Är det trotsåldern???

S

soma

Wilton är lite knepig nu! Han är nu 14 mån(+).
H'äromdagen när Husse skulle lämna på dagis så ville han inte gå till dagis. Han vägrade gå och tittade bort när sambon ropade. Vi har ju sagt upp dagis från 1/7 så vi tänkte att "han vill väl hellre vara hemma". Men det var konstigt för han har ju alltid älskat att gå till dagis och nästan kastat sig in.

Sen igår när vi hade varit ute och promenerat, stannade vi till hemma hos min mamma för att hämta en grej. Wilton låg i bakluckan och vilade. Då började han yla som en galning. Har han aldrig gjort tidigare. Han älskar att åka med i bilen och är ofta med och väntar när jag handlar osv. Aldrig tidigare ett pip.

Sen idag kommer grannen i huset bredvid fram till mig och sa att han hade ylat vid flertalet gånger idag när han var ensam. Han var ensam i ca 3h och hon sa att han hade ylat i ca 5 min sen hade det varit tyst typ en timme osv. Ylat hemma. Det har han inte gjort sen han var ca 6 mån.

Så frågan är vad som hänt eftersom ingenting passar herrn. Är det så att han är i "trotsåldern" eller vad kan det vara. För det ju lite konstigt när han varken vill vara på dagis eller ensam... Känns lite som han vill bestämma (men så kanske man inte kan säga att hundar gör/tänker?) En annan fråga är ju hur man ska göra med ensamheten, ska man backa direkt eller ska man ignorera någon gång till och bara köra vidare?

Någon som känner sig lite klok såhär på fredagseftermiddagen?

Sv: Är det trotsåldern???

Det jag tror du menar med "trotsålder" torde vara när hanhunden blir fysiskt könsmogen. Hormonerna sprutar åt alla håll, och hanen blir mer benägen att konkurera om brudar än att lyssna på matte.

Men det stadiet borde din hund passerat för länge sen.

Ylar gör ju hundar för det är ett sätt att komunicera med flocken på avstånd, jag har lite svårt att se vad det har med "trots" att göra.

Aktivering, för mycket eller för lite?
Har det hänt något i hans vardag som innebär förändring, som han kan svara på?

Det kanske bara var de här gångerna, det behöver ju inte betyda så mycket.

Nja, fast han blev könsmogen för länge sen. Det jag menar är mer "slyngelåldern". Vi har inte gjort något annorlunda. Och han är som vanligt. Lugn och cool när vi är hemma.

hm ja eller också är det att han har hamnat i vad jag kallar spökåldern, Han kasnke har lite hjärnspöken just nu. Det är ju trotsallt en unghund så det kan säkert gå över lika fort som det började.

Ja kanske det är så, får se hur det blir de närmsta dagarna. Vi kör på som vanligt

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 222
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 200
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka