Är detta rasp?

AntiPrimax

Trådstartare
Min skimmel har fått dessa på sina bakben. De mörka områdena är som lera som lossnar när man drar lätt med nagel. Får inte bort det med mild tvål.

Stallägaren säger att det är rasp men rasp är väl sår/sårskårpor som sätter sig på benen? Har jag missuppfattar vad rasp är?

Tacksam för hjälp! Svårt att googla på vad det är 😕

Bifogade filer

• 20210817_210741.webp
    20210817_210741.webp
    201,9 KB · Visningar: 149
Min skimmel har fått dessa på sina bakben. De mörka områdena är som lera som lossnar när man drar lätt med nagel. Får inte bort det med mild tvål.

Stallägaren säger att det är rasp men rasp är väl sår/sårskårpor som sätter sig på benen? Har jag missuppfattar vad rasp är?

Tacksam för hjälp! Svårt att googla på vad det är 😕
Ja, rasp brukar vara skorpigt tycker jag.
Lossnar det päls om du pillar?
Sitter "leran" alltså fast på (bak)benen?
Är det en valack?
Om det är en valack...
Om skapet och snoppen är kletig och i behov av rengöring kan man ibland se segt klegg på bakbenen. Hur det kommer dit vet jag inte säkert 😇.
Kanske när de ligger ned?
Hur som helst brukar det lukta illa om klegget då också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5