Är detta ett bra hösilage till lättfödda ponnyer?

Sv: Är detta ett bra hösilage till lättfödda ponnyer?

Det är jag som skrivit rysk roulette. Dock inte i meningen att eigollet spelar rysk roulette med hästarnas liv.

Men att det är rysk roulette att chansa utan analys, eller att kallt räkna med att hästen nog klarar en viss proteinbrist på papper för det är ändå en mätosäkerhet i analyserna etc.

Det jag skrev ordagrant:

Notera även det fetstilade.

Det var inget raljerande. Jag förstår inte hur man på något vis kan REKOMMENDERA att lägga sig under underhållsbehov av protein (50 - 55 gram/100 kg häst), och hoppas det ska gå bra. Eller hoppas att analysvärdena slagit fel neråt.Qoute]

Aldrig påstått att man ska räkna kallt med någonting eller lägga sig under underhållsnivå, "i underkant " betyder i min värld inte under underhållsnivå, det är du som missförstår hela tiden.

men vill man inte förstå så förstår man inte... egentiligen har vi nog samma intentioner bara det att vi omsätter den på olika sätt, kanske pga olika erfarenheter, vad vet jag. Jag har lärt mig att tänka kritiskt och att ta med en helhetsbild baserad på det jag lärt mig teoretiskt och det jag lärt mig genom erfarenheter då jag satt teorin i praktik. Att belysa problem och andra infallsvinklar är inte samma sak som att kritisera.
Men retoriken får ni reda ut själva, nu har jag verkligen sagt mitt och kommer undvika forum i fortsättningen.

Senast ändrad:

Mina foderkunskaper kommer också från SLU många direkt från Christina Plancks mun och hon har aldrig sagt att det är fel att ge soja som proteinkoncenrat.
Det hon pratar sig varm för är mycket grovfoder.
Jag kan fortfarande höra hennes ord klinga i huvudet när folk envisas med att ge en massa kraftfoder i onödan, "hästar är gräsätare".

Det är inga problem alls att ge enbart soja som kraftfoder till en häst som får ett grovfoder med lågt protein innehåll, att man inte ger mer än hästen kan smälta är helt självklart.

Jag ger mycket hellre 15 kg hö och några dl soja än att krångla till det med 5 kg hö, 5 kg lucern och 3 kg havre! Enligt mej är den foderstaten helt vansinnig när det är så enkelt att bara ge soja och hö istället. Dessutom tackar plånboken.

När vi hade som uppgift att räkna ut en foderstat på påhittade hästar så fick de som hade blandat in spannmål i varenda foderstat bakläxa.
Hon anser att det är betydligt mycket bättre att ge koncentrat och jag litar på henne.

Mina övriga kunskaper kommer även de ifrån SLU fast inte från kurser utan sådant jag har läst själv.

En lättfödd häst blir fet av för många MJ, inte av att proteinbehovet uppfylls.

OK jag är med :)
Jag måste erkänna att jag har haft för mkt att göra denna veckan så jag blandar säkert ihop alla trådar jag har svarat i.

Men jag får ändå inte ihop det med e. svar till mig men det förklarar du ju.
¨knapplån
För mig är det jätteviktigt att se till att hästen får sitt proteinbehov tillgodosett. Alla som bantar sina hästar resonerar inte på samma sätt därav mina svar här. Ibland kan det vara svårt att få ihop en bra foderstat och då är soja ett bra alternativ. när jag räknade till min ponny så räknade jag protein och ts. Energin fick bli vad den blev på minsta möjliga ts. Men nu handlar det nog inte om bantning i och för sig. :confused:

Men det är svårt med lättfödda ponnyer. Jag har ett fullblod som nog är normalfödd och ett varmblod som är svårfödd och så då två luftlevande ponnyer. De två stora är mkt enklare än småttingarna.

men vill man inte förstå så förstår man inte... egentiligen har vi nog samma intentioner bara det att vi omsätter den på olika sätt, kanske pga olika erfarenheter, vad vet jag. Jag har lärt mig att tänka kritiskt och att ta med en helhetsbild baserad på det jag lärt mig teoretiskt och det jag lärt mig genom erfarenheter då jag satt teorin i praktik. Att belysa problem och andra infallsvinklar är inte samma sak som att kritisera.
Men retoriken får ni reda ut själva, nu har jag verkligen sagt mitt och kommer undvika forum i fortsättningen.

Du gör naturligtvis som du vill.
Men ett litet tips till en annan gång kan kanske vara att läsa en del inlägg innan du ger dig in i diskussionerna så du har en aning om vad det handlar om

du får ta detta som du vill och det gör du säkert också :crazy:

Men bara för att man själv har en utbildning inom ett område så behöver man inte genast utgå från att alla andra är betydligt mindre vetande.

Jag har ingen SLU utbildning men har läst en hel del om utfodring av hästar på egen hand. Innan dess har jag en naturvetenskaplig universitetsutbildning i närliggande ämnen. Det är många här på detta forum som kan en hel del om utfodring av hästar. De som svarat i denna tråd är några exempel på hästägare som definitivt kan mer än många av landets hästägare.

Jag förstår fortfarande inte vad det är vi inte fattar. Men det gör inget.

Senast ändrad:

Du gör naturligtvis som du vill.
Men ett litet tips till en annan gång kan kanske vara att läsa en del inlägg innan du ger dig in i diskussionerna så du har en aning om vad det handlar om

du får ta detta som du vill och det gör du säkert också :crazy:

Men bara för att man själv har en utbildning inom ett område så behöver man inte genast utgå från att alla andra är betydligt mindre vetande.

Jag har ingen SLU utbildning men har läst en hel del om utfodring av hästar på egen hand. Innan dess har jag en naturvetenskaplig universitetsutbildning i närliggande ämnen. Det är många här på detta forum som kan en hel del om utfodring av hästar. De som svarat i denna tråd är några exempel på hästägare som definitivt kan mer än många av landets hästägare.

Jag förstår fortfarande inte vad det är vi inte fattar. Men det gör inget.

Jag läste och trodde jag hade min fulla rätt att skriva min synvinkel i ett ämne jag vet att jag har stora kunskaper i, eller ska man gå kurs för att slippa bli påhoppad här på Bukefalos forum?
Jag har verkligen inte utgått från att någon annan vet mindre än jag, jag har försökt belysa en fråga på ett sätt som nu tas som kritik och allt möjligt konstigt.
Det är ju helt otroligt att man ska behöva försvara sig på det här viset...

Min erfarenhet är att lättfödda hästar behöver en högre proteinkvot än svårfödda.
De blir lätt feta men behöver protein till musklerna.
Med ett proteinrikt grovfoder så kan jag lättare hålla nere energimängden och ändå ge hästarna vad de behöver.
Bukfyllan löser jag med halm.
Mitt silage har en kvot på 10.
Av det så ger jag så mycket som behövs för att fylla proteinbehovet och sedan fyller jag upp med halm för energibehovet.
Då så blir det mycket strå att tugga på.

Du överdriver allt en hel del.
Soja är inte farligt.
Men kanske inte så miljövänligt.

Fast varför känner du dig påhoppad? Ärligt menat alltså. Jag kan inte se jag någonstans hoppat på dig, och beklagar om du känner så. Det jag gjort, som jag ser det alltså, är att argumenterat emot dig och diskuterat med dig, samt att jag i viss mån ifrågasatt hur du kan säga/tycka/skriva vissa saker.

Dvs precis som det är i alla diskussioner när man inte har helt samma syn.

Påhopp ska man inte behöva, hon hade jag skrivit 'stackars dina hästar' t ex - så hade det varit ett klockrent påhopp, eller om jag påstått att du på grund av dina åsikter underutfodrade dina hästar etc, också ett påhopp.

Men jag har inte gjort något sånt, utan jag har argumenterat med dig, ifrågasatt hur du resonerar när du skriver/påstår vissa saker (t ex att det är vansinne att lägga på proteintillskott på det där silaget), och så har jag rent allmänt diskuterat och skrivit att det för mig är obegripligt att folk i allmänhet har så nära till att chansa på proteinet, men inte på annat. Och att det enligt min åsikt är att spela rysk roulette med välmåendet.

Det känns som du är upprörd för att jag inte håller med dig, för att jag just ifrågasätter? Men du får gärna igen tala om var du känner dig påhoppad, för jag kan tyvärr inte se det själv och det har inte varit min mening.

Du överdriver allt en hel del.
Soja är inte farligt.
Men kanske inte så miljövänligt.

Läs om Baron Gruff-sjukan, det finns en gräns för hur mycket man kan ge. Och sannerligen är det inte miljövänligt!;)

Jag (eigollet) lånade tangentbordet från en bekant som sitter och diskuterar saken! Sorry att jag blandade mig i under fel nick det blir rätt strax...

Senast ändrad av en moderator:

asamandi skrev:
Bara i dessa stycken har du ju felciterat det jag skrivit i mina inlägg flera gånger. Klart att du missuppfattar då och det blir svårt att diskutera något med dig gällande saker som jag aldrig påstått.

Nu var svaret inte till dig, utan till eigollet? Eller har du dubbla nick och glömt logga ur och ändra?

Edit - du tog bort det du skrev medan jag svarade, men faktum kvarstår ju att svaret du citerar var till eigollet.

Senast ändrad:

Fast varför känner du dig påhoppad? Ärligt menat alltså. Jag kan inte se jag någonstans hoppat på dig, och beklagar om du känner så. Det jag gjort, som jag ser det alltså, är att argumenterat emot dig och diskuterat med dig, samt att jag i viss mån ifrågasatt hur du kan säga/tycka/skriva vissa saker.

Dvs precis som det är i alla diskussioner när man inte har helt samma syn.

Påhopp ska man inte behöva, hon hade jag skrivit 'stackars dina hästar' t ex - så hade det varit ett klockrent påhopp, eller om jag påstått att du på grund av dina åsikter underutfodrade dina hästar etc, också ett påhopp.

Men jag har inte gjort något sånt, utan jag har argumenterat med dig, ifrågasatt hur du resonerar när du skriver/påstår vissa saker (t ex att det är vansinne att lägga på proteintillskott på det där silaget), och så har jag rent allmänt diskuterat och skrivit att det för mig är obegripligt att folk i allmänhet har så nära till att chansa på proteinet, men inte på annat. Och att det enligt min åsikt är att spela rysk roulette med välmåendet.

Det känns som du är upprörd för att jag inte håller med dig, för att jag just ifrågasätter? Men du får gärna igen tala om var du känner dig påhoppad, för jag kan tyvärr inte se det själv och det har inte varit min mening.

Nu ska det bli rätt:
Jo, du har felciterat mina tidigare inlägg flera gånger i ovanstående stycken, varför det blir svårt att diskutera.

Det blev inte alls rätt... Hursomhelst, jag lånade asamandis tangentbord då vi sitter och diskuterar detta i verkligheten vi köksbordet...

Nu ska det bli rätt:
Jo, du har felciterat mina tidigare inlägg flera gånger i ovanstående stycken, varför det blir svårt att diskutera.

Men inlägget du citerat och svarar på är ett svar på EIGOLLETS inlägg? Det är inte riktat åt dig alltså? Om du inte är eigollet under annat nick alltså? *förvirrad*

Läs om Baron Gruff-sjukan, det finns en gräns för hur mycket man kan ge. Och sannerligen är det inte miljövänligt!;)

Men om du nu har läst så mkt så borde du veta att detta gäller alla koncentrerade foder, havre, korn, majs, potatisprotein osv. det är inte ngt speciellt för soja. dessutom är det ingen som påstår att man kan ge hur mkt som helst.

Om man ger så att tunntarmens enzymer hinner klara av att spjälka proteinet så är det ett bra proteinfoder med en bra aminosyrasammansättning. Eftersom du inte svarar på dessa argument så antar jag att du håller med mig?

Det blev inte alls rätt... Hursomhelst, jag lånade asamandis tangentbord då vi sitter och diskuterar detta i verkligheten vi köksbordet...

Då är jag med. Då undrar jag vad jag felciterat?

Det jag skrev i det du kopierade var ifrågasatt hur du resonerar när du skriver/påstår vissa saker (t ex att det är vansinne att lägga på proteintillskott på det där silaget),

Det är enda sak jag övhuvudet citerat dig på.

Du skrev:
Eigollet skrev:
Nej nej, ge lättfödda ponnyer rena proteintillskott på det där silaget är ju vansinne!!

Så jag undrar fortfarande om du kan peka på vad som gjort att du känt dig påhoppad? Och då med tillägg vad du tycker jag felciterat? För jag förstår det inte alls, och kommer inte göra det om du inte hjälper mig genom att tala om vad som gjort det, mer precist?

Men inlägget du citerat och svarar på är ett svar på EIGOLLETS inlägg? Det är inte riktat åt dig alltså? Om du inte är eigollet under annat nick alltså? *förvirrad*

:D Tokigt blev det nu!
Jag (eigollet) och asamandi känner varann. Jag är hemma hos henne och jag visade henne tråden. När jag skrev mitt inlägg blev det på HENNES inloggning, fastän det var jag som skrev. Sorry! Nu är hon utloggad och sitter bredvid mig när jag skriver på MIN inloggning gällande mina svar i tråden. En dator, 2 personer som vill lägga sig i diskussionen= problem!

Då är jag med. Då undrar jag vad jag felciterat?

Det jag skrev i det du kopierade var ifrågasatt hur du resonerar när du skriver/påstår vissa saker (t ex att det är vansinne att lägga på proteintillskott på det där silaget),

Det är enda sak jag övhuvudet citerat dig på.

Du skrev:

Så jag undrar fortfarande om du kan peka på vad som gjort att du känt dig påhoppad? Och då med tillägg vad du tycker jag felciterat? För jag förstår det inte alls, och kommer inte göra det om du inte hjälper mig genom att tala om vad som gjort det, mer precist?

Med rena proteintillskott menar jag koncentrat, inte samma sak som proteintillskott i foderstaten från tex lucern eller varför inte ett annat grovfoder?

Med rena proteintillskott menar jag koncentrat, inte samma sak som proteintillskott i foderstaten från tex lucern eller varför inte ett annat grovfoder?

Ja, och var har jag misstolkat dig där? Jag har till och med svarat på varför soja kan vara ett bättre val än lucern, och varför jag inte håller med dig om soja? Visst min formulering var nu sist 'proteintillskott', men du har ju varit med i diskussionen och borde vara medveten om att jag är medveten om att menar t ex soja? (Knepig mening blev det det där). För mig är inte lucern ett proteintillskott i den meningen, det är iofs svårt för dig att veta.

Dvs jag är fullt medveten om att du menar soja i det du skrev. Jag förstår dock inte och håller dock inte med dig om att det är 'vansinne' att lägga på det till lättfödda på det silaget - tvärtom. Det har jag diskuterat och argumenterat med dig om. Men var är påhoppen? Är det att jag inte håller med om att det är vansinne lägga på rena proteintillskott (soja) till lättfödda på det där silaget?

/Alexandra - blir bara mer och mer förvirrad vad som åsyftas? :confused:

Tycker du kommer med kloka input baserat på erfarenhet och studier och kunskap.

lite ironiskt att de som reagerar högst mot dina argument är de som har feta ponnyer som haft fång. ;) Kanske ngt att lära och tänka till runt för dessa?

:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 781
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar