Är en utställning möjlig för oss?

bitta

Trådstartare
Jag har en eurasierhanne som är året nu i dagarna. Har sett att det är en utställning i Svenstavik första helgen i augusti och är lite sugen.
Men...
Jag har aldrig varit, ens som åskådare, på en utställning.
Bor väldigt mycket glesbygd.
Känns inte ha möjlighet att fara, bara för att kolla, på någon utställning innan.
Finns ingen som jag vet som brukar vara på utställningar här.
Ingen möjlighet till ringträning (heter det vad?) med de som kan.

Kan vi träna själva och i så fall hur? Eller gör vi bara bort oss så jag bör slå bort tanken på en gång.
Det känns bara lite frestande att få en bedömning. Men om det hänger väldigt mycket på att jag ska visa honom rätt,för att han ska kunna få en rättvis sådan, kanske det bara blir helt fel.

Det enda vi har övat som jag vet att de ska kunna är att visa bettet och att bli mätt på höjden.

Sv: Är en utställning möjlig för oss?

Det undrar jag också! Har också en Eurasier, han är 6 månader dock, och jag har ingen koll på något inom utställning men det skulle vara kul att testa.

Huruvida man klarar det utan träning eller inte beror mycket på hur hunden är. Är det en lugn och trygg hund som inte brukar ha några problem med några miljöer så går det oftast utmärkt att åka till utställning utan att ha varit "publik" först.

När man ställer ut så börjar man alltid med att hundarna står uppställda på rad i den ordning man har på nummerlapparna. Domaren brukar då kolla igenom hundarna lite snabbt och sedan springer man något varv i ringen, alla samtidigt.

Sedan kommer man in i ringen ensam och då kollar domaren mer noga och man får springa själv så som domaren säger att man ska springa. Det kan se ut tex såhär: http://www.youtube.com/watch?v=-Kyugt5SlIM

Det hunden bör klara är alltså att stå still tillräckligt länge för att domaren ska kunna få en uppfattning om hur hunden ser ut, sedan ska den kunna springa hyfsat vettigt i kopplet trots att matte/husse springer bredvid och den ska klara att en främmande person (domaren) känner igenom den och kollar tänder.

Tack för svar och råd. Har svårt att se för mig att vi någonsin skulle kunna se så där eleganta ut som på filmen.
Såg dock, till min glädje, att det såg ut som om man får muta med godis i ringen.
Det borde underlätta en hel del i vårt fall. :D

Det som verkar bli problem nummer ett, för min äkta bonnhund, är att han inte ska krypa ur pälsen för att han så gärna vill leka med allt och alla.
Jag får väl testa att trumma ihop några hundar vi kan öva ointresse på.
Drar det ner omdömet om man inte kan ställa hunden så där snyggt, eller duger det om han bara står?

En bra domare ser hur hunden är uppbyggd även om den inte står korrekt men det är en klar fördel om den står "som den ska". Hur man ställer upp en eurasier kan du säkert hitta på nätet men det brukar vara en tass i varje hörn (om du tänker dig en rektangel) för de flesta raserna.

Haha, det ser inte sådär elegant ut när jag visar heller, hon som var handler där är riktigt proffs :D Dessutom hade min hund ont i kroppen där (men det visste ingen då) och nu när hon är bra och jag provat utställningsträna med henne så är hon överallt och ingenstans, hoppar jämfota bredvid mig och vill ha dragkamp med kopplet.. Kan bli intressant att ställa ut henne i sommar :p

Det duger absolut bara hunden står still, men det är samtidigt lättare för domaren att döma hunden om den står jämnt med benen. Det är dock bättre att hunden står still "hur som helst" än att man som handler håller på och drar i hundens ben hela tiden, pillar som en tok och hunden blir "orolig" pga det. Det sistnämnda drar ner helhetsintrycket mer än om hunden står still på ett lite "slarvigare" sätt.

vilken av dagarna ställer du för om du ställer på söndagen så har du möjlighet att åka på lördagen på terrier klubben utställning som publik och för träna på miljön :) ska vara i östersundsområdet också :)

Det hade ju varit bra, men de bedömer eurasier på lördagen.
Jag blir i alla fall mer och mer sugen. Alla har ju varit på utställning
för första gången någon gång.
Ska ta alla chanser att träna honom på att han ska vara lugn när han ser andra hundar. Han vill ju så gärna hälsa på ALLA nya kompisar.

Nu är det säkert olika för olika raser, men vi har lyckats göra champion av en som bara nästan står still... Hon har dessutom för vana att försöka hångla med domaren :o Hellre det än en hund som står och ser olycklig ut! Men nu vill man ju gärna att en rottis ska vara social och tillgänglig, ofta smyger det sig in omdömen som "härligt temperament, glad och social" i hennes kritik.

Kom till östersund så kan ni träna på att vara lugn tillsammans med mig och min leonbergertik. Vi tränar oxå på det :)

Det erbjudandet hade jag gärna nappat på, om inte vi haft 25 mil enkel till Östersund.

Jag bor alldeles längst upp i norra jämtland, nästan på norska gränsen. Det är som inte så jättemånga att känna här... :D

Hur har det gått för er? Det är en inoff på Torsta i Ås 6 juni som ni kan träna på innan Svenstavik, dit ska vi :)

Vi jobbar på. En del dagar går det riktigt bra och andra inte alls. ;)
Attans, det hade ju varit bra med ett övningstillfälle, men då är jag på väg till småland.
Får önska er lycka till! :)
Om ni ska till Svenstavik kan vi väl se om vi ses?
Jag har tänkt att prova så får vi se hur det går.

Lånar knapp

Behöver man vara medlem i någon klubb för att få ställa ut?
Är lite sugen på att ställa Ture på en inoff.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka