jag håller med om forskning ang HF/RK och effekter, det är viktigt, men hårt- aggressivt tvång att gå i ett extremt läge kan inte ursäktas även om det inte skulle visa direkta skador så. Graman däremot behöver man enligt min mening inte forska på, det är så solklart hur en sån verkar - hävstångsprincip - så det säger sig själv att det är ett tvång som innebär våld mot hästen. Verktyget bygger s as i sin princip på tvång.

Senast ändrad av en moderator:

Är det ironi det med linorna och lastning? I så fall får du nog tänka om, jag vet flera hästar som trasslat järnet vid lastning om man inte använt linor, med linor, oavsett om det håller en människa i ena änden eller att den ligger lös på en stol så har hästen gått rätt in i kärran.
Men om de hästarna är ovanligt smarta eller ovanligt dumma, det låter jag vara osagt!
Och nej, det är inte jag som använt mig av linorna på det sättet, det är skickligt hästfolk jag känner till med mångårig, dokumenterad hästvana. Bla en duktig tjej som sålde en av mina hästar för många år sedan.
Och egentligen ser jag inget konstigt i det, man ramar in kärran, hästen får tänket "gå rakt" och går in i kärran.

Börjar med att säga att jag anser Jan Brink som en av de skickligaste ryttare och hästmänniskor vi har i Sverige.

Men i ärlighetens namn undrar jag vad han menar med den här kommentaren? Att den kommer just nu när dressyrsporten är under lupp för något många anser är oetiskt stör mig lite. Vill han när "hans sport" granskas barnsligt säga "men de är också minsann dumma" och peka på hoppryttarna?
Att jämföra med att en ryttare som spöar upp sin häst och får bannor säger "men XX gör si och så, det är ju lika illa". Jag skiter i vad XX gör med sin häst, det är DU som uppför dig illa, det är diksussionen NU. Försök inte ta bort fokus på DINA fel.

Fö så läser jag just nu boken "Spänst och harmoni" av Birthe Vogelius, jag undrar om Jan Brinks ryttarkollegor backar upp honom i ämnet hjälptyglar?

Är det ironi det med linorna och lastning? I så fall får du nog tänka om, jag vet flera hästar som trasslat järnet vid lastning om man inte använt linor, med linor, oavsett om det håller en människa i ena änden eller att den ligger lös på en stol så har hästen gått rätt in i kärran.
Men om de hästarna är ovanligt smarta eller ovanligt dumma, det låter jag vara osagt!
Och nej, det är inte jag som använt mig av linorna på det sättet, det är skickligt hästfolk jag känner till med mångårig, dokumenterad hästvana. Bla en duktig tjej som sålde en av mina hästar för många år sedan.
Och egentligen ser jag inget konstigt i det, man ramar in kärran, hästen får tänket "gå rakt" och går in i kärran.

Jag menade just att det fungerar som du säger och det är inte felet om man tycker att det hjälper att lasta så, (jag har mer och mer insett att det inte behövs alls i de flesta fall men det är en annan sak.)

Men jag jämför med hur en hängande graman fungerar för hästen, var det så svårt att förstå? Det fungerar som hotet om att den används. Många säger att dom bara behöver ha gramanen "hängande" men kan inte ta bort den;)

Det var en liknelse ingen diskussion om lastning:angel:

Att dra in hoppsporten är väl helt naturligt? Hästar som hästar. Eller? Det är väl få grenar som har så mycket märkliga bett och annat som hoppsporten, hög tid att titta på det också.

Korven:
Sen ja grader i helvetet så vet jag inte vad en häst skulle säga om det:cool:

Men det är lite kul att gramanen är så helig och försvaras så trots att det så uppenbart är ett rent tvångsredskap.....

Senast ändrad av en moderator:

Jag trodde du menade att det var lögn att det funkade med att lägga linorna löst när man lastade, jag missförstod dig!

Angående att ha gramanen hängande löst så ser jag ingen poäng att ha det hela ridpasset, då har man ju ingen användning av den.
Däremot att den bara används i mycket korta stunder, i vissa lägen, det är för mig en annan sak.
Många ryttare hänger ju på utrustning för att "alla andra har det" eller liknande. Alltså utan att ha ett behov av utrustningen i fråga och/eller ens ha en aning om vad utrustningen i fråga gör, dvs hur den inverkar. Och då kan det ju bli rejält fel!

Ta det här med bett tex. Det har min erfarenhet lärt mig att där finns inga "skarpa bett" eller att man bestämt kan säga att ett visst bett alltid är det snällaste. Det snällaste bettet för mig är det bett som hästen är mest tillfreds och lugnast med, oavsett då vilken typ av bett det är.
Min gammelpålle hade i alla avsaktningar alltid gett ett motstånd i handen i år efter år. Provade ett smalt rakt stångbett utan kedja, hästen helt tillfreds!
Min senaste häst är känslig i munnen, när jag köpte henne så tog jag det bett som de flesta hästar anser mildast, ett 3-delat. Funkade inte helt ut, provade med ett 2-delat, hästen går kanon!

självklart är det tvång, ett hjälpmedel för att fixera hästens huvud och den verkar genom en fysik som gör ryttaren jättestark.....

:bow::bow::bow: Precis mina frågor!! BRA att han tar upp gramanen. Bort med den givetvis, det är väl verkligen tvång. Den kan få finnas som yttersta livräddningsredskap i vissa situationer men ska bort som "träningsredskap"

Bra JB!

Ja det är jättebra att JB tar upp gramanen för om något så är det ju verkligen tvång.

Dadde försökte ju få jordbruksverket att förbjuda den för flera år sedan

Han blev så hånad

Dadde försökte ju få jordbruksverket att förbjuda den för flera år sedan

Han blev så hånad

Han var före sin tid... Hade han levt idag o tagit upp den diskussionen med samma energi så tror jag många hade lyssnat :bow:

Börjar med att säga att jag anser Jan Brink som en av de skickligaste ryttare och hästmänniskor vi har i Sverige.

Men i ärlighetens namn undrar jag vad han menar med den här kommentaren? Att den kommer just nu när dressyrsporten är under lupp för något många anser är oetiskt stör mig lite. Vill han när "hans sport" granskas barnsligt säga "men de är också minsann dumma" och peka på hoppryttarna? Att jämföra med att en ryttare som spöar upp sin häst och får bannor säger "men XX gör si och så, det är ju lika illa". Jag skiter i vad XX gör med sin häst, det är DU som uppför dig illa, det är diksussionen NU. Försök inte ta bort fokus på DINA fel.

Fö så läser jag just nu boken "Spänst och harmoni" av Birthe Vogelius, jag undrar om Jan Brinks ryttarkollegor backar upp honom i ämnet hjälptyglar?

Eller oxå så menade han att det borde gälla alla hästar, även hopphästarna!

Jag har svårt att förstå varför det ska vara tillåtet för hoppryttarna att använda sig av diverse hjälptyglar o valfria bett(kombinationer..).. Det står ingen stans om hur hög, låg, lång, kort, rund en hophäst får vara... Var går grändsen för bestraffning om en häst vägrar eller river? En ryttare som stör sin häst före, över o efter hindret så den inte kan hoppa felfritt, ska den få bestraffas för en vägran/rivning?

Jag välkomnar debatten som råder just nu o det ska bli mkt intressant å se hur den slutar ;)

Vem ska kunna bestämma när det går över från tillåten rund/djup form o rollkur? Var går gränsen?? Det måste finnas mer specifika grunder att stå på än en tolkning....

Så länge sedan var det inte Dadde hade uppe sin gramandiskussion, och jag tror inte han kommit längre idag än vad han gjorde då.
Det för att han gjorde en stor miss som gör att det blir tvärnit i hästsverige, han kritiserade flera av de som Ridsportförbundet själva utsett till sådana ikoner som inte kan kritiseras av andra än andra ikoner! Jag har i många år sagt att Ridsportförbundet ofta tyvärr är "klubben för inbördes beundran", bemötandet Dadde fick var för mig bara ett bevis för att jag tyvärr, tyvärr hade rätt!

Fler av de som förbundet "satt på höga hästar" har gjort uttalanden och behandlat hästar på ett sådant sätt att jag tycker de skulle hängas ut och varnas för! De saker de gjort har stridit mot både sunt förnuft, horsemanship och det som Ridsportförbundet säger sig arbeta mot!

Och uppenbarligen så var Dadde trots sina meriter och sitt kunnande inte någon som förbundet "satte upp på höga hästar", därför helt enkelt, håll tyst Dadde! Tidningen Ridsport var ju på den tiden han drog igång gramandebatten "i Ridsportförbundets våld", så han fick ju inte ens HA debatten i Ridsport! Numera när tidningen Ridsport tackochlov inte är i "förbundets våld" längre så hade han ju i allafall kunnat få ha sin debatt i vad jag gissar är Sveriges mest lästa hästtidning!
Fö tack och lov att tidningen Ridsport inte är kopplad med förbundet längre, för snacka om att tidningen blivit enormt mycket bättre!

Att han tar upp det till debatt tycker jag är bra, det jag menar är att tillfället kanske är illa valt. Tar han upp det till debatt för att få bort fokus på "sitt folks dumheter", dvs rollkuren, eller tar han upp det för att han verkligen tycker det är ett problem?

Jag påminner om att jag undrar om han har sina ryttarkollegor bakom sig i sitt uttalande om hjälptyglar som jag nämnde i ett tidigare svar. Om man läser boken jag nämnde menar jag.

Att lägga hästar fel på hinder kan oerfarna ryttare göra av okunskap eller klantighet, ska det också straffas som dåligt horsemansip? Om svaret är ja, bör hästar hoppas alls då? Om svaret är nej, vart går gränsen för om det är ofrivilliga nybörjarfel eller proffs som gör det med flit, och vem ska sätta gränsen?
För vi kan glömma att Sverige någonsin ska börja döma från fall till fall, det kan vi ju inte ens i rättväsendet! Ska något klassas som fel gäller det alla eller ingen! Och kan vi hoppa då?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 352
Senast: Kajsalisa
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Takire
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka