Är detta normala beteenden?

Silkisif

Trådstartare
Jag tog hem min unghingst i söndags. Han är trevlig att hantera, och går bra ihop med valacken. Nu är det så att han dricker ungefär 40 liter under natten ( :eek: ) och basjar så fort jag släpper ut honom i hagen. Han bajsar på andra bajshögar, dvs går fram till en, luktar, bajsar på den, luktar igen. Går till nästa och samma procedur.
Han är en hemskt matglad typ, som tänker med magen :p Han kastar i sig maten.
Han får

Krafft lusern (hackad)
Krafft protein
Chevinal plus
och så står han på halm.

Är detta vanligt beteende? Han är en liten tjock islandshäst på ca 350 kg(tror jag).

Där han stod förut hade han tydligen skrikit en del på stona, och bråkat med de andra hingstarna, men här hemma är han trevlig. Klart han blåser upp sig för stona, men han är klart snällare än jag föreställt mig.
(Han gick tidigare på bete med 30 andra unghingstar)

Senast ändrad:
Sv: Är detta normala beteenden?

40 liter vatten på en natt verkar inte riktigt normalt nej, inte enligt mig iaf.
bajsandet är jättenormalt för en hingst..

Vad kan det vara? Jag ser honom inte kissa jätteofta, annars kan väl hästar få någon variant av diabetes?

Hmm, tror det ar lite for tidigt for att ge sig an ett par teorier an, du har ju bara haft honom i tva dagar.
Min hast (ponny) dricker ungefarligen det samma, kan variera ratt mycket, aven om 40l ar ratt mycket sa tror jag inte att du behover oroa dig an. Lat honom fa landa lite.

Jo, alltså, jag tänkte mest så att det inte var något farligt. Känns lite läskigt ;)

Jo det ar klart att det kanske kanns pirrigt med en ny palle ;)
Men alla hastar ar ju olika, sa det ar nog bara att vanta och se vilke "egenheter" han kommer att ha.

Stressigt miljöombyte är det oavsett hur bra han verkar trivas, att han bajsar betyder att han märker sitt nya revir, så det är inte så konstigt klart att det tar på krafterna! Sen kanske han inte just dricker allt, han kanske står på natten och leker med vattnet eller doppar grovfoder i det osv, hästar är klart mycket aktivare på natten än vad många fått för sig. Tycker inte att det är speciellt konstigt, låt honom ta sin tid. Det är jätte bra att han står på halm, då minimerar du risken för olater i alla fall iom att han kan tillfredställa sitt basbehov dvs tuggbehovet.

Ang. att han bajsar på dom andra bajshögarna.. Hästar gör tydligen så, kommer inte ihåg av vilken anledning men min valack gör likadant till och från på okända bajshögar :p

Just bajsHÖGAR är typiskt hingstar, det gör hingast längst sitt territorium för att markera för andra hingstar vem som är mannen i huset å att säga. Många valacker gör likadant. Skulle det vara en blandad flock så skulle Ledarstoet så småningom att följa detta beteende och kissa över högarna. ju fler högare desto större territorium

Jag säger så här, är det första gången hästen är installad nattetid, alltså har den gått på lösdrift tidigare? Om så är fallet, kommer din häst att lugna ner sig i drickandet om ett litet tag däremot verkar unga hingstar ha ett behov av mycket vätska.

Att han går och bajsar på andra högar är ett normalt hingstbeteende, revirmarkering kort och gott.

Stallade i min unghäst för 2 veckor sen. Har sett att hon också dricker mkt, men jag tror mest att hon är road av vattenkopp... Svårt att veta hur mkt hon dricker, men hon kan gå ifrån kraftfodret flera gånger och dricka en lång stund. Som det andra säger med bajsandet, så är det helt normalt för killar. Min valack gjorde likadant. Gick runt och nosade och pep/skrek lite och la sen sin egen hög på för att markera revir.

Ja vi har nu fått två hästar i stallet som tidigare gått i lösdrift, det mest märkbara är att de dricker mycket mer än de andra. Den ena som har ett litet försprång har nu börjat lugna ner sig i drickandet, och jag minns hur det var när jag tog hem min unghäst från lösdriften men även han lugnade sig efter en knapp månad. Jag tror att det tar en liten tid i anspråk som en acklimatisering, att ställa om från att ha bott ute till inne är ju en väldig tempskillnad.

Bajsandet är som folk redan påpekat ett revirmarkerande. Min valack gör likadant. De gånger han har gått ensam i en hage så har han lagt alla högarna på rad så det bildas en fin "vall" längs staketet på ena sidan. Väldigt lätt att mocka efter honom i alla fall. :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hjälp, jag behöver lite input från er trevliga bukare som är hästkunniga här. Sätt er in i scenariot och besvara frågan. Tack så mycket...
Svar
14
· Visningar
2 742
Senast: mackan
·
Foder & Strö Häst 1: 3,5 årig islandshäst lättfödd, väger ca 40 kg för mycket. Strosar mest i hagen. 5 kg hö 0,3 kg lusern hackad strå 0,3 kg...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Woossan
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 110
Senast: linnea 82
·
L
Träning fysiskt.. vet inte om tråden hamnar rätt nu men känner att jag bara behöver skriva av mig lite och kanske få några råd av kloka...
Svar
16
· Visningar
1 719
Senast: Kika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III