Är det värt...

Sv: Är det värt...

Generellt förlorar man känseln från bröstbenet och ned ungefär. Jag hade en arm fastspänd. Epidural kanske också kan vara ett alternativ? Vet inte hur det funkar riktigt och vad som bedövas.

Är värt att kolla upp, kanske kan man ge någon bedövning/kramplösande lokalt?

Men litet "sussa gott" i en spruta de stackars minutrar som det tar borde nog vara det mest skonsamma för dig.
Då så somnar du bara till litet.

Ja, en "lättnarkos" skulle jag nog föredra också. Ett tips till jerseyko är att försöka få tala med en rutinerad narkosläkare, de har bra koll på och kan förklara vilka alternativ som finns och hur de verkar. Detta alltså givetvis tillsammans med ordinarie läkare/hälsobedömare.

När man ammar så drar livmodern ihop sig till ett litet russin och blir svår att få in en spiral i.
Jag fick inte plats med spiral i min livmoder förrän några månader efter att jag hade slutat med att amma.
Det gick dessutom åt två spiraler - den första kom tillbaka ut igen.
En ilsken livmoder spottade ut den.

Jaså. Första gången jag satte i (hormon)spiral var det HEMSKT. När de mätte livmordern gjorde det ONT. Men det gick. Då hade jag inte fått barn.
Efter barn 1 sattes ny (hormon)spiral in på efterkontrollen (jag ammade massor) och det kändes inte ens. Samma sak efter barn 2 (ammade mycket då med, måste ha helammat vid båda tillfällena) men då fick bm att välja vanlig kopparspiral vilket jag nu ger upp efter enorma mensblödningar. Har tagit ur den på en återbudstid och fått tid för hormonspiralsinsättning i september. Hoppas det går lika smärtfritt då men enligt bm kan det kännas lite mer nu eftersom det inte är så nära efter jag fött barn.

Man har olika stor livmoder från början.
Och för vissa så finns det marginaler även vid russin-status.
Nu så är ett koppar-T större än en hormonspiral så den behöver mera plats.

Att det kan kännas mera är för att livmodertappen kan ha slutit sig hårdare.

Nu så vet man ju inte om det kommer att göra ont.
Det gör ju inte alltid det.

Nja, nu visste jag att jag tidigare läst att TS haft problem med insättning och för egen del har jag drogat ned mig på egen hand när det varit dags för insättning.
Men visst har du rätt, en del känner tydligen ingenting alls.

KL

Jag satte in hormonspiral 3 månader efter förlossning, tog en värktablett före eftersom BM rekommenderade det.

Men ja, det gjorde ONT, i någon minut, när hon nöp om livmodertappen med nån klämma. Men det gick att andas igenom. Däremot någon timme efteråt fick jag världens mensvärk, tror jag tog 3 Panadol 500 mg innan det släppte...:crazy: Men det varade bara över kvällen.

Jag har haft spiralen i 1,5 år nu och blöder bara lite lite vid mens (behöver endast trosskydd då). Någongång har den halkat snett och kommit mot livmoderväggen, har jag fått förklarat för mig, då har jag fått som kraftig mensvärk i en kort stund. Men i övrigt funkar den så bra så det kan jag leva med.

Om jag skulle sätta in en till spiral skulle jag nog kunna överväga lätt bedövning, just för att det gjorde såpass ONT, om än en kort stund, att jag antagligen skulle spänna mig så för det. Lite som när man går till tandläkaren, då ber jag om bedövning om det finns minsta risk att det ska göra ont, så slipper jag spänna mig.:angel:

Vet att när jag blev sydd efter förlossningen (sprack en del) så fick jag nån rolig spruta, blev helt borta och slocknade. Efter 32 timmars förlossning krävs det kanske inte så mycket heller förstås...:p
Det var inte "riktig" narkos iom att jag hade ätit/druckit så nära inpå. En sån spruta kan väl vara ett alternativ?

kl

När jag satte in min spiral så tog jag ingen bedövning alls, jag hade bråttom till jobbet;)

Sen fick jag iofs sluta några timmar tidigare för att jag hade sån jädra värk, men det är ju en annan sak.

Jag var drygt 19 år, aldrig vart gravid.

Sitter och funderar, har för mig att jag skulle byta den efter 3 år, men när jag läser på nätet så står det 5 år överallt... Kan ha blandat ihop med p-staven och det är ju enkelt löst med ett telefonsamtal:)

Helst vill jag inte ha någonting alls, jag är en kontrollmänniska och när maken berätta hur han blev fastspänd innan han sövdes för knäoperationen :eek:

Hur borta blir man med spinal? Kan man röra armarna? Måste man sitta fast?
Det är ju inte säkert att man måste spännas fast. Jag spändes inte fast när jag skulle sövas, i varje fall inte när jag var vaken.

Sövningen går så fort så du hinner inte bry dig. Narkos är kul: man somnar skönt och säger många roliga saker när man vaknar.

Testa att få den insatt utan att bli sövd, gör det ont så kan ni ju prata om narkos efter det. För vissa gör det inte ont alls för andra gör det apont. Jag har sövts två ggr för att sätta in spiral. Första ggr gick det inte, livmodermunnen vad lite mindre än genomsnittet vilket också förklarade varför det gjort så ont när de försökt när jag var vaken (höll på att svimma liggande...). Andra gången fick jag nått som används vid bla abort som påverkade livmodermunnen på nått vis och då gick det. Narkosen varande i ngra minuter och det var varken jobbigt eller besvärligt. Mådde bra efteråt, tydligen ovanligt att må dåligt efter en så kort narkos.

Inga blödningar än, dottern är 7 månader nästa vecka :eek: har ätit minipillrena i 4 månader. Ammar fortfarande varannan-3e timme.

Jag tror absolut inte att du behöver bedövning om du nyligen fått barn. Jag satte in min hormonspiral när dottern var 7 månader o det kändes absolut ingenting!! Anledningen sa min bm var att livmodertappen(?) fortfarande var lite uttänjd sas. Nu vet jag inte om det är skillnad på att sätta in en hormonspiral eller en kopparspiral.

Jag tycker att spiral är skitbra rent ut sagt!!! Inga piller att glömma o ingen mens!:love:

Första gången jag satte in en spiral gjorde det helt sjukt ont och jag var sängliggande i två dagar pga. smärta.
Andra gången gick det hur bra som helst.
Det är nog väldigt olika för olika kvinnor hur man upplever det.
Jag har inte haft några som helst problem med mina spiraler heller vad gäller smärta eller blödningar. också blev jag gravid på första försöket efter att ha tagit ut nr 2.

Det jag funderar över är om man ens FÅR bli sövd för ett så "enkelt" ingrepp...?

Absolut inte!
Sticker lite bara. Kan man föda barn kan man sätta in en spiral utan bedövning
Det där lät tvärsäkert!
Jag har hormonspiral och det var barnmorskan som propsade på att jag skulle få en snabbnarkos, var pratbar men något förvirrad när det gjordes, kände lite grann men brydde mig inte.
Läkaren sa efteråt att jag var skapt på ett sånt sätt att det var väldigt svårt att sätta i en spiral (bakåtlutad livmoder) och att det inte fungerat med mig klarvaken.
Noterade även att jag skulle få samma behandling när den ska ut.

Det jag funderar över är om man ens FÅR bli sövd för ett så "enkelt" ingrepp...?

Enkelt och enkelt. Första försöket gav vi upp efter 40 min i gynstolen och flera BM på mottagningen som försökt.

Jag har fött båda barnen utan smärtlindring men att sätta i en spiral verkar min kropp vara väldigt emot.

Har tid på måndag för ett 3e försök och då med tillgång till tramadol och depolan. Men ska dubbelkolla med läkaren en gång till. Smärtan är ju inte problemet utan att livmodern drar ihop sig så de inte ens kan föra in mätstickan!

Absolut inte!
Sticker lite bara. Kan man föda barn kan man sätta in en spiral utan bedövning:cool:

Säg det till min livmoder.

Ungarna ploppar jag ut på bara några minuter och utan smärtlindring, men en liten spiral ska då inte gå att sätta in :mad:

Det är ju inte säkert att man måste spännas fast. Jag spändes inte fast när jag skulle sövas, i varje fall inte när jag var vaken.

Sövningen går så fort så du hinner inte bry dig. Narkos är kul: man somnar skönt och säger många roliga saker när man vaknar.

Fast jag bryr mig ju redan nu om jag skulle behöva sövas. Jag är jätte rädd för att tappa kontrollen över min egen kropp. Det gör jag ju när jag sövs hur skönt det än är. Jag är ju medveten om att jag kommer få medel som kontrollerar mig och inte tvärt om.
Vad händer när jag vaknar? Vad är det som är roligt?
Jag tror jag kommer känna panik över att jag från jag fått lugnande inte haft någon kontroll. Och att någon kontrollerat mig så mkt att de varit in i livmodern!

Maken är opererad (sövd) 3 ggr de senaste halvåret så jag vet hur man kan må efteråt. Mkt beror på preparat och vad man får efteråt. Första gången mådde han jättedåligt men sen fick han nått annat och nu sist åkte han hem efter knappt 2 timmar tror jag.

Jag är rädd för allt, framför allt att veta att jag inte kommer ha någon kontroll över någonting.
Jag drömmer kanske nått skitkul men innan det så måste jag ju somna.
Jag antar också att man inte är sig själv så fort man slår upp ögonen.

Strax innan dottern vakna på uppvaket gick hennes puls upp å ner och stod stilla några sekunder och syremätningen vart låg. Jätteotäckt!

Jag drog lite lustgas när jag födde sonen, jag garvade och sa att de var världens bästa fylla och jag kände inte mina ben. Min Bm fick påminna mig om att jag höll på å föda barn. Men då var det inte jag. Den förlossningen kändes det som om jag bara titta på och nån annan födde barn men jag gjorde det (*hrmmm* vilken förklaring, förstår du?)
Med dottern tog inte lustgasen och jag upplevde ett mer samarbete mellan alla sinnen i kroppen och jag blev t.om så att jag inte fixade att någon rörde vid mig, inte ens maken fick röra mig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 239
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 357
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 514
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar