Är detta ett tandproblem eller bett?

Hippocampus

Trådstartare
Frågan är vad detta är? Jag har konsulterat några som säger att det är ett bett. "Bulan" sitter strax bredvid benet vid ganaschen, den har blivit hårdare och hästen ömmar nu när man trycker. Den är som en pingisboll.

Hästen har haft det nu i 3-4 dagar och den har blivit hårdare.

Frågan är om det är ett tandproblem? Sitter/fäster tänder så långt bak? Eller är det ett bett?

Bular är den som sitter närmast bild. Den lilla är förstorad körtel som är kollad sen länge tillbaka.

Hästen har normal temp, äter normalt och är normal. Inget nosflöde.

Ska ringa veterinär på måndag som är spec på tänder tänkte jag.

32706287.jpg

Sv: Är detta ett tandproblem eller bett?

Är det en yngre häst?
Ser så ut av färgen att dömma....
Skulle mycket väl kunna vara en spökande tand och är det en yngre individ så är det dessto troligare iom tandfällning osv

Om jag inte fullständigt missminner mig är det väl i ca den ålderna molarena kommer.
Något tandanlag kan ha blivit fel, eller för trångt mellan tänderna.

better save than sorry. Kolla du med en veterinär.

Håller tummarna att det blir bra snart.

Jag tror de brukar komma tidigare men jag vet inte riktigt. Detta har uppkommit plötsligt.
Som du säger, better safe than sorry. Det är väl dags iallafall att kolla tänderna.

Har en shettis hemma, som har likadant. Haft sen hon var i samma ålder är 6 år.
Hon har inge ont av den, men den hålls under uppsikt. Verkar inte berörd om man klämmer/känner.

Min brydde sig heller inte i början men nu tycker hon det är obehagligt om man trycket. Att stryka över området gör inget, men hon slår lite med huvudet om jag "tar i".

Tror nog det är tänderna ,vilket brukar visa sig med svullnad imellan ganacherna och svullnaden kan gå framåt tillbaka i perioder varefter tanden ska bryta ut .

Håll inte på och kläm hårt ,det orsakar ju obehag och det finns ju ingen anledning att ge pållen ?

Luktar han inte illa eller att det kommer något ur näsan skulle jag låta det vara ,men ett samtal till vet kan ju vara bra om du känner dig osäker så man inte säger något tokigt .

Molarerna ska komma direkt som permanenta tänder, M1 vid ca 1års ålder, M2 vidca 2år och M3 vid ca 3,5 års ålder

Mia

Senast ändrad:

det håller jag med om, jag ville bara se om den hade ändrat "konsistens".

Nej, hon luktar inte illa ur munnen, hon äter osv.

Är det slöseri att ringa distriktan? Ska man satsa på vet med tandspecialitet direkt? (det senare gör att jag antagligen måste åka in med hästen t klinik isf).

Min ettåring har också en bula nu mellan gancherna och jag tycker att flera av unghästarna får det och oroar mig inte :)

Men jag vill ju inte råda över din häst men jag tror att ringer du en riktig tandis så får du ett lungande svar .

För min del går jag efter att de inte luktar illa ,inte rinner ur näsan och verkar infekterade och äter som de ska och är glada ;)

Då får dom ha en knöl där emmellanåt .
Men det är mina beslut du får ta dina egna känns alltid tråkigt att råda på ett forum om det skulle vara något knas ,frågan är om den skulle växa snett om man gör något ? Tror faktiskt inte det utan man får hålla koll på hur hästen mår .

Nej distriktarna skulle jag inte ta ut ,jag skulle gå på tandläkaren direkt ,för att få rätt svar .

Mia

Även bara på ena sidan? Detta är ju min första unghäst. Den knöl hon har under ganaschen är ju lugn, den lilla, men den där större på höger sida oroar mig lite.
Men nu är ju helg så jag ringer inte....

Hur lång tid kan man tro det tar innan det försvinner om det är normalt så att säga?

Speciellt på en häst som jag tänker på gick det i flera månader fram och tillbaka.

Ja oftast blir de ju svullna på ena sidan ,för det är ju inte alltid de reagerar och tänderna pluppar upp samtidigt på varje sida .

Nu ser ju svullnaden stor ut på bilden strörre en en pingisboll som du sagt , min hade som en pingisboll då det var som värst och den gick framåt tillbaka .

Hästarna är som små barn det är ju väldigt olika på hur de reagerar vid tand utbrytningen och den sker ju inte över en dag .

Men som sagt ta kontakt med en tandis ,för det finns inget som tyder på en skada eller nåt ?

Mia

Ja det ser större ut men när man rör den så är det som en pingisboll.

Nej inget yttre trauma, det finns inga hål eller ingångar eller något.

Tack för hjälpen!

Pratat med tandvet nu, enligt honom är det lymfvätska. Det kan bli väldigt väldigt hårt och sitta i flera månader. Det har inget med tänder att göra, de kommer inte förrän om ca 1 år.

Så så länge hästen äter och inte har feber så är det ingen fara :D

Och varför får han en lymfknuta ? Eller lymfvätska ? Vad finns det för orsak till detta ?

Mia

KL

Vet inte om hade velat ha det som lugnand esvar. Helrle då tandtillväxt....
Säger som föregående talare. Varför har hästen fått det då?

Det är vanligt när gräset börjar bli kortare och de får ner rötter, jord osv. Då reagerar lymfan enligt veterinären. Tydligen väldigt vanligt

Men jag ska hålla koll på att hon äter och tempa henne.

Men varför då inte fler knölar utan bara 1 ? Kan du inte mejla bilden Till Torbjörn L i Söderköping ? Just för att få höra vad han säger ? Min vette menade på att detta hade med tänderna att göra och eftersom dessa bryter sig framåt periodvis så kom bulan och gick ? Jag har dock tyckt att det är en naturlig förklaring i alla år på just unghästarna som fått det ;)

För övrigt om pålle får feber kan ju även detta ha med tänderna att göra , unghästarna är ju som barn och kan äta sämre när tänderna bryter ut ,bli lite lösare i magen och få lite feber osv . Precis som små barnen .

Jag hade en gång en fölunge som var döende 1-2 dagar just när tänderna höll på att bryta ut ,ringde till vetten och skrek han han måste fått en hjärnblödning eller något :o:o:o Han kunde inte kordinera huvudet eller äta eller tugga han var lam, vinglade omkring i boxen . Och detta var inte likt mig ,men han såg så dan ut så jag trodde faktiskt han fått en blödning /smäll i skallen .....

Ringde sen till Torbjörn som gav mig förklaringen och det här händer, men inte speciellt ofta att de reagerar så dant som denna kille gjorde ;) Men livrädd gjorde han mig med sitt betende .... Bara lite extra kuriosa som inte har med tråden att göra och nu kan man le åt situationen men det gjorde jag inte då:D

Mia

Jag är iof inte veterinär, men enda gången jag varit med om att lymfan svullnar (då mellan ganacherna) har det varit kvarka.
Och då har jag ändå sett väldans massa unghästar i mina dar. Ingen har haft sådana knölar av jord eller sand?

Liknande trådar

Hästvård Min häst har förmodligen fått ett ormbett. Bettet sitter vid armbågen, och man ser relativt tydligt de 2 tänderna. Det är rejält...
Svar
4
· Visningar
3 055
Senast: Kellie
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 313
Senast: Iso
·
L
Hästvård Min häst har har fått två knölar på insidan av sitt vänstra framben. De sitter ungefär på mitten av skenan på insidan av benet. Det är...
Svar
8
· Visningar
5 173
Senast: Lord Owen
·
S
Hästvård min ena häst tror jag har fått ett getingstick. det sitter på ganaschen. stor rund bula som en "normal" hand storlek (svullnad) känns...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka