är det värt att köpa en krubbitande häst?

candelia

Trådstartare
Hej,jag letar häst nu igen och varit och kollat på en jätte fint halvblod på 5 år.dock fick jag reda på att han krubbiter,jag har dessvärre inga enga erfarenheter om hästar som krubbiter? Har hört att den kan få magsår och kolik.Denna hästen har redan haft kolik.Känns väldigt skeptiskt,är det någon av er här som vet och har egna erfarenheter av krubbitning så är jag tacksam för tips och info :)
Mvh Nathalie

Sv: är det värt att köpa en krubbitande häst?

nej de får inte magsår och kolik av krubbitning, möjligtvis att de har eller har haft det och krubbiter DÄRFÖR :)

Jag har en, det är mycket pyssel och mattehjärtat mår inte alltid så bra av det hela...

Annars - JA! Jag älskar min häst ;) skulle dock undvika en krubbitare i framtiden om jag "kan"... speciellt om den nu har kolik då å då...

Håller koll på denna tråden då ja heller inte har nån direkt erfaranhet av Bitare.
Har hört att de Sväljer luft när de Biter på krubban? Stämmer det :confused:

luften kommer inte ner i magen = ingen kolikfara.

Det är tänderna och inredningen som tar mest skada :)

Det är jobbigt att vara ägare till en häst med olater. Främst för att det är jobbigt att se en häst som inte är nöjd (krubbiter, väver etc), men också för att få stallägare vill ha in dessa hästar med ovanor i sina stall. Det kan alltså vara jobbigt att få stallplats.

Hittade en bra sida som beskriver en del om krubbitning http://www.capactiva.se/artiklar/beteende.htm

okej,han fick kolik en gång som två åring tror jag det var.Sen dess har han inte haft det.Han har med en pålagring under korset i nått muskelfäste eller vad de var,men hon sa att det inte var någon fara och att 80 % av alla hästar har det,bara att alla hästfolk ej rönkar sina hästar så noga??stämmer det?och som åring så ramlade han och fick en spricka i vänster framben,men han är i fulltävlingskondition så jag blir tveksam??Det känns bra men endå inte,jag vill ju ej ha en häst som mår dåligt och är sjuk när jag tränar och tävlar.

har han kissing spines eller? för det har massa hästar och man märker det aldrig.... men... krubbitare och någon pålagring i ryggen - KÖP INTE... man måste inte köpa problem, det kan man få så småning om ändå ;)

Det verkar vara en hel del defekter på hästen. Är du fortfarande seriöst intresserad hade jag besiktigat på klinik, tagit nya plåtar och bett veterinären om ett utlåtande.

okej,ja det är väldigt svår som att han var en gullig liten krake,och känner att krubbitandet kan väl inte vara så farligt,antagligen slutar dom flesta hästar med det när man har halsrem på dom? och antagligen håller han för den träningen han hålls i nu.känner mig helt knäckt.behöver hjälp med hur jag ska tänka!:confused:

okej,han fick kolik en gång som två åring tror jag det var.Sen dess har han inte haft det.Han har med en pålagring under korset i nått muskelfäste eller vad de var,men hon sa att det inte var någon fara och att 80 % av alla hästar har det,bara att alla hästfolk ej rönkar sina hästar så noga??stämmer det?och som åring så ramlade han och fick en spricka i vänster framben,men han är i fulltävlingskondition så jag blir tveksam??Det känns bra men endå inte,jag vill ju ej ha en häst som mår dåligt och är sjuk när jag tränar och tävlar.

Om hästen har något skräp i ett muskelfäste under korset så har man gjort en utökad utredning p g a något fel, för det krävs ultraljud för att fastställa en sån här diagnos. Det gör man inte utan anledning. Det är omöjligt att det har framkommit via röntgen för det går helt enkelt inte.

Jag tror säljaren menar att många hästar går runt med en massa anmärkningar, som de fungerar med. Ägarna vet bara inte om det, för man utför ju inga djupa undersökningar om hästen fungerar.

han tappade balansen därav hon ville rönka honom,nere i skåne någonstans:O.dom hittade inget som kunde ha med det att göra,så rönkade dom korset och hittade den pålagringen då som jag fattade det.

OK, sammanfattning då:

* hästen krubbiter
* har balansproblem (som de ej hittar orsak till)
* röntgenförändring i korset
* utläkt fraktur

Nej, jag hade verkligen inte varit intresserad av denna häst.

Glömde nämna att dom hade tränat honom för hårt och han bara hade ont i kroppen.

Och det skulle vara orsaken till balansproblemen?

Hur gammal var hästen när de hade tagit honom så hårt att han hade ont i hela kroppen? För varje inlägg framkommer mer och mer problem.

Jag har en, det är mycket pyssel och mattehjärtat mår inte alltid så bra av det hela...

Annars - JA! Jag älskar min häst ;) skulle dock undvika en krubbitare i framtiden om jag "kan"... speciellt om den nu har kolik då å då...

Håller med dig. Min häst krubbet när jag köpte henne och har förmodligen gjort så länge (hon är 12 år) och hennes framtänder är rejält slitna. Hon gick igenom besiktningen och har inga som helst problem att tillgodose sig mat (hon är lite väl rund om magen :angel:) men det är precis som Messy säger, man oroar sig och det är inte kul att se...

Tycker du skall avstå ifrån den här hästen för det är för många osäkra faktorer. Om du nu absolut promt skall ha den ändå så be ägaren att lyfta ett bakben i taget. Det skall lyftas uppåt/BAKÅT och läggas över personens knä. Hästen skall kunna stå så utan problem. Dessutom så be om att få bakbenen ordentligt lyfta uppåt och sidan så att man kan se om hästen har Shivering. Då börjar den att skaka i rumpmuskulaturen.
Känns lite som om det skulle kunna vara någon form av SI-leds (korsryggsleder) problematik på den här och det är ingen rolig historia.
I vilket fall, det bästa är om du tittar efter något annat för din egen skull. Annars så gör en besiktning på klinik åtminstone och då måste hästen ha varit i full gång i minst tre månader innan. Dessutom bör man göra ett ultraljud både inifrån och utifrån på korsryggspartiet på besiktningen. Och eftersom det är ett så osäkert kort med den här hästen bör säljaren betala detta. Innan man går så här långt så kan man begära att få kopior på samtliga journaler och visa det för en egen veterinär för att få ett förhandsutlåtande om skadorna är att betrakta som bestående eller inte.
Jag tror inte att det är så enkelt som säljaren säger för det är fortfarande så att en sån här muskelskada hade inte hittas via en vanlig röntgen. Dessutom röntgar man normalt sett inte kors, för det är svårt att få bra bilder, så om man gör det så finns det en speciell anledning. Och om man då väljer att gå vidare med ett ultraljud så uppvisar hästen definitivt tecken på en skada, inte bara att den skulle vara överansträngd.

Ta ett blodprov på Borelia/Erlichia också om du absolut vill köpa den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 738
Senast: Murray
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 791
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
16 064
Hästhantering Hej! Jag vill så gärna köpa en häst men har inte all erfarenhet för det, ridningen kan jag men det är sakerna runt om jag inte kan allt...
Svar
3
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka