Är förändringen i samhället nödvändigtvis något konstruktivt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför vänder du vissa saker till att vara så negativa? Är du negativ som person? Eller tillhör du kanske någon högerextrem kristen sekt där allting är synd och ska bestraffs?? Är det fel att njuta av livet?

Många tycker att piercings och tatueringar är någonting som berikar livet och som gör dem vackrare än vad de var innan. De ser sina kroppar som en blank kanvas som kan smyckas och göras fin.

Varför skulle det vara så destruktivt att tatuera sig?

Har du samma åsikt om någon som kritiserar rökning? Nu är förvisso rökning mer destruktivt än tatueringar men de har mycket gemensamt.

1) Det utgör en kostnad
2) Det skadar din hälsa
3) Det försämrar möjligheterna till jobb
4) Det cementerar dig i en lägre socialgrupp

Det finns många konstruktiva sätt att njuta av livet som inte ger dessa bieffekter utan istället i vissa avseenden ger dig bättre möjligheter i livet.

Destruktiva för dig men även för samhället och andra människor eftersom du påverkar andra genom ditt beteende.

Fast du har gett exempel i många trådar på ganska många destruktiva beteenden som du själv har. Dvs sådana som jag tycker verkar destruktiva, men säkert inte du själv. Du har aldrig tänkt tanken att människor är olika och mår bra av helt olika saker?

Fast du har gett exempel i många trådar på ganska många destruktiva beteenden som du själv har. Dvs sådana som jag tycker verkar destruktiva, men säkert inte du själv. Du har aldrig tänkt tanken att människor är olika och mår bra av helt olika saker?

Fast det får ju finnas fakta som belägger ens påstående vilket det faktiskt finns om vi nu exempelvis diskuterar rökning och tatueringar.

Sedan finns det beteenden som kan vara konstruktiva för dig men som är destruktiva för samhället. Och ja, i vissa fall kan det något vara konstruktivt för en person men destruktivt för en annan.

Vilka destruktiva beteenden menar du att jag har?

Har du samma åsikt om någon som kritiserar rökning? Nu är förvisso rökning mer destruktivt än tatueringar men de har mycket gemensamt.

1) Det utgör en kostnad
2) Det skadar din hälsa
3) Det försämrar möjligheterna till jobb
4) Det cementerar dig i en lägre socialgrupp

Det finns många konstruktiva sätt att njuta av livet som inte ger dessa bieffekter utan istället i vissa avseenden ger dig bättre möjligheter i livet.

Att jämför tatueringar med rökning är ju absurt.
Gå till en seriös tatuerare som använder bra färger utan gifter så skadar det inte din hälsa.
Du kanske cementerar dem i en lägre social samhällsgrupp men verkligheten ser annorlunda ut. Jag känner både ingenjörer och läkare med tatueringar.
Min chef är tatuerad.
Möjligen om du tatuerar ansiktet så kan det försämra möjlighetenatt få jobb.

Nej men just nu behöver man inte ens gå till godisbutiken för att få tag i det. Det räcker med att rycka ett paket ur flinghyllan för att komma hem med ett halvkilo kaksmulor. Eller att räcka ut tassen vid kassan och få en Snickers i korgen, eller tre -till priset av två.

För att inte tala om läsk. Min pappa fick dela 33 cl sockerdricka med tre bröder, chips fanns väl inte? jag fick en hel 33 cl själv! på fredagen (utom det som pappa drack upp) mamma skulle aldrig i livet köpt en påse chips man fick en näve när någon hade discokalas, Nu packas väl ett par 1,5 liters upp tillsammans med en påse chips och en med ostbågar för en familj, på fredag, lördag, söndag.

Lite ökad volym på befolkningen? konstigt? näh!

Jag tror inte att lättillgänglighet är hela sanningen heller, skulle alla feta ha så dålig självdisciplin att de helt enkelt inte kan motstå skräpmaten om den finns i närheten?

I Japan har man tatuerat sig i mer än tusen år så nån modenyck a la 2016 är det verkligen inte. Dock sågs tatueringar när jag var barn som något bara förbrytare hade (50-60-tal).

Salt var väl 1800-talets (och tidigare) missbruk och när det gäller övervikt så anser jag inte att
Anders Zorns dalkullor över huvud taget är överviktiga snarare normalviktiga.

Det du nämner är irrelevant för frågeställningen. I alla tider har människor mer eller mindre följt destruktiva normer. Jag ifrågasätter de som inbillar sig att ett beteende är bra bara för att det är vanligt förekommande.

I dagens samhälle kan man inte annat än att skratta åt människor som följer destruktiva moderna beteenden i vissa kretsar som exempelvis tatueringar och piercings. Fast det finns ju mängder av liknande destruktiva normer som försämrar livet för personen i fråga.

Vänta lite nu , hold your horses! Tatueringar?! :confused:
Även jag undrar vad det är du vill diskutera
Missbruk? Sockerkonsumtion? Folkhälsa?

Eller är det bara ännu en trolltråd bland andra där du vill spy lite galla över och se ner på människor som inte väljer att leva som du? Måste blåsa hemskt kallt där uppe på toppen eftersom du återigen vill komma ner och beblanda dig med pöbeln :meh:

Vänta lite nu , hold your horses! Tatueringar?! :confused:
Även jag undrar vad det är du vill diskutera
Missbruk? Sockerkonsumtion? Folkhälsa?

Eller är det bara ännu en trolltråd bland andra där du vill spy lite galla över och se ner på människor som inte väljer att leva som du? Måste blåsa hemskt kallt där uppe på toppen eftersom du återigen vill komma ner och beblanda dig med pöbeln :meh:

Vi kan gärna diskutera andra företeelser om du vill. Tatueringar är dock intressant i denna tidsålder då det är hippt och modernt. Rökning hade varit mer intressant att diskutera för 30-40 år sedan när det hade en annan ställning i samhället. Nu är det inget tabu att påstå att rökning är en destruktiv vana eftersom det inte är modernt längre.

Vi kan gärna diskutera andra företeelser om du vill. Tatueringar är dock intressant i denna tidsålder då det är hippt och modernt. Rökning hade varit mer intressant att diskutera för 30-40 år sedan när det hade en annan ställning i samhället. Nu är det inget tabu att påstå att rökning är en destruktiv vana eftersom det inte är modernt längre.

Att du drar paralleller mellan rökning och tatuering är ganska... obegripligt (för att uttrycka det milt)

1. Rökning har genom forskning konstaterats skadligt. Det är fakta, inte mode.
2. Tatuering har genom väl beprövade arbetsmetoder utvecklats till att bli allt mindre skadligt. Bland annat tack vare bättre hygien (fakta)
3. Inte ens tatueringar skulle kunna kallas "modenyck", ett antal användare har redan påpekat att det har flera tusen år på nacken. Här i väst har synen på tatueringar förändrats, ja. Men det är långt ifrån modernt

Ett klassiskt citat:
"We don't smoke the crap. We just sell it. We reserve the right to smoke for the young, the poor, the blacks and the stupid." This was how the R J. Reynolds executives responded to Dave Goerhtz's question of why they were not smoking. None of the tobacco executives smoke. They are aware of the deadly consequences of using their product as intended. In fact, those same tobacco executives do not allow smoking in their offices."

Att du drar paralleller mellan rökning och tatuering är ganska... obegripligt (för att uttrycka det milt)

1. Rökning har genom forskning konstaterats skadligt. Det är fakta, inte mode.
2. Tatuering har genom väl beprövade arbetsmetoder utvecklats till att bli allt mindre skadligt. Bland annat tack vare bättre hygien (fakta)
3. Inte ens tatueringar skulle kunna kallas "modenyck", ett antal användare har redan påpekat att det har flera tusen år på nacken. Här i väst har synen på tatueringar förändrats, ja. Men det är långt ifrån modernt

Du kallar rökning skadligt och tatueringar mindre skadligt.

Jag kallar rökning mer destruktivt än tatueringar.

Vi kan avsluta där. Tråden handlar inte om tatueringar specifikt utan om hur mode kan få folk att försvara destruktiva handlingar och vanor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka