Är detta verkligen hur det går till?

Sv: Är detta verkligen hur det går till?

Jag fick lära mig under min utbildning att öronhår (i hörselgången) inte ska klippas för att det kan bli grövre och rikligare. Kan inte säga om det stämmer eller inte, eftersom jag inte skulle komma på tanken att stoppa in en sax i hundens öra.
Jag har alltid klippt kort runt hörselgången med sax eller maskin, och sedan plockat de strån som finns inne i örat. Har aldrig upplevt att det varit svårt att plocka bort, och gör man det försiktigt är det sällan några problem. Den peang jag nämnde innan ser ut såhär:
http://www.eurogroom.se/butik/bilder/fs/fs_3230.jpg

Jag har aldrig stött på någon cocker som har päls i hörselgången, däremot har dvärgschnauzer och pudel ofta mycket päls. Inom lagotto varierar det, några har mycket päls och några är helt rena i hörselgången.
I min mening är det någonting som uppfödarna måste upplysa sina valpköpare om. När jag trimmade kunde jag spara öronvården till dess att ägarna kom för att hämta hunden och visade dem hur de skulle göra. Många var inte medvetna om att det var något som behövde göras.
Min erfarenhet är att det är fler hundar som stressar upp sig över kloklippning än över att man försiktigt plockar ur öronen på dem.

Tack för era svar.

(MEN HERREGUD!) Varför har vi avlat fram detta? Antar att det följer med pälspaketet i övrigt hos de raser du nämnde Turali.
Är fortfarande lite chockad och tycker att det kändes skönt att det inte bara var jag som tyckte det var lite väl hårt att köra på för första gången mitt på valpkursen.

Jag tror inte alltid att det behöver vara framavlat dock, även om det kanske är det i de raser som nämnts i tråden.
Våra wachtlar har t ex varierande hårmängd i öronen. Vår gamla hade extremt mycket, man såg ingen hud ö h t i om man inte tittade väldigt långt ner i hörselgången. Vi har dock aldrig rört håret nere i öronen, men rakat öronlapparna och under öronen.
Mellanhunden har bara päls precis i kanterna på öronlappen, och den lilla har en bit in på öronlappen.
Hundarna kommer från samma kennel och den gamla var farbror till mellanhunden (som i sin tur är halvsyskon med den lilla).

Detta är ju inget som är framavlat i vår ras, eftersom det snarare är önskvärt (ur jaktsynpunkt) med mindre päls än mera. Hundarna avlas ju på prestation och inte efter utställningsresultat.

Varför måste man det när det finns sax?

För att öronhåren som växer nerifrån hörselgången ibland blir för tjockt och det kan man inte få bort med sax.
Öronlappen och runt hörselgången är en annan sak, där kan man klippa eller raka.

Som Qosack sa: alla hundar fungerar olika, vissa behövs det inte plockas i öronen på, hos andra individer behövs det. På min behövs det annars får hon en tjock filtmatta och det blir fuktigt och illaluktande i öronen.

kl
nån mer än jag som tänker på behandlingen av angorakaniner i utlandet som det blev ramaskri om för ett tag sen?!?!?...... ?

Det har nog folk redan glömt precis som de glömde de fåglar som plockades levande för så mycket dunjackor som i år har jag aldrig sett :(

*kl*
Vår pudelkorsning har hår i öronen samt allergi, där har vet sagt att vi inte får "rycka" öronen(pga risk för ytterligare inflammation) däremot kan man dra försiktigt för att få loss lösa och halvlösa hår.
Det gör jag alltid vid öronvård, tar insidan av en bomullsrondell och liksom nyper tag i öronhåren och sedan får det som kommer loss lätt komma med.
Gör inte ont och gör inga sår i öronen.

KL

På vilket sätt är behandlingen av kaninerna och fåglarna jämförbart med att ta öronhår?

Öronhåret plockas ju knappast i vinstdrivande syfte som på de djuren, utan för att förebygga ev problem :meh:
Det är ju som sagt mycket individuellt om det behövs...även inom en och samma ras. Vissa hundar får problem, andra inte. Vill också förtydliga att man plockar inte helt rent utan tar det håret som är moget att plockas. Det släpper rätt lätt. Precis som när det gäller trimning av hundens övriga kropp.
Sen att det finns puckon som i exemplet TS skriver om i trådstarten utgör ju inte allt öronplockande!

Det gör jätteont! Väldigt känsligt i hörselgångarna och trumhinnan. Alla som har haft öroninflammation vet väl hur ont det gör.

Senast ändrad:

Och hur i hela världen ska man hjälpa hunden att slippa öronproblem genom att bara ta bort bara de ytligaste håren? Hundar har päls i hela hörselgången. Vill man få bort det ytliga kan man använda sax, har hunden problem som inte går att lösa med (bra!!) öronrens så får man åka till veterinären och sedera hunden och låta den plocka rent. Hur mycket mb än rycker och plågar den stackars hunden kan man inte få en helt hårfrisör hörselgång hemma.

Okej.
De hundar som får sina öronhår plockade får det för att husse/ matte vill jävlas eller inte har något roligare för sig...inte för att på en del hundar kan det behövas.

Min hund får klåda och ruskar på huvudet och slår öronen mot bordsben mm när det blir för mycket hår. Med risk för blodöra mm. Man ser även att han lyfter öronen lite. Jag tar det som sitter löst i örat....drar försiktigt med fingrarna. Det som lätt glider loss gör inte ont. Det som lätt glider ur mina nypor är inte redo att tas och det blir kvar.

Jag har inte nämnt någonting om ytliga hår.
För övrigt så klipper jag runt örat och rakar öronlappen på insidan. Inte rycker....

Senast ändrad av en moderator:

Det är ingen som sagt något om att plocka det som sitter löst.

(Skulle nog skrivit delvis knapplån på min senaste post)

Senast ändrad:

Fast hur vet vi hur ont det gor pa hunden? Om jag rycker ett harstra pa mig Sa kittlas det mest, medans maken ylar for minsta stra som rycks bort. Jag gissar att aven pa hundar handlar det om individen.

Knapplånar

Man rycker ju manen på hästar. En del hästar tycker att det är väldigt obehagligt, en del reagerar inte alls.

Exact! Den jag har som behover ryckas nu gillar det INTE utan jag far ta lite i taget i omgangar (han ser standingt "halv fardig" ut om jag inte haller efter honom hela tiden) den jag hade forut gillade det.:crazy:

Det är ingen som sagt något om att plocka det som sitter löst.

(Skulle nog skrivit delvis knapplån på min senaste post)

Jo, jag nämnde innan att man tar det som är moget att plockas ur ( dvs sitter lösare) och att rycka som TS sett är galet.

Min lagotto har väldigt mycket, tät och hårt sittande päls i öronen. Vi ryckte de själva de första två åren med peang. Han tyckte det var obehagligt men vi stressade aldrig upp honom eller ryckte så att han skrek. Efter ett tag lärde han sig att om han vred några millimeter på huvudet kunde i matte se något och därför blev det väldigt svårt att fortsätta rycka, det tog helt enkelt för lång tid så sedan dess åker han till vet et par gånger per år och får lugnande. Kanske inte supernyttigt men det blir ordentligt gjort och han slipper den psykiska belastningen. För oss är det en bra lösning. Eftersom många lagottos är rätt skarpa och det finns alltför många som han hanteringsproblem skulle jag nog om jag var uppfödare vara försiktig med att lära ut den där formen av tvång, stress och smärta. Det känns ju som att be om att hunden börjar bita.

Jag måste göra samma med min pudel för att hålla borta öroninflammationer och skit.
Försöker göra det så milt som möjligt för honom och inte ta stora tussar åt gången. Men ja, han njuter inte direkt av det och sitter och skakar, men det måste ju göras :(

Sen måste jag tillägga att det vanligtvis blir bättre med tiden. Öronhåret. brukar minska i mängd och sen sitter det lösare och lösare ju fler gånger de plockas. Jag tycker det är jätteotrevligt och skulle inte göra det själv. Men någon som är van och sett konsekvenserna av det har nog lättare att se nyttan med det fast det är obehagligt (i början)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 389
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 620
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 351
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar