Jag är antagligen en person som ses som hyfsat allmänbildad. Dels för att jag som @Görel kommer från ett akademiskt medelklasshem så det var en självklar det av barndomen att vara medveten om omvärlden. Jag är dessutom en nyfiken person som vill förstå och analysera vad som driver människor och samhällen både historiskt, nutid och framtid. Däremot är jag hopplös på namn och spatiala förhållanden. Fråga mig hur och varför Stockholm utvecklades till den stad den är och jag kan diskutera det, men fråga mig hur man går från Södermalm till Odenplan och de ligger i förhållande till varandra och jag blir en fågelholk. Nissan, Lagan osv, blandar jag alltid ihop med komagar.
En gång i världen kunde jag samtliga kungalängder från William Erövraren till Elizabeth II, samma sak med Frankrike och Skottland, tills det blev James I av England och V av Skottland. Men det är ointressant för att vara ärlig eftersom det som betyder något är sammanhanget. Tex, att en av de mest långtgående vändpunkterna i Europeisk historia var pga desperationen att säkra en dynasti (Tudors). Blabla Anne Bolyn, men hade Henry VII redan haft en son skulle han aldrig skilt sig, England aldrig brutit med katolicismen och ringar på vattnet och en fjärilsvinge inte orsakat jordbävning i Brasilien
Det som verkligen fastnat är att Gustav II Adolf dog vid slaget i Lutzen den 6 november 1632, varför jag alltid kommer ihåg det är oklart.
En gång i världen kunde jag samtliga kungalängder från William Erövraren till Elizabeth II, samma sak med Frankrike och Skottland, tills det blev James I av England och V av Skottland. Men det är ointressant för att vara ärlig eftersom det som betyder något är sammanhanget. Tex, att en av de mest långtgående vändpunkterna i Europeisk historia var pga desperationen att säkra en dynasti (Tudors). Blabla Anne Bolyn, men hade Henry VII redan haft en son skulle han aldrig skilt sig, England aldrig brutit med katolicismen och ringar på vattnet och en fjärilsvinge inte orsakat jordbävning i Brasilien