Är detta rätt?

Hoppiloppan

Trådstartare
Obs långt :crazy:

Jag har sedan ca en månad varit medryttare på en underbar ponny, som jag verkligen gillar. Jag sköter om honom 2 dagar i veckan och betalar 400 kronor för detta. Det är dottern som sköter och rider min medryttarhäst men ägaren har även en till häst. Det finns en medryttare på den andra hästen också och den medryttaren sköter om henne på en utav de dagar som även jag har.

Min dag den dagen ser ut såhär:
Ger hästarna lunch i hagen
Mockar båda boxarna
Tar in hästarna och ger båda middag
Gör i ordning kraftfoder för min polle
Sköter om medisen
Rider
Ger kraftfoder åt båda hästarna

Den andra hästens medryttare kommer efter att jag åkt hem pga att även hon ger kvällsmaten, så det hon behöver göra är att sköta om, rida, ge kvällsmat och gå ner med morgon- och lunch-kassen till hagen.

Andra dagen ser ut såhär:
Mockar hos båda hästarna
Tar in dem
Ger middag till dem
Gör i orning kraftfoder
Sköter
Rider
Ger kraftfoder

Ägaren kommer sedan ner till stallet på kvällen för att göra iordning kvällsmaten och ev. rida

Tycker ni detta är rimligt? Själv tycker jag egentligen att den andra medryttare kunde mocka och ta in sin häst, men nej, han måste in samtidigt som min medryttarhäst tycker ägaren och då måste det vara mockat innan. Jag kan i och för sig tycka att det är helt okej, eftersom den andra medryttaren gör iordning och tar ner morgon och lunchhöet till hagen, men den andra dagen borde väl ägaren kunna mocka och så eftersom hon ändå kommer ner på kvällen.
Det är bara den ena hästen jag är medryttare på, som jag rider och tar hand om, men nu tar det 40 minuter extra tid eftersom jag måste mocka och göra iordning mat för henne också.
Man vill ju liksom inte betala för att mocka någon annans häst som inte är ens medryttarshäst, eller vad tycker ni?:confused:

Förlåt för att det blev så långt, men jag var tvungen att bara skriva av mig.;)

Sv: Är detta rätt?

Nä, jag tycker inte du måste fixa med den andra hästen.
Jag hade dock gjort det.
Jösses, 40 min för att mocka en box och snabborsta/visitera - är det ett tryffelsvin?

När du gör allt detta skulle du inte behöva betala för att rida. Jag hade varit jättglad om jag hade haft en sådan som du till hjälp och jag hade verkligen inte krävt att du skulle mocka åt någon mer häst än den du skulle rida.

Jag skulle fundera kring omständigheterna kring dina sysslor. Du skriver inte vart hästen bor, om den har en skyhög stallhyra osv.

Står ponnyn i centrala delar av Sthlm, så är 400:- samt mocka två boxar en heeelt ok deal tycker jag.

Är det ute på landet skulle jag inte acceptera de villkoren, nej. Jag skulle mocka/fixa foder/rida mot att det var gratis.

Ett alternativ, som du säkert inte gillar, är att betala en högre medryttaravgift mot att du inte mockar? På så sätt får du rida den trevliga ponnyn, och du sparar in tid på att mocka i nån annans box.

Jag letar medryttare nu, och har två hästar, så jag har lagt upp det så här:

Alternativ 1.
Medryttaren rider enbart! Ingen mockning eller iordningställande av foder. För detta höjer jag avgiften lite, det funkar för mig eftersom jag ändå måste åka till stallet dagligen för häst nr 2.

Alternativ 2:
Man rider och sköter om hästen man är medryttare åt. Dvs. mockar och byter vatten i boxen. Fodret fixar jag själv. Då betalar man mest en symbolisk summa.

Alternativ 3:
Då får man mocka även åt häst nr2. Samt ställa iordning foder, man hjälper då även till med ett insläpp/nattfodring i veckan av stallets alla hästar, och tar 2 pass var 4:e helg. Då betalar man ingenting.

Hos mig har vi väldigt bra träningsmöjligheter med ridbana som så gott som alltid är fri att använda och närhet till ett antal ridhus, man får om man vill träna och tävla hästen osv.

Personligen hade jag nog glatt betalat de 400:- och hjälpt till med stalluppgifterna om jag inte hade egen häst.

Hos mig har det varit jättesvårt att hitta någon som bet 300/mån för 2dar/v, för att mocka och mata och rida honom. Så det är väldigt olika.
Beror också på ras etc. Min är varmblod, en klar nackdel, för folk förväntar sig av någon underlig anledning att det ska vara gratis att rida varmblod. Handlar det om en arab el halvblod betalar de mellan 400-800/mån för 2 dagar.
Så 400 låter inte mkt för att ta hand om hästen du rider, men att mocka en box till låter ju lite mkt. Då borde man dra av en del.

Jag tycker absolut inte att du ska betala 400 kr i månaden (för jag antar att det är per månad även om du inte skrev det) för att ta hand om TVÅ hästar när du bara är medryttare på en och dessutom gör så mycket arbete i stallet. Där tycker jag att hästägaren utnyttjar dig som arbetskraft. Det är inte så lätt att stå på sig, jag vet, men det kanske finns någon annan häst i närheten som du kan bli medryttare på, någon som har en mer vettig ägare?

MVH//Ebba

Bor du nära??? Du kan komma gratis o rida min häst för all den hjälpen.. För mindre sysslor får du det oxå!!!!!:bump::bump:

Det här med det ekonomiska är en lite het potatis- det hela beror på vart man vuxit upp och hur det fungerat då. Jag är uppvuxen på landet och jag hade aldrig ens hört talas om att betala för att hjälpa till med någons häst, förrän jag var 22 och bodde i Umeå. Då förstod jag att det var vanligt kring större städer eftersom det är dyrt att ha häst. Där jag växte upp var folk överlyckliga om de kunde få hjälp någon dag i veckan med sin häst och folk nästan slängde hästar över en...

Fair enough...

Jag känner personligen att om man hjälper någon- man ger personen en "hästfri" dag, avlastning, hjälp att hålla igång hästen när tid inte finns för ägaren- så känns det inte naturligt att man ska betala för att hjälpa till. Det är som att man skulle betala till grannen för att få klippa grannens gräsmatta...med skillnaden att ridning är kul också. Men medryttarskapet det är något ömsesidigt som båda får ut något av. Därav tycker jag egentligen att betalning är ... tja... annorlunda. I allafall om man är en ansvarsfull medryttare som är ödmjuk och anpassar sig efter ägarens vilja och mål med hästen (vilket är en självklarhet).

Men, som sagt...det är dyrt att ha häst och klarar man sig inte så finns det de som betalar för att få "rätt" att rida hästen och det hjälper såklart till.

I ditt fall tycker jag INTE det är rätt att du ska köta boxen för den hästen du inte rider. Du betalar för din häst... Ingick det här från början eller har det här kommit till under tiden? Om du fick veta det från början är det kanske inte så mycket du kan göra åt det, mer än att titta efter någon annan häst.

Hästen du rider är säkert jättegó men kom ihåg att det finns många hästar i sveriges hagar och många olika ägare. Ibland får man leta länge innan man hittar det som klaffar.

Lycka till! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Tack så jättemycket för allas svar, har tänkt ta upp detta med ägaren snarast, har dock inte gjort det än pga av att jag inte ville låta för tjatig nu i början när jag endast tagit hand om honom en månad och pga av min otroliga "ta upp saker-skräck" :o (Hehe, jag vet att det kanske låter lite löjligt, men sån är jag, hatar att ta upp såna saker, tycker det är så enooormt pinsamt :crazy:)
Kan ju ge som förslag att betala någon mer hundralapp per månad, så slipper jag i alla fall kanske mocka, men jag får se vad hon säjer...
Ja, det är ju just det att det blir ju att ta hand om två hästar, när det var en jag ville bli medryttare på.
Sedan har jag blivit väldigt sugen på att komma ut och tävla några lättare klasser i dressyr så småning om, så det är nog bäst att fråga om det också, tycker hon varken det heller blir det väl till att börja leta ny häst igen... :bump:

Men tack åter igen för alla svar :bow::D

Obs långt :crazy:

Jag har sedan ca en månad varit medryttare på en underbar ponny, som jag verkligen gillar. Jag sköter om honom 2 dagar i veckan och betalar 400 kronor för detta. Det är dottern som sköter och rider min medryttarhäst men ägaren har även en till häst. Det finns en medryttare på den andra hästen också och den medryttaren sköter om henne på en utav de dagar som även jag har.

Min dag den dagen ser ut såhär:
Ger hästarna lunch i hagen
Mockar båda boxarna
Tar in hästarna och ger båda middag
Gör i ordning kraftfoder för min polle
Sköter om medisen
Rider
Ger kraftfoder åt båda hästarna

Den andra hästens medryttare kommer efter att jag åkt hem pga att även hon ger kvällsmaten, så det hon behöver göra är att sköta om, rida, ge kvällsmat och gå ner med morgon- och lunch-kassen till hagen.

Andra dagen ser ut såhär:
Mockar hos båda hästarna
Tar in dem
Ger middag till dem
Gör i orning kraftfoder
Sköter
Rider
Ger kraftfoder

Ägaren kommer sedan ner till stallet på kvällen för att göra iordning kvällsmaten och ev. rida

Tycker ni detta är rimligt? Själv tycker jag egentligen att den andra medryttare kunde mocka och ta in sin häst, men nej, han måste in samtidigt som min medryttarhäst tycker ägaren och då måste det vara mockat innan. Jag kan i och för sig tycka att det är helt okej, eftersom den andra medryttaren gör iordning och tar ner morgon och lunchhöet till hagen, men den andra dagen borde väl ägaren kunna mocka och så eftersom hon ändå kommer ner på kvällen.
Det är bara den ena hästen jag är medryttare på, som jag rider och tar hand om, men nu tar det 40 minuter extra tid eftersom jag måste mocka och göra iordning mat för henne också.
Man vill ju liksom inte betala för att mocka någon annans häst som inte är ens medryttarshäst, eller vad tycker ni?:confused:

Förlåt för att det blev så långt, men jag var tvungen att bara skriva av mig.;)

Bra jobbat, kan inte du komma till mitt stall, ska nu åka hem o mocka, sköta, ge mat till flera hästar. Skulle var helt underbart att ha någon som hjälpte till och sen betalade också.....tänk dig för

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 033
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 291
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 802
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar