Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

gylle

Trådstartare
Hmm nu är jag på obekanta marker, posta tråd på dressyr har nog aldrig hänt innan. Men en tanke som jag funderat på sedan det blev officiellt vem som skulle vara testryttare på 4 åringarna blev än mer aktuellt efter att ha sprungit på personen ifråga nere i Falsterbo.

Är det verkligen ett vettigt val ha en så stor testryttare på unghästarna ? Han är ju inte precis representativ för hur majoriteten dressyrryttare ser ut heller så att det är ett måste att en dressyrhäst kan bära upp en så stor lång ryttare.

Sv: Är det verkligen vettigt med så stor testryttare ?

Nä, inte så lämpligt men ett så känt namn ger väl bra publicitet.

Senast ändrad:

Vad tycker du är lämpligt att en testryttare väger?

Vem har pratat något om någon exakt vikt ? Men jag kan inte tänka mig att så många anser personen vara den optimala testryttaren till säg en finlemmad ädel 160 häst som ännu inte är stark i sin rygg, eller du tycker kanske att det är lämpligt med den storleken på ryttare då ? Speciellt när det handlar om att hästen verkligen skall komma till sin rätt och visa upp sig så bra den kan.

Jag låg nästan dubbelvikt av skratt när jag satte upp en 2 meters dressyrryttare (som är betydligt mer fjädervikt) på min hingst när han var 4 och ännu inte breddat ut sig och då var han ändå 168 hög, ryttaren kunde knyta benen under magen på honom och det såg minst sagt löjligt ut och ridmässigt funkade det inte alls eftersom ryttaren inte alls kunde inverka på rätt sätt på hästen. Så det är inte bara vikten som påverkar om en ryttare är för stor eller inte. Nu gissar jag dock att den aktuella ryttaren dessutom är ganska tung jämfört med vad de flesta 4 åringar är vana att bära, det är liksom sällan så att man sätter så tunga ryttare på unghästarna innan de har styrka i ryggen.

Nä, inte så lämpligt men ett så känt namn ger väl bra publicitet.

Ja och det är viktigare än att alla unghästar får en likvärdig chans att prestera bra ...
Effektivt sätt dock att få många att backa från att lägga ner energi på att kvala till 4 års har man en häst som inte klarar så stor ryttare är det ju lika bra att skita i det från början bra iofs att de gick ut med det så tidigt så att de som har det slipper få överraskningen när de redan är kvalade.

Jag hade vilat trygg i att valet skett utifrån mer än din egna kunskap och åsikt . Punkt .

Om det är PK du syftar på så säger uppgifter från 2009 att han är 186 cm och väger 76 kg. Finns säkert nyare siffror med, men de lär ju inte ha ändrats alltför mycket.

76 kg välbalanserad och skicklig ryttare låter inte så farligt i mina öron.

Om det är PK du syftar på så säger uppgifter från 2009 att han är 186 cm och väger 76 kg. Finns säkert nyare siffror med, men de lär ju inte ha ändrats alltför mycket.

76 kg välbalanserad och skicklig ryttare låter inte så farligt i mina öron.

Eh nej de uppgifterna lär nog inte vara särskilt korrekta han är huvudet längre än den som stod bredvid honom som är 185 och såg ut att vara kort...... Och inte ens en tjej med den längden har den vikten och han är inte precis tändsticka som vissa andra långa killar.

Är det inte en viktig egenskap för hästar att kunna bära upp en normalstor ryttare? PK ser mest ut att vara en vältränad medellång man om han inte lagt på sig ordentligt det är därför jag undrar vad du har för tanke om vad för vikt du vill ha. Ska man ha samma testryttare på alla hästar så kommer inte alla kunna får en storleksmässigt idealisk ryttare.

De flesta ryttare från OS vägde mellan 55-75 kg. Har svårt att tänka mig att han gått upp vidare mycket sedan 2009, inte så att jag ser någon större skillnad på honom åtminstone.

Exakt det jag skriver menar jag . Kan väl inte bli mkt tydligare ?

Jag tror absolut att namnet blir ett dragplåster till att fler vill lägga tid/resurser på att kvala. Tror det kan bli bra.

Eh nej de uppgifterna lär nog inte vara särskilt korrekta han är huvudet längre än den som stod bredvid honom som är 185 och såg ut att vara kort...... Och inte ens en tjej med den längden har den vikten och han är inte precis tändsticka som vissa andra långa killar.

Huvudet högre än en på 1.85. Menar du att han är 210 eller så?

Jag tror inte att PKs storlek blir något problem, lång är han men det är ju ingen jätte + att han nog får räknas som en ganska välbalanserad ryttare, och en fyraåring som kvalat till final är nog inte helt omusklad/obalanserad heller :)

En välväxt man minst sagt :D

Tycker inte han verkar så stor? Jag, som är aktiv i westernvärlden, ser inget konstigt alls med att en normalstor man rider en stor häst.
Titta på ex cutting, där kan stora (åt alla håll..) män rida kvartingar och driva kor utan några som helst bekymmer. Och ja, hästarna håller.

KL

Här är data från 2012 OS

Full name: Patrik Alexander Kittel
Height: 6'1" (186 cm)
Weight: 168 lbs (76 kg)
Born: June 10, 1976 (Age 37) in Österåker, Stockholm, Sweden
Affiliations: Tranås RK, Tranås (SWE)
Country: SWE Sweden
Sport: Equestrianism

kl
En lång herre skulle rida vår treåring 1.61 på championatet. Herrn är fullblodsproffs och inte så grov och jag skulle känna mig helt trygg i det.:)

Jag tror faktiskt att många missbedömer vad folk väger, 76 kg på en 1.80 + man är inte mkt!

Min gubbe väger 100 kg och har lite kula men är iövrigt väldigt välmusklad, han har ridit vårt gamla sto som är 1.64, ej i full kondition, och det bekom henne inte överhuvudtaget. Mannen kan inte rida men är stark och välbalanserad.
Så jag kan inte se varför inte en så skicklig ryttare som PK skulle kunna rida fyraåringar även om han vägde 86 kg.

Senast ändrad:

Där ser man, försökte hitta från senaste OS men hittade inte - men han håller fortfarande samma form alltså :)

Delvis KL:
Har för övrigt en manlig vän som är 190 cm och väger 66-67 kg. Inte vältränad men tändsticka heller (även om det låter så när man bara hör siffrorna).

Ja det låter verkligen klent:D
Kan inte förstå hur en så lång karl kan väga så lite, mkt klen benstomme och inga muskler alls typ.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 920
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Graciös FH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar