Visst, ibland finns orsak att revidera tidigare uppfattningar - om orsakssamband (som kanske inte varit tillräckligt undersökta), om långtidseffekter (som blivit uppenbara först när de studerats under tillräckligt lång tid) med mera. Men det jag tror är viktigt är att själva de metoder vi använder för att undersöka vår omvärld också utvecklas. Vetenskaplig forskning idag har å ena sidan likheter med den för 150 år sedan, i mikroskala. I makroskala däremot har vi radikalt mycket bättre förutsättningar idag för att kvalitetssäkra forskningsresultat. Forskare kan mycket lättare jämföra sina resultat med andras, kan komplettera varandras arbete effektivare och mer målmedvetet, kan arbeta friare i grupp globalt, kan använda mer avancerade och noggranna verktyg mm.
Jag tror att kvaliteten på de kunskaper vi tillägnar oss i allmänhet höjs hela tiden, och att vi därför får färre och färre anledningar att kasta felaktiga kunskaper överbord. Någon forskare eller vetenskapshistoriker får gärna rätta mig.