Är detta hopp flackt?

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan, jag lade ut en bild på min blogg tagen ur en film då jag hoppade lite, någon som tycker sig kunna mycket om hästar sa att min häst hoppar flackt, men jag tycker själv inte språnget ser flackt ut ... Kolla på bilden, och sedan på filmen, skulle vara kul att höra er åsikt!

1415w9i.png

http://www.youtube.com/watch?v=V3oV1fCtKx0&feature=player_profilepage

denna bild la jag aldrig upp, men kanske hjälper er att se...
vin0k3.png

Sv: Är detta hopp flackt?

Delvis knapp

Snacka om stel som en pinne..:grin:

TS Jag tycker inte din häst hoppar typiskt "flackt" men med det sagt kanske inte jätte "kurvigt" heller (hittar på ord här :p) Dock svårt att bedöma på ett enda hopp på ett hinder av lite höjd.

Tycker det ser ut som det finns ett hinder precis innan? Inte mycket att välja på då för hästen.

Jag hade nog inte haft flera studs innan det där hindet. Isåfall hade jag haft ett galoppsprång till det höga hindret.

ja alltså klaga inte på hur hindret är uppbyggt och kombinationen, vet att den inte precis ultimat. Sen är det nog svårt att se om hon är flack, såg på filmen som Remix länkade, hon hoppar ju helt normalt enligt mig, och min tränare har aldrig anmärkt något. Men tar gärna åt mig mer kritik :)

Är det där flacka hopp? Verkligen?

Jag har alltid förknippat ett flackt hopp med ett språng som blir för långt och för lågt s a s. Händer framförallt när hästen är för lång och oengegerad bak innan hindret. Denna hästen studsar ju mer över alla hinder, nästan tvärtemot vad jag ser som flackt.

Nu blev jag mycket förvirrad...

TS. Jag tycker att din häst hoppar fint på serien. I mina ögon hade han rivit sista hindret om han fått ett flackt hopp där, men jag vet inte längre vad som är in och ut! ;)

Hindret kan ju vara högt och ändå bli ett flackt språng, det jag skulle vilja ha in som ännu en nyckel i flacka språng är 'utan rygg', vilket jag tycker att denna har lite av, men skulle nog skriva som n33Lu, ganska precist.

Jag kollar lite krasst på förhållandet nacke - manke, är nacken hela vägen den högsta punkten så är det inte så mycket rygg.. (är ytterst okunnig inom hoppning egentligen, men vill lära mig : P)

HÄR är en häst som inte hoppar flackt! Visad bra många gånger, men den är lika häftig varje gång tycker jag! redan på hjälphindret åker ryggen upp i taket : P (det här är ett längre klipp än det jag ville visa, men första hästen är jag ute efter iaf).

Jag håller med Cillie ett flackt språng är när hästen blir lång och låg över hindret, språngkurvan blir inte så rund som man vill ha den. Kanske att just språnget över det sista lite högre hindret i serien är lite flackt, hästen kommer lite långt ifrån hindret, men absolut inget allvarligt. Jag skulle tro att det beror på att ni kommer in lite knasigt på första hindret i serien. Detta är så jag ser på saken, ingen absolut sanning. Lycka till med hoppningen!

Kan börja med att säga att jag inte tycker att språnget är särskilt flackt. Hon hoppar väl som hästar gör mest? Däremot går hon av lite långt vilket snarare beror på avståndet än på hästen. Kanske hade varit lättare att bedöma hästen om serien hade varit lite bättre planerad. (Inte kritik så utan bara en tanke.)

Ska man analysera språnget vidare så tycker JAG att din häst har en bra frambensteknik, ser ut att ha en bra inställning samt bra ridbarhet mot hindret (= inte för het, inte för slö, fokuserad samt lyssnar på ryttaren) men även det kan vara svårt att avgöra med enbart en kort sekvens som dessutom är tagen från en serie som inte lämnar så mkt åt varken ryttaren eller hästen att påverka.

Bakbenstekniken är lite slapp, hästen hade kunnat vara mer elastisk bak samt kvickare. Jag menar inte att hon ska rycka åt sig bakbenen men tänk en häst i samling; man vill ha kvickhet men inte symaskin :D

Språngkurvan borde bli rundare om hästen lär sig att gå närmre hindret d.v.s. hitta en bättre avsprångspunkt. Vissa hästar går gärna av långt och det kan krävas mkt träning för att ändra på det på samma sätt som många gärna går i botten på hindren. Nu är det möjligt att hästen går närmre om den får chansen, vilket den inte får i den distans som råder i filmen.

Vidare kan nämnas att många hästar får en bättre språngkurva när det blir lite högre eftersom de då anstränger sig mer. Det kan dessutom vara så att bakbenstekniken också blir bättre när hästen s.a.s. behöver lyfta bakbenen för att komma över. Det här hindret klarar ju hästen s.a.s. utan att lyfta mer och då kan de bli lite bekväma ;)

Nu är jag absolut inget proffs utan detta är min högst subjektiva amatörbedömning. Summa summarum tycker jag att hästen ser trevlig ut och använder sin kropp på ett bra sätt även om hopptekniken inte är FANTASTISK (men väl bra) och hästen "sparar sig" lite grann vilket iofs inte behöver vara en nackdel. I en tidshoppning kan du ha nytta av att hästen inte hoppar upp sig mer en nödvändigt. Språngmässigt perfekta språng är långsamma och tar tid. Din häst hoppar väl men är inte extremt noggrann. Kan säkert utvecklas!

Mvh JV

tack för alla svaren :D Kan ju bara säga att hon är väldigt "otränad", köpte henne för 1½ månad sedan! Man ser ju det på halsen främst... Hon har inte heller blivit hoppad så mycket, men kul att höra att hon har bra teknik iaf :)

hej! med tanke på studsen innan tycker jag det var ett relativt bra hopp :)
sen kan man ju skylla hur mkt man vill på hur det var upbyggt ;) dock såg det ut som han/hon har en bra frambens teknik :) hoppar dock med lite sämre "rygg" som ovanstående också påpekar ;)

annars ser det ut som en trevlig häst!:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 165
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar