är detta rimlgt? vet faktura

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare buztifa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 763
B

buztifa

var upp på klinik med min hund då min vanliga vet rekomenderade det när jag beskrev att min tik hade haft gula flytningar en tid.
väl där så tog det väl ca 10 min i vet tid, tog provet och analyserade det, allt var fint!
när fakturan kom fick jag en smärre chock.. 865 kr vill dom ha för ett sketet prov?! är detta rimligt? tycker det verkar väldigt dyrt för bara ett prov....

Sv: är detta rimlgt? vet faktura

Jag tycker inte att det är rimligt, men det är så priserna ligger nu. Jag märker jättestor skillnad på olika mottagningar när jag ska ta regelbundna tester på min ena hund. Dit jag går kostar det runt 400, men hos distriktarna tar de 600, så det är ganska stor skillnad.

Japp det är de.
En av mina blev akut dålig slutade äta åkte in med honom dom tog blodprov tog temp skickade hem os för obervation till en kostnad av 2034 kr..
Dagen efter blev han sämre då tog vi in på Malnö djursjukhus där fick han ligga med drop men dom kom aldrig fram till vad det var..troligen en tarm bakterie han fick speciall foder så de blev 6000 till (tur man har bra försäkring)

Fast det är ju inte enbart provet som kostar 865:-..

Klinikavgiften ligger säkert på hälften av den summan.

Ja det är vad det kostar. Till och med mindre än vad jag betalt för liknande saker. Jag tror alltid att det är något fel ;)

Betalade just 2150 kr för 2x vagialutstryk och ett baktprov. Polavgiften var 520 kr/hund.

Det är ju inte bara själva provet som kostar så mkt. Det är ju avgiften som själva kliniken tar ut, provet samt analysering av provet skulle jag tro.

Vi va nyss på klinik, tog ett snabbt prov för att sedan konstatera att det inte ens var ngt de kunde göra ngt åt och det kostade oss 900kr.

mjo men att det ska vara så dyrt som 520 kr bara att komma innanför dörren.. tycker det är hemskt.. det kostade mig inte mycket mer hos en vanlig vet att sy ihop en hund en söndag kväll... det tog max 10 min allt som allt. bara ett sånt där slidprov med en tops.. löjligt igentligen, ringde dit och var skitarg=P stod nämligen ingenstanns att kliva innanför dörren kostade så mycket. har inte varit på klinik med hund förut. önskar man kunde göra något åt priserna så fler har råd att gå till vet!

Det här är en nackdel med gratis sjukvård i Sverige, folk fattar inte vad det kostar att gå till läkaren. Större kliniker måste ha kliniksavgifter på runt 400:- för att gå runt. Tro inte att de drar in några stora vinster...

Jag fick hosta upp 750 kr för att komma innanför dörrarna, konstatera att min hund hade någon form av brott på svansen och att det inte var något att göra åt. Tog typ.. 4 minuter. Ingen röntgen eller så, då hade det onekligen gått på rejält mycket mer. Hon bara kände på den och så var det inte mer med det. :crazy:

Ja priserna är skyhöga i vårt land.
När vår ena tik blev sparkad i ansiktet av vår ena häst. 3 tänder och ett stort hål i käken kostade det 14.000 kr med operation och allt. tur att man har försäkring :crazy:

Visst är det dyrt,jag vet själv med alla proven och analyser jag tagit på min hund som går på allergiutredning:crazy:

Men sen får man ju titta på varför.

vi ska betala vetrinärlön,vi ska betala material,klinikens hyra,vi har ingen sjukhusförsäkring som vi människor har via skatten vi betalar.

Ja priserna är skyhöga i vårt land.
:crazy:

Är det billigare i något annat land?

Till TS: När man vänder sig till en större klinik betalar man även för att tekniken finns. Din vanliga veterinär rekomenderade dig att söka till kliniken just för att de har maskinerna till att analysera proverna omedelbart. Maskiner kostar pengar i både inköp och underhåll, för att inte tala om de kurser man måste skicka personalen på för att kunna hantera utrustningen och tolka resultaten korrekt.

Det är inte gratis att driva en välutrustad klinik, men det är guld värt för oss djurägare när vi väl behöver hjälpen. Sedan kan man väl önska att momsen på djursjukvård togs bort så att det inte kostar mer än nödvändigt, men det är en annan historia. Moms betalas ju av både privatpraktiserande och kliniker.

Låter rimligt eller t.o.m billigt i mina öron. I början av sommaren betalade jag 600 kr jämnt för att en veterinär kliade min hund i örat och konstaterade att han inte fick klådryckreaktioner av det och därmed troligtvis inte hade rävskabb. Tack.

Ytterligare en anledning till att de større klinikerna ær dyrare ær att de har jour, vilket gør att de måste ha høgre prioser før att gå runt.

Ytterligare en anledning till att de større klinikerna ær dyrare ær att de har jour, vilket gør att de måste ha høgre prioser før att gå runt.

Och jag har all respekt för att de måste ta betalt.

Men i våras låg min hund inlagd i en månad (ni behöver ju inte ens spekulerar i vad det kostade mig), när jag såg specifikationen på fakturar ser jag tex att en dag har de gjort 3(!) ultraljud på njurarna, samma dag alltså! Ifrågasatte detta och det var tydligen för att de trodde att de skulle hitta något, men så var inte fallet. Självklart debiterade de för alla 3 ultraljud.

Har varit med om att de ska ha betalt för röntgen som inte ens har utförts osv.
Nu är detta ett specifikt djursjukhus där jag aldrig kommer sätta min fot igen, men ändå, de är ganska duktiga på att ta betalt...

Även en "vanlig veterinär" tar en avgift för "komma innanför dörren"
Är bara att det har oftast inte så stora utgifter som en klinik/djursjukhus har. För där är det oftast flera anställda och de vill ju gärna ha lön mm :)

Det är bara att jämföra med våra tandläkarkostnader, det ger väl ett hum om vad läkarvården skulle kosta utan skatten, och det är svindyrt det med. Men hund kan man iof välja bort, tillskillnad mot ens mun...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 620
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·
Ekonomi & Juridik Hej! I våras var jag på hältutredning och vid återbesök förklarade jag att veterinärens faktura inte kommit fram till mig. Visste inte...
Svar
13
· Visningar
2 935
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka