Sv: Är detta hopp flackt?
Kan börja med att säga att jag inte tycker att språnget är särskilt flackt. Hon hoppar väl som hästar gör mest? Däremot går hon av lite långt vilket snarare beror på avståndet än på hästen. Kanske hade varit lättare att bedöma hästen om serien hade varit lite bättre planerad. (Inte kritik så utan bara en tanke.)
Ska man analysera språnget vidare så tycker JAG att din häst har en bra frambensteknik, ser ut att ha en bra inställning samt bra ridbarhet mot hindret (= inte för het, inte för slö, fokuserad samt lyssnar på ryttaren) men även det kan vara svårt att avgöra med enbart en kort sekvens som dessutom är tagen från en serie som inte lämnar så mkt åt varken ryttaren eller hästen att påverka.
Bakbenstekniken är lite slapp, hästen hade kunnat vara mer elastisk bak samt kvickare. Jag menar inte att hon ska rycka åt sig bakbenen men tänk en häst i samling; man vill ha kvickhet men inte symaskin
Språngkurvan borde bli rundare om hästen lär sig att gå närmre hindret d.v.s. hitta en bättre avsprångspunkt. Vissa hästar går gärna av långt och det kan krävas mkt träning för att ändra på det på samma sätt som många gärna går i botten på hindren. Nu är det möjligt att hästen går närmre om den får chansen, vilket den inte får i den distans som råder i filmen.
Vidare kan nämnas att många hästar får en bättre språngkurva när det blir lite högre eftersom de då anstränger sig mer. Det kan dessutom vara så att bakbenstekniken också blir bättre när hästen s.a.s. behöver lyfta bakbenen för att komma över. Det här hindret klarar ju hästen s.a.s. utan att lyfta mer och då kan de bli lite bekväma
Nu är jag absolut inget proffs utan detta är min högst subjektiva amatörbedömning. Summa summarum tycker jag att hästen ser trevlig ut och använder sin kropp på ett bra sätt även om hopptekniken inte är FANTASTISK (men väl bra) och hästen "sparar sig" lite grann vilket iofs inte behöver vara en nackdel. I en tidshoppning kan du ha nytta av att hästen inte hoppar upp sig mer en nödvändigt. Språngmässigt perfekta språng är långsamma och tar tid. Din häst hoppar väl men är inte extremt noggrann. Kan säkert utvecklas!
Mvh JV