Är detta ett tandproblem eller bett?

Sv: Är detta ett tandproblem eller bett?

Men varför då inte fler knölar utan bara 1 ? Kan du inte mejla bilden Till Torbjörn L i Söderköping ? Just för att få höra vad han säger ? Min vette menade på att detta hade med tänderna att göra och eftersom dessa bryter sig framåt periodvis så kom bulan och gick ? Jag har dock tyckt att det är en naturlig förklaring i alla år på just unghästarna som fått det ;)

För övrigt om pålle får feber kan ju även detta ha med tänderna att göra , unghästarna är ju som barn och kan äta sämre när tänderna bryter ut ,bli lite lösare i magen och få lite feber osv . Precis som små barnen .

Jag hade en gång en fölunge som var döende 1-2 dagar just när tänderna höll på att bryta ut ,ringde till vetten och skrek han han måste fått en hjärnblödning eller något :o:o:o Han kunde inte kordinera huvudet eller äta eller tugga han var lam, vinglade omkring i boxen . Och detta var inte likt mig ,men han såg så dan ut så jag trodde faktiskt han fått en blödning /smäll i skallen .....

Ringde sen till Torbjörn som gav mig förklaringen och det här händer, men inte speciellt ofta att de reagerar så dant som denna kille gjorde ;) Men livrädd gjorde han mig med sitt betende .... Bara lite extra kuriosa som inte har med tråden att göra och nu kan man le åt situationen men det gjorde jag inte då:D

Mia

Inte vet jag :D Kan man maila bilder till Torbjörn? Måste kolla det.

Jag har flera vänner vars hästar också ser ut så under ganaschen då och då, vuxna hästar.

Gud vad läskigt! Vem hade trott att det var tänder som kunde göra fölungen så dålig :eek: Stackars den och stackars dig! Lugn i det läget är det sista man hade varit tror jag. Fast jag brukar vara väldigt "kall" i situationer.

Petter trodde inte på tänder då det inte händer så mycket med tänderna nu. Jag ska åka idag och kolla henne (är där varannan dag), tempade henne i helgen för första gången i hennes liv, hon började fisa massa och lyfte svansen så fint :D

Jag är iof inte veterinär, men enda gången jag varit med om att lymfan svullnar (då mellan ganacherna) har det varit kvarka.
Och då har jag ändå sett väldans massa unghästar i mina dar. Ingen har haft sådana knölar av jord eller sand?

jag har flera vänner som har hästar med knölar under ganaschen som är ofarliga och enligt vet är det då pga de tuggar i sig massa "skit".

Visst kom kvarka upp i mitt huvud men då måste väl hästen möta andra hästar som har smittan i stallet?

Kvarka har inte din häst. Skrev bara att det var en orsak till svullen lymfa:D

Fått svar från Torbjörn, det är osannolikt att det är ett tandproblem men jag ska tempa o kolla henne..man vet ju aldrig.
Igår hade hon heller ingen feber :D

Och historien fortsätter....

Bulan ökade i omfång, ganska stor, men fortfarande inte påverkan på hästen.

Idag när jag kom ut hade den minskat men då också tillkommit ett sår :eek: Först trodde jag att det var en stor varklump som satt och jag skulle tvätta såret. Då märkte jag att det inte alls var var utan hud! Det sticker liksom ut, som en vårta...Trycker jag där och lite på bulan (som är mindre men finns kvar) kommer det lite blod, ungefär som våra skrapsår.

Veterinären visste inte vad det kunde vara (telefonkonsultering) och hon sa att eftersom hästen är inte är allmänpåverkad är det ingen idé att ge antibiotika och att det inte bör vara kvarka men vi ska höras nästa vecka och är det inte bättre ska de ta ett prov.

Idéer?

32727510.jpg

Smart! Inte ens tänkt på det! Ska se om hästen gillar idén :D Jag har funderat på om det är något stick men varför kommer det nu? Det känns som det har kommit inifrån?

O historien fortsätter :cool: Veterinären var ute för att utesluta kvarka då "bölden sprack och det sitter under ganaschen". Labbresultatet kom och kvarka kunde uteslutas men de kunde inte ge någon diagnos. Det fanns bakterier såklart i gegget men jag fick de inte namngivna.

Cancer trodde inte veterinären på men vad vet man. veterinären ringde mig häromveckan och vi ska åka in och ultraljuda och/eller röntga och sedan, beroende på vad det visar, öppna och skära bort det.

Hästen är inte påverkad, äter och lever normalt. När jag trycker på det reagerar hon inte.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har förmodligen fått ett ormbett. Bettet sitter vid armbågen, och man ser relativt tydligt de 2 tänderna. Det är rejält...
Svar
4
· Visningar
3 055
Senast: Kellie
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 313
Senast: Iso
·
L
Hästvård Min häst har har fått två knölar på insidan av sitt vänstra framben. De sitter ungefär på mitten av skenan på insidan av benet. Det är...
Svar
8
· Visningar
5 173
Senast: Lord Owen
·
S
Hästvård min ena häst tror jag har fått ett getingstick. det sitter på ganaschen. stor rund bula som en "normal" hand storlek (svullnad) känns...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka