Är detta för mycket för en unghäst?

jklirla

Trådstartare
Tillbaka med mina dumma frågor;)
I mars ska jag vara med på en clinic med min unghäst född -09, clinicen är ca 1.2 mil ifrån där jag bor på en vardag, vilket gör att ingen kan köra mig dit, har inget körkort själv. Är det för mycket begärt av honom att promenera med mig dit och sen vara med på clinicen som varar en dag. Pappa kan hämta mig på kvällen sen så han behöver inte gå hem. Clinicen är arbete på marken. Själva promenaden är inget problem för honom, vi går flera gånger i veckan ute i skogen, han är cool och väldigt snäll så mentalt tror jag inte heller att det är för jobbigt utan mer fysiskt...ja hoppas någon förstår och kan ge mig lite vägledning.
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Jag tycker inte det är för mycket under förutsättning att hästen är van att gå promenader av den typen, och så låter det ju på ditt inlägg.:)

Vad roligt med clinic! Vilken typ och för vem?
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Hur långt är hästen van att gå och hur ofta?

Min häst var inte uppe i de sträckorna vid den åldern iaf och jag ägnade mig ändå väldigt mycket år avsutten skrittmotion i flera år när han var unghäst.
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Jag har gått promenader med honom ca tre -fyra gånger i veckan sen mitten av december, innan det hade vi ett avbrott när marken frös och han blev väldigt öm i fötterna, (han fick skor fram första gången i mitten av december och tofflor bak), vi går ca en timme, ibland kortare, ibland lite längre. Men aldrig mer än två -tre timmar, vilket jag tror att denna promenad kommer att ta...

Innan han blev öm i fötterna gick vi ungefär tre gånger i veckan allt från en halvtimme till en timme.
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

1,5 mil är låååångt

Jag hade inte gjort det. Tar rätt lång tid att gå den sträckan, mer än en timme
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Känns lite mkt kanske att först gå och sedan deltaga på clinicen. Det blir ju en del mentalt där, kanske blir lite mkt på en gång? Min 3 åring tänker så det knakar i markarbete och blir mentalt trött fort, så han skulle nog inte orkat med en sådan promenad och sedan en clinic. Han är oxå van att komma ut på långpromenader, men det jag tänkte mest på det mentala nu med bägge delarna.
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Jag tror inte det är någon fara, om du orkar gå sträckan och sen vara med på clinic hela dagen så orkar din häst med. Hästar har mycket bättre grundkondition än människor, även en tvååring. Betänk hur det är för hästar som lever i vilt tillstånd, dom rör sig nog dom sträckorna var och varannan dag. Då är det bara för unghästar att hänga med. Du har ju dessutom gått en hel del med honom innan, så promenera dit du....tufft av dig tycker jag.:)
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Rent fysiskt är det nog ingen fara, men jag tror att det kan bli lite mycket med promenaden, nytt ställe och dessutom clinic med andra hästar, nya lärdomar. Risken finns att det blir härdsmälta. De är inte så mogna, de unga.

Kan du inte ta ett genrep, d v s gå till det aktuella stället med hästen och se hur han tar det när han väl kommer fram? Är han helt slut i hjärnan när ni kommer fram och han fått kolla in nya stället kanske det är bra med en reservplan.
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Svar till alla, det är 12 kilometer inte 15 vi ska gå, kanske inte så stor skillnad men ändå :)
Det är inget nytt ställe vi ska till, han har varit i ridhuset flera gånger men då har vi åkt släp. och så blir han tre, inte två år, ;)

Jag tänker också på vilda hästar som strövar långa sträckor, som Fiador skriver...

Ett genrep är bra ide!!!
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Vi gick med en tvååring 2,5 mil eftersom det blev problem med transporten när den skulle hem från betet.
Vi började 6 på morgonen och var framme vid 13, men då hade vi haft ett antal fika/betespauser samt stått och tramsat vid ett par kohagar (bara att ta sig förbi de två kohagarna tog två timmar:angel:) Det var ju visserligen en yngre häst och en längre sträcka, men den verkade ta det fint:) Jag och hästens matte var nog mer trötta än hästen, som glatt hoppade ut i hagen och lekte med sina kompisar.

Det beror väl kanske på hur upplägget på clinicen ser ut sedan, om det är mycket nytt och ansträngade aktiviteter för den. Men ett genrep lät ju som en bra idé:laugh:
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Jag och min mamma ska ta genrepet i helgen och hästen då såklart och ta med fika ;), verkar han för tagen av promenaden så kommer vi när det är dags för clinicen att åka ner med honom kvällen innan så får han stå i en box där över natten. Så det ska väl lösa sig på endera sätt, men det är ju faktiskt väldigt mysigt att vara ute i skogen med sin häst och luffsa, han mår mycket bättre i sitt huvud när han får röra sig mycket, blir lugnare och mer tillfreds med tillvaron. När han hade uppehåll på grund av ömmande fötter blev han skitdryg, naffsig och bufflig och gnäggig osv. Så fort vi kom igång med prommenaderna igen blev han sitt vanliga coola, mysiga jag. Tack för era tips och råd och berättelser. Jag ska berätta efter helgen hur genrepet avlöpte. :laugh:
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Jag tycker du är jätteduktig, du har en sund inställning och ser möjligheter där andra ser hinder, fortsätt så och du (ni) kommer att gå långt. En promenad som denna för en normal och sund häst, om än unghäst, är ingenting. Orkar du så orkar han. Lycka till i helgen:)
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Clinic en hel dag. bara det är för mkt.
Hur har du tänkt dig med foder o vila?

att bara gå dit är en sak.

Be pappa köra dit den kvällen innan o du har med dig mat o hästen har lättare att ta in saker. Även du kommer nog att vara dåligt fokuserad.
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Om du får stalla upp hästen över natten är väl ändå det optimala att promenera dit med den dagen innan, var med på clinic dagen efter och kör hem sen. Då tror jag ni båda får mest ut utav clinicen. Även om hästen är van att gå sträckan, så är det ju "dubbel träning" att både gå och sen ha clinic direkt. Går du dan innan så vet du att hästen rört igenom kroppen dagen innan, och antagligen är ren i skallen, samt vaken och pigg för att ta in allt nytt dagen efter. Lycka till.
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Det är min tanke också. Promenaden rent fysiskt lär vara en baggis, men promenad och sedan clinic - overload i hjärnan.
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Det finns sk. hästtaxi på vissa ställen i landet, det brukar jag använda mig av.

Min 09a hade aldrig orkat det mentalt och då är hon väldigt världsvan.
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Har du möjlighet att ställa upp hästen där över natten så känns ju det som det allra bästa att köra dit honom på kvällen innan :)
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Jag personligen hade inte gjort det, även om han är van att gå mycket som går man aldrig så långt som man trodde ;)
Det är synd om han är helt less och trött på allt just när clinicen skall börja! Kanske du kan låna en box och stalla honom där kvällen innan?
 
Sv: Är detta för mycket för en unghäst?

Jag hade absolut inte gjort det. När min va i den åldern så va vi iväg på miljöträning med honom. Han klarade max 45 minuter när vi va där. Efter det va han helt slut. Och då åkte vi dit en dag i veckan i två månader. Så han va van vid att åka dit. Såna saker som verkar lätta för oss kan vara ur jobbiga för en ungis. Risken är ju att dagen kommer vara bortkastad tid och pengar. Att ni går dit och sen kan han ändå inte ta in det han ska förväntas lära sig.
Jag tycker bara att det låter mkt med en så lång klinik. Som sagt så klarade min max 45 min. Sen stod han bara och hängde och klarade inte av något alls. Sånt han klarat när träningen började klarade han inte längre. Så då bestämde vi oss för att ALLTID sluta i tid och när han va på topp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 281
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 963
Senast: Sel
·
Samhälle Har funderat på en sak en längre tid nu, och nu kan jag inte hålla det inom mig längre. Jag bor mitt ute i skogen.. I dessa Covid19...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
11 510
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp