Är detta ett bra hösilage till lättfödda ponnyer?

kullerbytta

Trådstartare
Analysen ser ut såhär:
Torrsubstans: 71
Smältbart råprotein 31 g/kg foder
Energi 6,8 MJ/kg foder

Det anges även:

Råprotein 80 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein 44 g/kg Torrsubstans
Energi 9,5 MJ/Torrsubstans

Hur ska man förstå de olika siffrorna?
Nån som kan förklara.

Sv: Är detta ett bra hösilage till lättfödda ponnyer?

Torrsubstans = ts hästen behöver minst 1kg/ts per 100 kilo häst så man ska inte ge under det. helst så ska man gå efter 1,5 kg/ts per 100 kilo häst.

Om man räknar foderstat så räknar du med de övre /kg alltså.

Kvoten ska gärna ligga på 6 ditt hö ligger på 4,5 så om du ska fodra extra så ska du gärna ge ett protein rikt foder för att få upp kvoten.

Sen är det en massa som man måste veta om hästen. ålder, ras arbete m.m för att du ska ha någon användning av din analys. När du vet hur mkt ponnyn behöver så får du användning av din analys

Det är bra såtillvida att Mj är ganska låg, sedan får du höja proteinet med hjälp av rena proteintillskott som inte ger en massa nödiga Mj.
Rena proteintillskott är tex soja och potatisprotein.

Nej nej, ge lättfödda ponnyer rena proteintillskott på det där silaget är ju vansinne!! Nu har jag ju inte räknat på hela bilden, men det är ju inte ett katastrofsilage, de ligger ju under 20 i smb rp. Soja ska användas i fullfoder för att få upp proteinvärdet, men är olämplig att ge ren då det kan orsaka feljäsningar. Jag skulle räkna foderstat på ex Hippocampus och lägga mig i underkant på summorna för att minimera risken för små tjockisar!

Hej!

Och jag tycker du har fel.

Proteinhalten måste upp om hästarna ska må bra- det gäller även små ponnyer. Och det kan bli svårt att fodra upp med kraftfoder med högt protein-innehåll (eller för den delen lusern) eftersom då går energin upp och DÅ får man tjocka ponnyer. Nu var det iochförsej relativt lågt MJ också, men generellt är det mycket svårt att få upp proteinhalten utan att MJ hänger med.

TS: Det är svårt att säja mer än de tidigare sagt när man inte vet nåt om ponnyerna ifråga. Min "lättfödda" arab visade sej tex med analyserat foder inte vara särskilt lättfödd alls!. Det finns utmärkta böcker om foderstater och SLUs lilla häfte är det jag tycker är bäst, finns att beställa på nätet.

/ Lavinia, vars pålla visat sej ha nästan 20 mj mer i behöv än tabellhästen..

Kom ihåg att man inte bara föder hästen, man föder deras enorma grovtarmars bakterieflora. Bakterierna i sin tur bryter ner och snickrar ihop näringsämnen som hästen tillgodogör sig. Dessa bakterier kan störas av tex ren soja och orsaka feljäsning som i sin tur kan ge fång exempelvis. Tabellberäkningar ska inte följas slaviskt, utan är en riktpunkt. Sen måste man se till individen. Efter att jag i många år fodrat avelsston och växande unghästar med ständigt analyserade grovfoder så vill jag å det bestämdaste råda att inte i ett utgångsläge ge lättfödda ponnier ett proteinkoncentrat till ett ensilage med de värdena.
Räkna först, välj sedan fodermedel för att kompencera eventuella underskott på bästa sätt(undvik ren soja, välj tex hellre större mängd lucern) jag skulle som sagt lägga mig i underkant och sedan se hur ponnierna ser ut och presterar. Öka på om det behövs då.

Verkar som jag och eigollet gått i samma skola...;)
Slog in silagets värden på Hippocampus på en 350 kilos ponny, som rids normalt och fick följande kommentar på att ge den enbart 8 kg av silaget, INGENTING mer förutom mineraler: "Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Det behöver inte vara ett problem om du har en vuxen häst (> 3 år) med god aptit. Prova i första hand att öka grovfodergivan eller komplettera med luzern och i andra hand med att ge proteinrikt kraftfoder."
Det diffar på -18.9 gr sm rp, inte mycket att bråka om va?....
En bra foderstat skulle teoretiskt ( så är det ju med allt...) vara 4 x 2 kilo silage (om man har 4 fodringar/dag) och passande mineraler! Vad avundsjuk jag blir!:D

Jätteintressant att höra era åsikter.
Ponnyerna är en Welsh Cob 5 år (stor) ca 500 kg får 15 kg silage per dag,
Ponny 2, Welsh Cob 8 år ca 400 kg (C-ponny) 10 kg (den mest lättfödda, har haft fång och får även 3 kg vetehalm),
ponny 3, Wels Cob 2 år får 15 kg hösilage och 1/2 kg lucernpellets,
ponny 3 Shettis ca 250 kg får 7 kg hösilage + ett par kg halm.
Samtliga får miner grön.
Alla har haft en månads ledighet nu under vintern. De har ätit hösilaget sedan oktober. Ingen av dem är mager, men heller inte fet.
Vad skulle ni tycka var ett idealiskt ponnysilage? Borde det ligga lite lägre i energi och högre i protein. Jag tycker att det är ganska lätt att fixa upp proteinvärdet med Lucern, värre är det med energin, det kan man inte göra så mycket åt.
Givetvis ökas givan vid arbete.

Jätteintressant att höra era åsikter.
Ponnyerna är en Welsh Cob 5 år (stor) ca 500 kg får 15 kg silage per dag,
Ponny 2, Welsh Cob 8 år ca 400 kg (C-ponny) 10 kg (den mest lättfödda, har haft fång och får även 3 kg vetehalm),
ponny 3, Wels Cob 2 år får 15 kg hösilage och 1/2 kg lucernpellets,
ponny 3 Shettis ca 250 kg får 7 kg hösilage + ett par kg halm.
Samtliga får miner grön.
Alla har haft en månads ledighet nu under vintern. De har ätit hösilaget sedan oktober. Ingen av dem är mager, men heller inte fet.
Vad skulle ni tycka var ett idealiskt ponnysilage? Borde det ligga lite lägre i energi och högre i protein. Jag tycker att det är ganska lätt att fixa upp proteinvärdet med Lucern, värre är det med energin, det kan man inte göra så mycket åt.
Givetvis ökas givan vid arbete.

Idealsilage är ju jäkligt svåra att hitta, det du har är ju inte så illa... Du verkar ha kläm på foder och dina kusar!:)

Kom ihåg att man inte bara föder hästen, man föder deras enorma grovtarmars bakterieflora. Dessa bakterier kan störas av tex ren soja och orsaka feljäsning som i sin tur kan ge fång exempelvis. Efter att jag i många år fodrat avelsston och växande unghästar med ständigt analyserade grovfoder så vill jag å det bestämdaste råda att inte i ett utgångsläge ge lättfödda ponnier ett proteinkoncentrat till ett ensilage med de värdena.
Räkna först, välj sedan fodermedel för att kompencera eventuella underskott på bästa sätt(undvik ren soja, välj tex hellre större mängd lucern) jag skulle som sagt lägga mig i underkant och sedan se hur ponnierna ser ut och presterar. Öka på om det behövs då.

Vad ska du med sojan till i grovtarmen?
Sojan bör som alla andra koncentrerade foder spjälkas och tas upp i tunntarmen. Det är därför viktigt att man inte ger mer än rekommenderad maxdos per utfodringstillfälle. Men det gäller inte bara soja. Om man ger mer så hinner inte tunntarmens enzymer med och då rinner det vidare till grovtarmen och då kan det bli farligt så som du beskriver det.
Men det gör inte sojan till ett olämpligt foder. det är tvärtom ett bra proteinfoder som är lättsmält och med bra proteinkvalite för en häst.

Jag delar inte din uppfattning om lättfödda ponnyer och proteinkoncentrat. Men jag har en lättfödd ponny hemma. Vilken erfarenhet har du fått av att utfodra lättfödda ponnyer gnm avelsston och unghästar? de har ju även om de är av en lättfödd typ ett annat behov eftersom de växer, är dräktiga eller digivande.

Nej nej, ge lättfödda ponnyer rena proteintillskott på det där silaget är ju vansinne!! Nu har jag ju inte räknat på hela bilden, men det är ju inte ett katastrofsilage, de ligger ju under 20 i smb rp. Soja ska användas i fullfoder för att få upp proteinvärdet, men är olämplig att ge ren då det kan orsaka feljäsningar. Jag skulle räkna foderstat på ex Hippocampus och lägga mig i underkant på summorna för att minimera risken för små tjockisar!

Fast hur kan du svara på den frågan i det läget?

Vi vet inte VAD för ponnyer som ska äta silaget. Även lättfödda ponnyer har ett underhållsbehov av protein på 50 - 55 gr SRP/100 kg. Vi vet inte HUR lättfödda de är heller, dvs om man genom att fylla proteinbehovet med silaget får MJ överskott.

Ska jag svara generellt så håller jag med flera andra i tråden, nej det är inte bra helt enkelt för du riskerar att behöva komplettera proteinet. Men ett specifikt svar går inte att ge.

Men om vi tar MINA ponnyer som exempel, och provar räkna med silaget.

L, MJ behov max 40 MJ gärna lägre, underhållsbehov protein 55 * 4 = 220 gr SRP.
31 gr SRP/kg foder och 6,8 MU/kg foder.
220/31 = avrundat 7 kg silage. 7 kg * 6,8 MJ = 47,6 MJ
Nej, det är inte ett bra silage för L. För jag får svårt hålla MJ nere, och tar jag ner MJ dit det ska, så får jag för lite protein och måste lägga på proteintillskott, vilket ger extraMJ.

E, MJ behov 30, underhållsbehov protein 180 gr SRP.
31 gr SRP/kg foder och 6,8 MJ/kg foder.
180/31 = avrundat 5,5 kg silage. 5,5 kg * 6,8 MJ = 37,4 MJ
Nej, det är inte ett bra silage för E heller. För jag får svårt hålla MJ nere, och tar jag ner MJ dit det ska, så får jag för lite protein och måste lägga på proteintillskott, vilket ger extraMJ.

Jmf med det silage jag har, med per kg foder 4,2 MJ och 51 gr SRP. Jag behöver aldrig oroa mig för proteinet, utan det enda som hindrar mig att sänka ner till verkligt MJ-behov är TS-halten. Men proteinmässigt så är jag i mål med 220/51 = avrundat 4.5 kg silage. Vilket ger 4.5 * 4.2 = 18,9 MJ... (Dock på TOK för lite TS)

Eller för E, som är i mål med 180/51 = avrundat 3,5 kg silage. Vilket ger 3,5*4,2 = 14,7 MJ (men på tok för lite TS).

Det är en milsvid skillnad där, att kunna fodra efter minimibehov av TS och/eller MJ-behov och alltid vara helt säker på att täcka hela proteinbehovet (även sen i träning), eller att behöva fodra för högt i MJ för att täcka proteinet.

Kvoten kan man bortse från OM grundbehovet av protein är uppfyllt. Men man kan inte fodra efter MJ och skita i kvoten om man underfodrar protein.

Lättfödda ponnyer behöver - dessvärre - sitt protein med.

(Sen är det silaget rent generellt för torrt, så torrt silage rek inte)

Jag litar på mina år från SLU och i branchen, sen får andra göra efter eget huvud....
Men jag vidhåller mina råd, försök att inte bli för fixerade på räknandet, titta på djuren också innan ni börjar skotta i en massa kraftfoder.
Lycka till!

Fast det där ÄR från SLU, så då är endera frågan hur man tolkat råden. Eller om det är gamla råd, från exvis den tiden man trodde protein gav fång.

Men alla fodrar som de själva vill och tror på, men ska man råda andra är det nog bäst att tala om när man sas själv tycker, och när man vidarebefodrar de rekommendationer som finns.

Titta på hästen får man däremot inte alls glömma bort. Men man kan inte se proteinbrist förrän det gått ett bra tag. Dvs när man sker det är skadan redan skedd. Däremot MJ kan man helt kika på och gå efter ögat.

För det är inte vansinne alls att ge proteintillskott på det silaget, om ponnyn inte klarar så mycket MJ som det blir om man täcker proteinbehovet. Att underutfodra protein långvarigt är däremot även rent rekommendationsmässigt vansinne.

Sen hanterar olika hästar proteinbrist olika bra, dvs det syns olika mycket utifrån.

Men om TS ger lite mer information går det att svara på om det är ett vettigt hösilage för hennes lättfödda ponnyer =)

Fast det där ÄR från SLU, så då är endera frågan hur man tolkat råden. Eller om det är gamla råd, från exvis den tiden man trodde protein gav fång.

Men alla fodrar som de själva vill och tror på, men ska man råda andra är det nog bäst att tala om när man sas själv tycker, och när man vidarebefodrar de rekommendationer som finns.

Titta på hästen får man däremot inte alls glömma bort. Men man kan inte se proteinbrist förrän det gått ett bra tag. Dvs när man sker det är skadan redan skedd. Däremot MJ kan man helt kika på och gå efter ögat.

För det är inte vansinne alls att ge proteintillskott på det silaget, om ponnyn inte klarar så mycket MJ som det blir om man täcker proteinbehovet. Att underutfodra protein långvarigt är däremot även rent rekommendationsmässigt vansinne.

Sen hanterar olika hästar proteinbrist olika bra, dvs det syns olika mycket utifrån.

Men om TS ger lite mer information går det att svara på om det är ett vettigt hösilage för hennes lättfödda ponnyer =)
Nej så gammal är jag inte!:)

Exakt, rekommendationer. Som rådgivare till personer som inte har den formella utbildningen som jag och kanske du har, så kan det bli jättetokigt att slaviskt följa tabellräkningar. Folk kan gå till absurdum för att balansera med alla möjliga fodermedel helt i onödan, kanske till och med till skada för hästen.

Har sagt att proteinkoncentrat , typ soja, skulle jag inte välja, däremot så har jag väldigt svårt att se några allvarligare konsekvenser från att fodra med det silaget med ett tillskott av tex lucern vid en mer exakt beräkning.

Vad gäller TS håller jag med!:)

Man ska ha klart för sig att analyser i sig inte heller är några sanningar, du kan omöjligt exakt analysera en hel skörd foder. Så om vi leker med tanken att själva provtagningen ger en viss felmarginal, själva analysen ytterligare en felmarginal, beräkningssystemets felmarginaler och individens individuella behovsvariation.... Felmarginaler kan naturligtvis vara både positiv och negativ riktning. Alltså: Beräkningarna är riktlinjer, det är ögat som måste avgöra i slutänden.
Jag har under senare år sett större problem med överviktiga ridhästar än med muskelfattiga och smala. Vad det beror på ska jag låta vara osagt, men jag vill tro att risken att underutfodra sin häst är liten idag, om det nu inte är så att man inte bryr sig om djuren och struntar i att ge dem mat.
Allt detta ska vi tacka SLU för, de har tagit fram jättebra system och inte bara lantbrukare har blivit bättre och bättre på att producera foder, utan även producenter som bara producerar för eget bruk.

Medvetande graden hos gemene man har också ökat i och med att verktygen nu finns för alla. Men vi med formell utbildning har ju mer kunskap om saker runt omkring tabellberäkningarna och den måste vi också dela med oss av.

Sen gör ju alla som de vill i slutändan. Mina kusar vet jag i alla fall mår utmärkt och jag vet att de djur vars ägare jag har haft en dialog med också mår prima.
Med det lägger jag mina åsikter åt sidan, lycka till!:laugh:

Senast ändrad:

Har sagt att proteinkoncentrat , typ soja, skulle jag inte välja, däremot så har jag väldigt svårt att se några allvarligare konsekvenser från att fodra med det silaget med ett tillskott av tex lucern vid en mer exakt beräkning.

Det finns ingen 'fara' så, men däremot kommer lucern inte räcka till i mindre mängder, vilket ju gör att man lätt får för mycket MJ av lucerntillskottet. Där är haken med just kombon lättfödd och måste läggas till protein ju. Energi kan man lägga till i helt ren form, men proteintillskott ger alltid MJ på köpet. Soja ger mest protein med minst MJ i de fall det krävs mer än ett väldigt litet proteintillskott.

Sen finns en skräck för soja generellt, som inte är berättigad i den omfattning som tycks råda. Att ge en ponny ½ kg soja är ju en viss risk om den som utfodrar inte är medveten om maxbegränsningar etc, men 100 gram soja är ingenstans ens teoretiskt möjligt att bli farligt till en lite större ponny. Det är dessutom ett skonsamt (för hästen) tillskott, lågt i socker och stärkelse etc.

Man ska ha klart för sig att analyser i sig inte heller är några sanningar, du kan omöjligt exakt analysera en hel skörd foder. Så om vi leker med tanken att själva provtagningen ger en viss felmarginal, själva analysen ytterligare en felmarginal, beräkningssystemets felmarginaler och individens individuella behovsvariation.... Felmarginaler kan naturligtvis vara både positiv och negativ riktning. Alltså: Beräkningarna är riktlinjer, det är ögat som måste avgöra i slutänden.

Absolut. Men just på grund av att det är i bästa fall ett medelvärde av ett aktuellt parti du får, och det kan diffa, så bör man aldrig ens på pappret understiga grundbehovet annat än om vi snackar några få gram. Dvs har en ponny ett grundbehov på 200 gram SRP, och man efteranalys etc ger 150 gram är det inte okej, eftersom det kan vara 15% lägre än man tror. Ger man minst grundbehovet - som inte alls är lika individuellt neråt som MJ, så är man iaf garanterat att inte vara HELT fel, under förutsättning att provet är korrekt taget. ETt felprov kraschar ju hela vitsen med analys.

En häst som får sitt behov av protein fyllt på pappret, men för ögat ser ut att ha proteinbrist får man ju öka proteinet till. Men jag ser ingen anledning i något läge att spela rysk roulette och gå UNDER lägstabehovet tabellmässigt just på protein?

Jag är lite, inte riktat specifikt till dig, förvånad över hur gärna folk chansar på proteinet mha hur hästen ser ut, mena ldrig i livet skulle rycka på axlarna och tycka 'det ser bra ut' om hästen hade selenbrist etc?

EN häst/ponny kan dock ha brist på allt utom MJ men SE bra ut och inte visa några bristsymptom. Men varför övht utsätta hästen för det, och se vilken sort den är och riskera få ägna tid och pengar åt att reparera skadan, när det är så lätt idag att undvika stora fel? (Mätosäkerheten kommer man inte ifrån, men varför addera mer osäkerhet på den liksom?)

Men helt enig med dig att det blir i princip lika illa att fodra stint efter en tabelluträkning och inte titta på hästen, som att fodra utan analys och bara titta på hästen. Lagom är bäst och man måste se och analysera/räkna.

Med det lägger jag mina åsikter åt sidan, lycka till!:laugh:

Jag tycker att diskussionen haltar lite när du inte bemöter motargumenten.
Men du har kanske inget egentligen annat än att du bara tycker att man inte ska ge soja? Eller att det är för svårt att hålla sig inom maxgivan?

Nu har jag bara läst en mindre kurs på SLU men vi fick inte lära oss att det var olämpligt att ge soja eller andra proteinkoncentrat.

Om det är bättre med lusern eller ej beror ju på varje enskild hästs behov och lite andra omständigheter. Om du har en lättfödd ponny kan det vara dumt att lägga till lusern för att öka proteinet eftersom man då samtidigt fär med mer energi.

Nu tycker jag att lusern är ett utmärkt foder och min fångponny fick lusern och halm månaderna efter fånganfallet. Men om jag inte hade haft möjlighet att ge henne halm utan bara hade ett ensilage med för lågt proteinvärde så hade jag valt soja istället.

