Sv: Är detta ett bra hösilage till lättfödda ponnyer?
Nej nej, ge lättfödda ponnyer rena proteintillskott på det där silaget är ju vansinne!! Nu har jag ju inte räknat på hela bilden, men det är ju inte ett katastrofsilage, de ligger ju under 20 i smb rp. Soja ska användas i fullfoder för att få upp proteinvärdet, men är olämplig att ge ren då det kan orsaka feljäsningar. Jag skulle räkna foderstat på ex Hippocampus och lägga mig i underkant på summorna för att minimera risken för små tjockisar!
Fast hur kan du svara på den frågan i det läget?
Vi vet inte VAD för ponnyer som ska äta silaget. Även lättfödda ponnyer har ett underhållsbehov av protein på 50 - 55 gr SRP/100 kg. Vi vet inte HUR lättfödda de är heller, dvs om man genom att fylla proteinbehovet med silaget får MJ överskott.
Ska jag svara generellt så håller jag med flera andra i tråden, nej det är inte bra helt enkelt för du riskerar att behöva komplettera proteinet. Men ett specifikt svar går inte att ge.
Men om vi tar MINA ponnyer som exempel, och provar räkna med silaget.
L, MJ behov max 40 MJ gärna lägre, underhållsbehov protein 55 * 4 = 220 gr SRP.
31 gr SRP/kg foder och 6,8 MU/kg foder.
220/31 = avrundat 7 kg silage. 7 kg * 6,8 MJ = 47,6 MJ
Nej, det är inte ett bra silage för L. För jag får svårt hålla MJ nere, och tar jag ner MJ dit det ska, så får jag för lite protein och måste lägga på proteintillskott, vilket ger extraMJ.
E, MJ behov 30, underhållsbehov protein 180 gr SRP.
31 gr SRP/kg foder och 6,8 MJ/kg foder.
180/31 = avrundat 5,5 kg silage. 5,5 kg * 6,8 MJ = 37,4 MJ
Nej, det är inte ett bra silage för E heller. För jag får svårt hålla MJ nere, och tar jag ner MJ dit det ska, så får jag för lite protein och måste lägga på proteintillskott, vilket ger extraMJ.
Jmf med det silage jag har, med per kg foder 4,2 MJ och 51 gr SRP. Jag behöver aldrig oroa mig för proteinet, utan det enda som hindrar mig att sänka ner till verkligt MJ-behov är TS-halten. Men proteinmässigt så är jag i mål med 220/51 = avrundat 4.5 kg silage. Vilket ger 4.5 * 4.2 = 18,9 MJ... (Dock på TOK för lite TS)
Eller för E, som är i mål med 180/51 = avrundat 3,5 kg silage. Vilket ger 3,5*4,2 = 14,7 MJ (men på tok för lite TS).
Det är en milsvid skillnad där, att kunna fodra efter minimibehov av TS och/eller MJ-behov och alltid vara helt säker på att täcka hela proteinbehovet (även sen i träning), eller att behöva fodra för högt i MJ för att täcka proteinet.
Kvoten kan man bortse från OM grundbehovet av protein är uppfyllt. Men man kan inte fodra efter MJ och skita i kvoten om man underfodrar protein.
Lättfödda ponnyer behöver - dessvärre - sitt protein med.
(Sen är det silaget rent generellt för torrt, så torrt silage rek inte)