Varje ny företeelse har fått folk att bli sjuka, folk har haft hysteri och skrivkramp (när reservoarpennan kom) och allt möjligt benämnt efter den senaste tidens nya moderna leverne.Ja fast det finns en bakgrund, nu tar jag gymdiskussionen. En mår inte bra av att ha övervikt , det är tungt att bära massa kg extra och om en ska vara överviktig så mår en bättre med mycket muskler. Beundran av vackra, välmusklade kroppar är inte heller nytt, betänk antikens olympiader.
Jag har en teori om varför många blir sjuka och går in i väggen etc. I decennier det har varit en omsvängningsperiod från arbete med händer till arbete med tangentbord, skärm och hjärna. Arbete med muskler kräver muskulös vila, mental stimulans under vilan . Arbete med hjärnan kräver mental vila och muskulös stimulansunder vilan.
Antagligen gick folk in i väggen förut också men det gick väl helt enkelt in under annan etikett och blandades kanske med andra psykiska sjukdomar. Har för mig att just 1800-talet är känt för mängden av kvinnor som helt enkelt bara inte pallade med utan låg bleka i salongen hela livet. Medan 50-talet låste in hemmafruar som inte klarade av könsförtrycket och hemarbetet på psyket.