Vem har sagt att man bara ska räkna? Jag förstår inte varför alla alltid tror det så fort man börjar prata om värden.

Viljan att missförstå kändes stor i den här tråden, vilket visade sig vara rätt.... jag har aldrig påstått att man med flit ska strunta i brister i en foderstat eller att analyser är till ingen nytta, jag har försökt belysa viss problematik med räknande och foder.

Ursprungstråden var huruvida nämnda silage var lämpligt för en lättfödd ponny, jag har gett en kommentar till detta och inte några specifika utfodringsrekomendationer till Kullerbytta eftersom jag inte vet alla bakgrundsfakta eller har tittat på hennes hästar. Jag har varit noga med att betona "i ett utgångsläge" och att man måste ta hänsyn till de individuella skillnaderna.
Att sen bli bemött med raljerande om att spela "Rysk Roulette" med hästarnas hälsa blir förolämpande vilket jag betackar mig från.

Att sen bli bemött med raljerande om att spela "Rysk Roulette" med hästarnas hälsa blir förolämpande vilket jag betackar mig från.

Det kanske är du som missuppfattar oss lite. Eller också så förstår jag inte alls vad du menar.
Jag vet inte vem som har raljerat om att riskera hästarnas liv? Vilka av inläggen handlar det om?

Jag har svarat om viktiga saker att tänka på när man utfodrar lättfödda hästar.
du har fortfarande inte svarat på mina argument.

Det kanske är du som missuppfattar oss lite. Eller också så förstår jag inte alls vad du menar.
Jag vet inte vem som har raljerat om att riskera hästarnas liv? Vilka av inläggen handlar det om?

Då råder jag dig att läsa tråden från början till slut, så kanske det bringar klarhet.

Det är jag som skrivit rysk roulette. Dock inte i meningen att eigollet spelar rysk roulette med hästarnas liv.

Men att det är rysk roulette att chansa utan analys, eller att kallt räkna med att hästen nog klarar en viss proteinbrist på papper för det är ändå en mätosäkerhet i analyserna etc.

Det jag skrev ordagrant:
Alexandra_W skrev:
Men just på grund av att det är i bästa fall ett medelvärde av ett aktuellt parti du får, och det kan diffa, så bör man aldrig ens på pappret understiga grundbehovet annat än om vi snackar några få gram. Dvs har en ponny ett grundbehov på 200 gram SRP, och man efteranalys etc ger 150 gram är det inte okej, eftersom det kan vara 15% lägre än man tror. Ger man minst grundbehovet - som inte alls är lika individuellt neråt som MJ, så är man iaf garanterat att inte vara HELT fel, under förutsättning att provet är korrekt taget. ETt felprov kraschar ju hela vitsen med analys.

En häst som får sitt behov av protein fyllt på pappret, men för ögat ser ut att ha proteinbrist får man ju öka proteinet till. Men jag ser ingen anledning i något läge att spela rysk roulette och gå UNDER lägstabehovet tabellmässigt just på protein?

Jag är lite, inte riktat specifikt till dig, förvånad över hur gärna folk chansar på proteinet mha hur hästen ser ut, mena ldrig i livet skulle rycka på axlarna och tycka 'det ser bra ut' om hästen hade selenbrist etc?

Notera även det fetstilade.

Det var inget raljerande. Jag förstår inte hur man på något vis kan REKOMMENDERA att lägga sig under underhållsbehov av protein (50 - 55 gram/100 kg häst), och hoppas det ska gå bra. Eller hoppas att analysvärdena slagit fel neråt.

Om man lägger sig på underhållsnivå som minst, så riskerar man ändå en viss brist pga mätosäkerheten. Men varför riskera att göra det än värre gnm att lägga under lägstabehov och sen kan mätosäkerheten göra att det är 15% lägre än det man tror man ger ändå, och bristen alltså är ännu större än på papper.

Det är att spela rysk roulette anser jag, med hästens hälsa (ej liv, det är en egen fri tolkning) - när det är så lätt att undvika?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 781
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar