Är detta sant?

Sv: Är detta sant?

Jag funderade över pH på silaget en gång för några år sedan och gjorde ett enkelt test. Jag tog en tuss silage och pressade ner den i lite lite vatten och lät den ligga och dra över natt. Resultatet blev att pH på vattnet ändrades extremt lite det låg garanterat inte under pH 6. Det silage jag testade hade en TS halt på ca 60-61 % enligt analysen och togs ur en normalfuktig bal med andra ord ett normalt häst silage.
Vid pH 6 finns det inte en möjlighet att det skulle bli några frätskador på tänderna så nej jag skulle inte oroa mig.

Sv: Är detta sant?

Nja oroar mig väl inte direkt. Tyckte snarare att det lät fullständigt jätte konstigt. Därför tänkte jag att någon här kanske visste...och det verkar ju som hästtandläkaren min kompis haft till sina hästar har FEL!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka